Cadillac sedanette 1949, nu blir det Ls-motorbygge med lite tidstypisk stil.

Den tråd handlar om den Cadillac sedanette som jag hittade i Usa och vad som har hänt med den på vägen både i Usa och härhemma, diverse restaurering och annan ombyggnation. Det är ganska ovanlig bil i Sverige och Usa, det ska finnas ett par andra i detta utförande men har inte träffat på någon i norra Sverige. Jag hittade den på nätet på en amerikansk annonssida, den stod i Wheat ridge Colorado, bilen kommer ursprungligen från Texas och har gått där från 1949-2014. Det som gör den lite speciell är att den är en såkallad "milestone car" alltså en bil som på ett eller annat sätt haft en betydande påverkan på bilindustrin. Planerna har ju ändrats med tiden så efter snart 3 somrar så är siktet inställt på en någorlunda snygg Ls-motorinstallation med 4l60e automatlåda, mer info kommer snart.
  • 79 Följare
  • 39 914 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 september
N_W V8 de bästa som finns!
7 februari · 1 058 Inlägg
#161

Jag fick tag i en Cadillac batwing luftrenare idag, kommer sitta finfint ovanpå motorn sen med nya insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-a0e315b4b716fc8fb704f1bb1e0fc4fd.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Giuseppe
7 februari · 325 Inlägg
#162

Nice

Streetfreak
9 februari · 671 Inlägg
#163

Cadillac och Oldsmobile hade denna fräna luftrenare:)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 februari · 2 735 Inlägg
#164

Jäklar vilken frän luftrenare! big_smile
Kommer bli snyggt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
10 februari · 1 058 Inlägg
#165

Cuefa skrev:
Jäklar vilken frän luftrenare! big_smile
Kommer bli snyggt!

Fick hem den idag, kommer nog se bra ut tillsammans med original ventilkåporna som kommer sitta på motorn sen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c0709525a6ca0f9e78d68f17d31c252d.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
21 februari · 1 058 Inlägg
#166

Nu är det dags att göra en adapter till insuget så det går att montera spjällhuset som sitter på originalinsuget på det nya insuget.
En förgasarspacer i aluminium och en 6mm aluminiumplåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-7dd359a9e55b880a08998e7aa0ba7505.jpg

Nu är aluminiumplåten svetsad ovanpå förgasarspacern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-251672c72502eecc788e944d89000897.jpg

Nu är det tänkt att denna ska monteras ovanpå det nya insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-cc2361f94a51cf4e6c3eed57a9777d76.jpg

I slutändan kommer jag sedan ta hål i denna adapter som matchar öppningen i spjällhuset plus lite extra för att tomgångsmotorn ska kunna jobba.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4e38ea98c00c3ab38baeae65531b765b.jpg

Senast redigerat av N_W (21 februari )

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 februari · 2 735 Inlägg
#167

Riktigt snyggt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
29 februari · 1 058 Inlägg
#168

Fick anpassa stagen till fuelrailsen för de är inte gjorda för truckspridarnas längd på 48mm.
Tyvärr blev det också att göra om adaptern till spjällhuset för den första  versionen blev precis för liten yta tyvärr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-fd8d54a214bcf404b38b840c1770d0db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-550e37a7a3872c8e543e58ec5a0ad15c.jpg

Sådär nu passar det med original spridare, ny adaptern går ut lite extra runt kanten, hål ska tas upp i denna för spjällhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-25db05515239652fffbcb699ef172b3c.jpg

Tror allt kommer se bra ut när det är lackerat och luftmassemätaren är inbyggd i luftrenaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-145f7ca6a4ef60641214e06cc821e8fa.jpg

Senast redigerat av N_W (29 februari )

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
4 juni · 1 058 Inlägg
#170

Nu är automatlådan på renovering för den var tämligen slut, tidigare ägaren sa att den fungerade vid köpet men det är ju som det är. Växelådskudden var slut så den byts samtidigt, blir även nya insugspackningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-671a6a8a64c45ac816be393b30af2a84.jpg

Korgen tämligen slut, den buktar ut troligen pga att lamellen slirat och gjort att den gått het.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-8c41398630b4c5288e7eafafcb3e89a3.jpg

Lite delar som blev några dagar försenade
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f04026d877eccef91bfb9f6fb242b7b4.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 juni · 2 735 Inlägg
#171

Sånt e alltid tråkigt sad
Slirade den eller på vilket sätt var den dålig?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
4 juni · 1 058 Inlägg
#172

Cuefa skrev:
Sånt e alltid tråkigt sad
Slirade den eller på vilket sätt var den dålig?

Den växlade aldrig upp från 2an.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 juni · 2 735 Inlägg
#173

N_W skrev:

Cuefa skrev:
Sånt e alltid tråkigt sad
Slirade den eller på vilket sätt var den dålig?

Den växlade aldrig upp från 2an.

Aha....
Ja det kan ju bli lite tråkigt.
Har liknande problem med Jeepen men jag hoppas klara mig med byte av elkomponenterna i lådan.
Time will tell.

Förstärker du lådan och/eller låter installera något shift-kit eller så nu då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
4 juni · 1 058 Inlägg
#174

Cuefa skrev:

N_W skrev:

Cuefa skrev:
Sånt e alltid tråkigt sad
Slirade den eller på vilket sätt var den dålig?

Den växlade aldrig upp från 2an.

Aha....
Ja det kan ju bli lite tråkigt.
Har liknande problem med Jeepen men jag hoppas klara mig med byte av elkomponenterna i lådan.
Time will tell.

Förstärker du lådan och/eller låter installera något shift-kit eller så nu då?

Blir uppdaterade grejer, plastventiler blir cnc-svarvade i aluminium med uppbrotchat ventilhus, bättre servo från 4l70e, bredare bromsband mm.  Borde hålla när original höll 25000mil och jag lär väl kanske köra 100mil/år.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 juni · 2 735 Inlägg
#175

N_W skrev:

Cuefa skrev:

N_W skrev:

Den växlade aldrig upp från 2an.

Aha....
Ja det kan ju bli lite tråkigt.
Har liknande problem med Jeepen men jag hoppas klara mig med byte av elkomponenterna i lådan.
Time will tell.

Förstärker du lådan och/eller låter installera något shift-kit eller så nu då?

Blir uppdaterade grejer, plastventiler blir cnc-svarvade i aluminium med uppbrotchat ventilhus, bättre servo från 4l70e, bredare bromsband mm.  Borde hålla när original höll 25000mil och jag lär väl kanske köra 100mil/år.

Gott så! Då bör du inte behöva bry dig om lådan typ någonsin igen med andra ord smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
13 augusti · 1 058 Inlägg
#176

Det här var ju inte den enkla renovering jag hade hoppats på men är ju van att saker aldrig går dom msn tänkt, hade faktiskt bilen borta ett par månader. Detta hände när allt skulle varit klart.

Problemet var att automatlådan efter renovering växlade mellan 3an-4an fram och tillbaka och ibland tvåan på landsväg, därigenom strulade även lockupen. Hade felkod på spjällägesgivare så den byttes men ingen skillnad. Man anade ju att problemet kunde bero på kombinationen av en låda från 95 mot en motor från 2001. Lådan byggdes om igen med nyare ventilhus, andra ventiler och solenoider från en nyare låda, ett ombyggnadskitt blev det också som gör om lockupen antingen på eller av, annars har de nyare lådorna steglös lockup.
Jag köpte även på mig en nyare låda under den här perioden för att i nödfall testa med den.
Provkörde flera ggr under uppdateringarna men samma fel, lådan gick dock att styra med stora diagnosdatorn  så den växlade. Rätt solenoider aktiverade i lådan.
Nästa intressanta händelse var under en provkörning, då släppte en slanganslutning från lådan till oljekylaren för lådan så det började brinna under huven på motorvägen men hade pulversläckare och kunde släcka, bärgare tillbaka och sanering..

Tänkte sedan att databoxen får fel info om belastning så map-sensor och maf-sensor byttes också men ingen skillnad. 
Tänkte kanske databoxen eller de värden som är inlagda var fel. Fixade fram en till databox som var programmerad och klar och bytte i bilen men den betedde sig i princip likadant.
Tog nån dag till så lånade jag med stora diagnosdatorn inkopplad och åkte själv på provkörning och såg att varvtalet på utgående axeln från lådan och därigenom även hastigheten som styrboxen uppfattar pendlade åt alla håll. Då tänker man ju direkt att det är vss-givaren(hastighetsgivaren på lådan) som är dålig, en ny installerades dagen efter.
Men nu funkade allt med växling och lockup och inget pendlade av hastighet i datorn. Vem vet och det vill jag nog inte veta heller så kanske det bara var det som var felet från början.
Man har ju märkt att saker får ju aldrig gå för lätt utan det som kan jäklas det gör det, men när det väl fungerar så får man vara tacksam för de stackars minuterna.
Körde hem den 6mil, trevligt med 1600varv/min i 100km/h och väldigt pigg för att vara en 49a 🙂

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 augusti · 2 735 Inlägg
#177

Oooooh! brand är aldrig roligt, ATF-olja brinner BRA! 😱

Skönt att saker och ting börjar rätta till sig i alla fall smile
Och jag kan tro att 1600rpm känns precis så mycket glidare som det anstår en Cadillac 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
13 augusti · 1 058 Inlägg
#178

Eftersom vi sänkte bilen blev det en hjulinställning, åkte 10mil fram och tillbaka till sundsvall för jag blev rekommenderad en som var jäkligt duktig där på äldre bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-1d5294609c82b773c5a9236b1f8bd227.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-4f4f724b08fa163c32b89b60f8cef5a8.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 augusti · 2 735 Inlägg
#179

Ääääh, 10 mil e väl ingenting i den där... wink
JAg åker ju 13 mil enkel väg varje dag! Fast iofs i en tjeckisk Cadillac... 😆

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
13 augusti · 1 058 Inlägg
#180

Sen när jag kört bilen härhemma så tycker jag den viner mer och mer, hängde av drivremmen och det försvann. Eftersom vattenpump, remspännare, löphjul och rem är nya så är det bara generatorn kvar av det gamla. Mycket riktigt den låter jäkligt trött.
Beställer en ny 145A från Tyskland,  när den kommer efter nån vecka så naturligtvis bygger den 3mm för mycket bakåt så den får inte plats pga av de kåpor jag har monterade ovanpå de ordinare ventilkåporna. Den lades ut på Facebook och en timme senare är den betald, nytt rekord 😁
Har beställt en till ny på 105A som ser nättare ut, får hoppas på den istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ba60595a280584e981117a6f7335bab2.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang