Volvo 940 LTT är detta en "guldbox"?

Lehto
3 maj 2015 · 75 Inlägg

Tjenare.

Tog mig en titt ovanför pedalerna på bilen för att hitta tändboxen(?) vilket jag gjorde, den var typ silver färgad stod Bosch på den och hade numret 0227 400 219. Är detta en så kallad "guldbox"?

Har planer på att chippa den till 200hk, men varför är det viktigt att ha en guldbox? Är det inte chippet i bränsleboxen man byter ut ändå? Eller byter man i båda?

Sen undrar jag även om någon har lust att förklara vad LH2.2/2.4 är för något.

Tack på förhand.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Yes det är guldbox till en manuell bil. Automat slutar på 207. När man chippar så byts chip i bränslebox och även i tändningsboxen om man har en sådan. Lh2.2/2.4 är olika typer av insprutningssystem. 2.2 återfinns på 240 och 740 på tidiga 88or och äldre.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Lehto
3 maj 2015 · 75 Inlägg

DiwraZ skrev:
Yes det är guldbox till en manuell bil. Automat slutar på 207. När man chippar så byts chip i bränslebox och även i tändningsboxen om man har en sådan. Lh2.2/2.4 är olika typer av insprutningssystem. 2.2 återfinns på 240 och 740 på tidiga 88or och äldre.

Ah perfekt då, det betyder väl också att jag har LH2.4 då med andra ord. smile

Har du någon koll på om det fortfarande funkar med att köpa "mainstream" chippet på t.ex BSR för 200HK om man tänkt byta ut turbon till någon fulltryckare plus annan kamaxel (VX3)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Lehto skrev:

DiwraZ skrev:
Yes det är guldbox till en manuell bil. Automat slutar på 207. När man chippar så byts chip i bränslebox och även i tändningsboxen om man har en sådan. Lh2.2/2.4 är olika typer av insprutningssystem. 2.2 återfinns på 240 och 740 på tidiga 88or och äldre.

Ah perfekt då, det betyder väl också att jag har LH2.4 då med andra ord. smile

Har du någon koll på om det fortfarande funkar med att köpa "mainstream" chippet på t.ex BSR för 200HK om man tänkt byta ut turbon till någon fulltryckare plus annan kamaxel (VX3)

Turbon behöver du inte byta. Bara WGklockan som skiljer mellan ltt och ftt. Vilken kam du kör med spelar ingen roll

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
turbodeath
3 maj 2015 · 2 452 Inlägg

är skitsamma vilket boxnummer man använder på dessa guldboxar då det är programet i chipet som styr...orginal kammen borde vara en t-kam o den är ju inte mycket o hänga i granen

döden kommer tillbaka
Lehto
3 maj 2015 · 75 Inlägg

turbodeath skrev:
är skitsamma vilket boxnummer man använder på dessa guldboxar då det är programet i chipet som styr...orginal kammen borde vara en t-kam o den är ju inte mycket o hänga i granen

Jo såklart, men nu var jag ju inte säker på om det var en guldbox då min var silvrig tongue
Mm har hört att T-kam är riktigt trött, har en VX3 på väg med posten iaf så det gör den kanske lite piggare.
Kan det vara värt att jaga en 531 topp också? Eller duger 530ian? Kommer inte ge mig på portning då det inte är nått som jag kan, så ger 531 nått extra vs 530 oportat.

DiwraZ skrev:
Turbon behöver du inte byta. Bara WGklockan som skiljer mellan ltt och ftt. Vilken kam du kör med spelar ingen roll

Ne vet att jag inte behöver byta turbon egentligen, men tror denna som är i just nu inte är riktigt frisk. Eller är LTT så himla trötta? Känner typ inte att turbon ger något alls just nu...
En polare sa också att den inte verkade helt frisk, så då kan jag ju lika gärna försöka leta på någon nice fulltryckare istället.

Senast redigerat av Lehto (3 maj 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Lehto skrev:

turbodeath skrev:
är skitsamma vilket boxnummer man använder på dessa guldboxar då det är programet i chipet som styr...orginal kammen borde vara en t-kam o den är ju inte mycket o hänga i granen

Jo såklart, men nu var jag ju inte säker på om det var en guldbox då min var silvrig tongue
Mm har hört att T-kam är riktigt trött, har en VX3 på väg med posten iaf så det gör den kanske lite piggare.
Kan det vara värt att jaga en 531 topp också? Eller duger 530ian? Kommer inte ge mig på portning då det inte är nått som jag kan, så ger 531 nått extra vs 530 oportat.

DiwraZ skrev:
Turbon behöver du inte byta. Bara WGklockan som skiljer mellan ltt och ftt. Vilken kam du kör med spelar ingen roll

Ne vet att jag inte behöver byta turbon egentligen, men tror denna som är i just nu inte är riktigt frisk. Eller är LTT så himla trötta? Känner typ inte att turbon ger något alls just nu...
En polare sa också att den inte verkade helt frisk, så då kan jag ju lika gärna försöka leta på någon nice fulltryckare istället.

En original ltt laddar typ 0.3-0.4bar. Dom är förhållandevis aströtta

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
3 maj 2015 · 26 148 Inlägg

Lehto skrev:

turbodeath skrev:
är skitsamma vilket boxnummer man använder på dessa guldboxar då det är programet i chipet som styr...orginal kammen borde vara en t-kam o den är ju inte mycket o hänga i granen

Jo såklart, men nu var jag ju inte säker på om det var en guldbox då min var silvrig tongue
Mm har hört att T-kam är riktigt trött, har en VX3 på väg med posten iaf så det gör den kanske lite piggare.
Kan det vara värt att jaga en 531 topp också? Eller duger 530ian? Kommer inte ge mig på portning då det inte är nått som jag kan, så ger 531 nått extra vs 530 oportat.

DiwraZ skrev:
Turbon behöver du inte byta. Bara WGklockan som skiljer mellan ltt och ftt. Vilken kam du kör med spelar ingen roll

Ne vet att jag inte behöver byta turbon egentligen, men tror denna som är i just nu inte är riktigt frisk. Eller är LTT så himla trötta? Känner typ inte att turbon ger något alls just nu...
En polare sa också att den inte verkade helt frisk, så då kan jag ju lika gärna försöka leta på någon nice fulltryckare istället.

Är det inget fel på turbon - såsom glapp i impellern - så är det inte nödvändigt att byta den, såvida du inte ska ha nåt herrejössesuttag av effekt.
Chippa och byt till ställbar wastegate.

Finns för övrigt en klistrad guide i forumet om just dessa saker. SÖK.

Edit: Äh va fan: http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr … uiden.html

Senast redigerat av Mack (3 maj 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang