Volvo 945 LTT -96, laddtryckstrul?

RobZy
20 augusti 2013 · 58 Inlägg

Tjena alla glada.

Jag har hållt på att trassla med laddtrycket på min 945á i 2 år nu. Blir inte klok på det.

Jag började med att chippa båda boxarna köpte chipen på viking har jag för mej.
Böt wastegateklocka till ftt. Men problemet som jag hade va att laddet utan problem studsa upp till 0.4 men för att få det högre så va jag tvungen att plåga motorn som fan och då "följde" laddet med motorvarvet och peakade på 0.8

Jag tännkte att turbon är väl slut.. Så åkte jag med det så i ca 2 år. Men sen började det ryka blått och det ve verkligen dags att byta ut turbon. Den gamla va sprucken i avgashuset och spjället kunde omöjligt hållt tätt. Så jag vart juh skitglad att jag trodde jag hittat felet. Monterade ditt en bättre beggad TD04-13c som va jättefin i avgashus och lagringar osv. Men laddet betér sej EXAKT likadant. Går fort till 0.4 men sen får jag plåga som helvete för att komma upp till 0.8, inga spikningar osv och motorn går bra förövrigt.

Nån som har några ideér?


Rubriken justerad.
mvh jonTe/moderator

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
20 augusti 2013 · 2 390 Inlägg

Tycker det låter som det läcker nånstans, kollat alla tryckrör och vakumslangar?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
robbinT
20 augusti 2013 · 341 Inlägg

hur är stången från tryckklockan? tycker det låter lite som att den är för slapp

RobZy
20 augusti 2013 · 58 Inlägg

Hittade en vacuum slang som lossnat på ett ställe. Men det gav ingen skillnad. Jag mätte klockans stång och den va lika lång som den jag hade innan. Och i början laddade jag strax över baret med den. Men sen började det strula.

Ska kika på lite mer vacuum imorrn

RobZy
21 augusti 2013 · 58 Inlägg

Nej jag hittar inget konstigt med vacuumet rent visuellt. Men den elprylen som slangarna går till? Brukar den paja?

240bns
22 augusti 2013 · 1 008 Inlägg

Prylen vid luftburken(eventuell Turbo+)   eller den på vänster fjäderbenstorn?( EGR styrventil)

Xoff Volvo tönt... =)
22 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

ett sätt att testa laddtrycksstyrningen är att ta bort slangen som går till wgklockan och ut å kör, tänk på att ha bra koll på mätaren och släppa av direkt ifall du ser att det stiger över 0.8,

det du skall kolla efter är att spool-up är normalt snabb och att den stiger förbi 0.4 normalt.

ifall den gör detta så är det något problem med laddtrycksstyrningen, tex att MV (magnetventil) har sagt upp (ifall du har turbo+ eller liknande)

om den inte gör det så har du läcka på trycksidan någon stans, hål i slang, dåliga gavlar på intercooler eller liknande.

OBS! det är inte riskfritt att köra utan wg slang, man kan snabbt skjuta sönder det mesta, så håll koll på laddtrycksmätaren!!!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang