2862
Sök

Byte av ventiltätningar Ford Focus FF -07

130 Inlägg
30 maj 2019
Trådstartare
#1
Har börjat få rök ur avgasröret vid start, försvinner sedan vid körning. Har efter avstängning rök som kommer ur påfyllnadshålet. Vevhusventilationen har jag kollat. Bra kompression. Den drar ungefär 1 liter olja per 30 mil. Jag tror mer åt att det är ventiltätningar än oljeringar som är kassa. Hade oljeringarna varit kassa så hade röken varit konstant plus att kompressionen hade varit sämre. Eller?

Hittade ett klipp på youtube där dom byter ventiltätningar med toppen på plats;

https://youtu.be/2LvOPV01kI0
Senast redigerat av IIHenkeII (24 september 2019)

962 Inlägg
30 maj 2019
#2
Vad sa komp-provet?
Slog du även i några droppar olja i loppet och tog ett nytt prov för att jämnföra skillnaden?
Jag har svårt att se en bil kan ta 1 liter på 30 mil utan att du lägger blårök hela tiden och inte bara vid start. Det är väl så att du vid start får mer olja samlat i loppet isf och ser det mer påtagligt.

Innan du river någonting ta nya prov (med och utan droppar olja)  så du inte byter tätningarna i onödan och så inte du har ett grövre problem på halsen som fortfarande är där efter bytet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

4 553 Inlägg
30 maj 2019
#3
Tror inte heller att enbart ventiltätningarna kan göra att det går åt 1liter på 30 mil..Att kompen är hög kan nog mer bero på att topp o kolvtopp är en massa sot/koksavlagringar  på.

962 Inlägg
31 maj 2019
#4
Att det ryker lite, notera lite från en varm motor är inget konstigt men om du har flås så är det ett dåligt tecken lika om den har mycket rök. (Påfyllnadsröret)

Hur mår vevhusventilationen?
Är motorn blöt vid ventilkåpan?

Anledningen var med att testa med olja vid provet var om den blir lika konstant mellan cylindrarna när olja hjälper att täta ringarna och på så sätt utesluta om något kommer förbi dom underifrån.
Olja är ju något man kan ta hjälp av med att utesluta varför man förlorat komp normalt.

Sen är det verkligen 14 PSI och är det lika över alla burkarna eller?
Senast redigerat av M123 (31 maj 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

6 460 Inlägg
31 maj 2019
#5
Hej!
Det är inte så att du har en trasig topplockspackning? 1lit olja på 30 mil låter väldigt myket.
Hur ser "kylarvattnet" ut? Rosa och klart eller brunaktigt? skiftar nivån i expansionskärlet från kall motor till varm?


Fri fart för ett fritt folk!
14 676 Inlägg
10 juni 2019
#6
Testa att ställa sig på 3000rpm och håll kvar där en stund.. Varit med om att ringlande spricker och släpper ifrån sig rejält med olja under vissa förutsättningar men kompresionen är perfekt har själv kört ras på 2 motorer så.. En volvo 850turbo och en 850 2.5se 10v

Kör fort så hinner inget hända...

4 553 Inlägg
11 juni 2019
#7
Byt ventiltätningarna först innan du river motorn..

130 Inlägg
11 juni 2019
Trådstartare
#8
Growe; Ryker endast vid uppstart men ska pröva att lägga mig på lite olika varv.
Zzr94092; ja det är det jag har tänkt
Senast redigerat av IIHenkeII (11 juni 2019)

2 251 Inlägg
11 juni 2019
#9
IIHenkeII skrev:
Så vad hur mycket högre komp kan visa det då?

Att det ryker ur påfyllnadslocket då? Tyder inte det att det trycker förbi ventiltätningen?

Den olja som ev trycks förbi ventilskaften, orsakar knappast rök från påfyllnadslocket. Detta p g a att läckande olja hamnar i cylindrarna.

Min tro är att oljeskrapringarna är kassa.

130 Inlägg
18 juni 2019
Trådstartare
#10
Den röken jag skriver om är med motorn avstängd. Kanske är lite överkurs men man letar ju efter minsta lilla symtom att gå på.

Var och gjorde avgasprov igår och dom var perfekta liksom besiktningen i mars iår. Sjukt.


Sök