Metalliskt pysande ljud fram - Mazda 6 03:a

linnseey
11 augusti 2013 · 3 Inlägg

Missljud pysande metalliskt vid inbromsning och en liten stund efter.
Gubbarna på jobbet 'gissar' bromsbeläggning fram.
Åkt så i två dagar nu och ska liksom byta in bilen i veckan.
Bör jag åtgärda felet innan? Vad tror ni att det är?

FILMKLIPP finns på min sida och här;   https://www.youtube.com/watch?v=ZRP21FB … ata_player

Senast redigerat av linnseey (11 augusti 2013)

frostyman
11 augusti 2013 · 120 Inlägg

Låter ju nästan som att nån bromskloss är totalt slut, och då är det klossens bakstycke som går emot bromskivan. Detta gör i sin tur att bromsskivan lär behöva bytas med.

Om du inte åtgärdar det så lär bilhandlaren ändå dra av det på inbytespriset du fått.

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
linnseey
11 augusti 2013 · 3 Inlägg

frostyman skrev:
Låter ju nästan som att nån bromskloss är totalt slut, och då är det klossens bakstycke som går emot bromskivan. Detta gör i sin tur att bromsskivan lär behöva bytas med.

Om du inte åtgärdar det så lär bilhandlaren ändå dra av det på inbytespriset du fått.

Ah det var typ de jag fick höra också men de lät så osäkra.
Jag kan absolut noll om bilar och lämnar in när något är fel.
Så det lär ändå kosta mig nån tusenlapp mer. Eller två kanske.
Så undrar om jag ska lämna in den som den är. En bilfirma ville ha 25.000
Ör den med felet. Får se om jag tar det budet. Jag hatar den här mazdan över allt annat på jorden, haha.

Lowpass
11 augusti 2013 · 1 224 Inlägg

linnseey skrev:

frostyman skrev:
Låter ju nästan som att nån bromskloss är totalt slut, och då är det klossens bakstycke som går emot bromskivan. Detta gör i sin tur att bromsskivan lär behöva bytas med.

Om du inte åtgärdar det så lär bilhandlaren ändå dra av det på inbytespriset du fått.

Ah det var typ de jag fick höra också men de lät så osäkra.
Jag kan absolut noll om bilar och lämnar in när något är fel.
Så det lär ändå kosta mig nån tusenlapp mer. Eller två kanske.
Så undrar om jag ska lämna in den som den är. En bilfirma ville ha 25.000
Ör den med felet. Får se om jag tar det budet. Jag hatar den här mazdan över allt annat på jorden, haha.

Det är inte ett fel, det kallas underhåll. Precis som vi målar naglarna och borstar tänderna behöver bilarna byta tex bromsbelägg och annat

i-vtec Do you?
linnseey
11 augusti 2013 · 3 Inlägg

Lowpass skrev:

linnseey skrev:

frostyman skrev:
Låter ju nästan som att nån bromskloss är totalt slut, och då är det klossens bakstycke som går emot bromskivan. Detta gör i sin tur att bromsskivan lär behöva bytas med.

Om du inte åtgärdar det så lär bilhandlaren ändå dra av det på inbytespriset du fått.

Ah det var typ de jag fick höra också men de lät så osäkra.
Jag kan absolut noll om bilar och lämnar in när något är fel.
Så det lär ändå kosta mig nån tusenlapp mer. Eller två kanske.
Så undrar om jag ska lämna in den som den är. En bilfirma ville ha 25.000
Ör den med felet. Får se om jag tar det budet. Jag hatar den här mazdan över allt annat på jorden, haha.

Det är inte ett fel, det kallas underhåll. Precis som vi målar naglarna och borstar tänderna behöver bilarna byta tex bromsbelägg och annat

Sry. Den köptes liksom på bilfirma i december. Srn dess har den kostat mi nu 26.000 i reparationer så (efter de tre garantimånaderna som slutade i mars...) nu när detta underhåll kom så lämnar jag nog in den o tar pengarna och går.... vill inte se bilen igen. Men skönt attni verkar tro att det bara är underhållsgöra och inte - med min tur - något som kostar typ 15 papp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang