3516
Sök

Saab 9-5 Check Engine + Låg oljenivå

34 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Fick en trevlig överraskning när jag startade bilen för en stund sedan, Check Engine lampan.
Då jag hade bilen inne för felsökning efter oljeläckage för 3 veckor sedan samt olja+filterbyte (de hittade inget allvarligt utan bytte någon packning / O-ring endast) så kollade jag oljan direkt, snustorr oljesticka. Har kikat oljan 1 gång/vecka men hade inte kört bilen på runt 6-7 dagar.

Lämnar alltid in min bil på Tullinge Bilservice som är erkänt grym Saab-mek så att något uppenbart läckage skulle missats har jag svårt att tro.

Några idéer på vad det kan vara? Låg oljenivå brukar väl inte direkt resultera i check engine, utan det är väl antagligen någonting, som på grund av låg oljenivå, tänt lampan. Om jag tänker rätt?

Det gäller en Saab 9-5 Aero -00

5 710 Inlägg
28 augusti 2013
Felen kan vara oberoende av varandra.
Lampan måste kollas med felkodsläsare, finns många orsaker till att den kan lysa.
Oljan är ju värre. Från fullt till snustorr = mer än en liter och på bara 3 veckor är lite mycket.....
Kollade du oljan efter oljebytet så du vet att du hade rätt nivå?

MVH Jonas
..............

34 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Var och läste felkoder, var en bypass-slang till turbon som lossnat, fixat nu.

Oljenivån var okej efter oljebytet, min lokala Saabmeck säger det att "de drar ju olja, 9-5orna" men att behöva tanka 1 liter olja per 100+ mil man kör känns lite väl saftigt.

Sök