Serva bilen själv! Vad gäller hos Försäkringsbolaget?

Solu
14 mars 2023 · 12 Inlägg

Hej
Vi har en Nissan qarsqai -18. Nybilsgaranti gått ut och nu har bilen gått 5000mil. Själv jobbar med bilar och om jag serva bilen själv. Men om det händer nån elfel, motorskador, kamkedja gick av. Kan FB mecka maskin garanti för att jag serva själv?
MVH

krambriw
14 mars 2023 · 424 Inlägg

Det tror jag inte blir nått problem så länge du verkligen gör det, följer anvisningarna för servicen och dokumenterar servicen du utför själv (jag gjorde ett eget service protokoll för min gamla bil när den nått 10.000 mil och servade den själv resterande år tills den senare såldes)

Sedan att du kan nollställa service indikatorerna efter servicen behövs, vet inte hur man gör på en Nissan men du kanske behöver nått program för det

Low
14 mars 2023 · 3 296 Inlägg

Skulle inte vara förvånad att du behöver den lila fina stämpeln i boken. Även om du gör hela proceduren lika bra.  Vet inte om kvitton om service delar räcker.

torsen
14 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Vad menar du?
Om det påverkar maskinskadedelen av försäkringen?
Finns inget krav, vad jag vet om, att bilen ska servas hos märkesverkstad.
Om det sker en motorskada, som kan antas bero på att motoroljan inte bytts, kan det kanske bli fråga om nedsatt ersättning, om skadan kan direkt relateras till dålig olja.

En fördel med regelbunden service hos märkesverkstad är att man, i regel, får en s k non-stopp-garanti som gäller till nästa ordinarie service.
I den ingår fri transport av bilen till närmaste märkesverkstad - men inte reparationen - annat än undantagsfall, då det är garanti på bilen.
En annan fördel är att märkesverkstaden känner till alla "recaler" som kan ha drabbat din bil.
Inga stämplar i servicehäftet betyder lägre värde på bilen, i alla fall om den är nyare = upp till kanske 10.000 mil?

Mossan1
14 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Kan nog skilja mellan bolagen med det jag sett är att med en missad service dras vissa procent av ersättningen av och vid två missade upphör maskinförsäkringen helt.

Det är ju hur en service definieras som är intressantast.

Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2023)

Solu
14 mars 2023 · 12 Inlägg

Om man köper olja/filter från Mekonmen och sparar kvittot. Det duger va? Andra filter var annan år, eller ringa försäkringsbolaget och fråga?

Mossan1
14 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Solu skrev:
Om man köper olja/filter från Mekonmen och sparar kvittot. Det duger va? Andra filter var annan år, eller ringa försäkringsbolaget och fråga?

Du ska följa serviceschemat för just din bil. Så långt är självklart. 
(Av tillverkaren specat vad som ska bytas/kollas och när).
Service är mer än oljor och filter på rätt tid. Div Inspektioner, ev tändstift, funktionskontroller, smörjande mm.

Det är hur man som privatperson bevisar att allt skett vid rätt tid och mil som är frågan.
Hur bevisar man tex att en DSG olja bytts vid 6000mil när bilen gått 11.000 några år senare om DSG'n krånglar då?
Vad krävs för bevis om personen bytt själv?  Räcker ett kvitto på oljan med rimligt datum?
Vem vet.

Jag befarar att du får luddiga svar, men fråga gärna och skriv vad som säger.

Allt kommer hursom att koka ner till vad som skett. 
Bevisbörda blir det men hur tung?

Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2023)

Solu
14 mars 2023 · 12 Inlägg

Vi kör bilen max 700 mil! Nu ringde till Länsförsäkring och enligt damen som jag pratade med. Det behöver inte man ska serva bilen i verkstad vi kollar bara år eller mil. Bilen ska inte gå mer än 12t mil eller åtta år. Men i verkligheten är lite tveksamt. Tjejen min sa att jag ska avboka service nu och jag byte själv. Det var intressant om någon som var i såna händelse?

spillolja
14 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Spara inköpskvittot från Lidl när du handlar motoroljan
spara inköpskvittot från Trodo, Bildelaronlie24, mister-auto etc. som pdf när du köper oljefiltret

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Solu
14 mars 2023 · 12 Inlägg

spillolja skrev:
Spara inköpskvittot från Lidl när du handlar motoroljan
spara inköpskvittot från Trodo, Bildelaronlie24, mister-auto etc. som pdf när du köper oljefiltret

wink

Spillolja@
Skojar du?  Olja/filter köpet jag alltid från Mekonmen. Ej från Biltemas, Lidl eller andra företag men hoppas få bra svar som ha bra koll.

jaka54
14 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Inget fel på 5Wx40 syntetoljan från Lidl. Kör med den i både min Audi 100 -89:a och i min Audi TT 3,2lit från 2004. Likaså Biltemas synteolja , funkar hur bra som helst

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2023 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Inget fel på 5Wx40 syntetoljan från Lidl. Kör med den i både min Audi 100 -89:a och i min Audi TT 3,2lit från 2004. Likaså Biltemas synteolja , funkar hur bra som helst

Och klassningen är...? A3/B4? A5/B5? Klassningen är i princip viktigare än viskositeten...

Senast redigerat av Brådhis (15 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
15 mars 2023 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Inget fel på 5Wx40 syntetoljan från Lidl. Kör med den i både min Audi 100 -89:a och i min Audi TT 3,2lit från 2004. Likaså Biltemas synteolja , funkar hur bra som helst

Använder också syntetoljan 5W40 från LIDL i mina bilar sedan LIDL började sälja motorolja på svenska marknaden.
Specifikationerna uppfyller kraven för de ömtåligaste motorerna, VAG och Volvo, enligt etiketten på dunkarna.
Varför skulle man inte lita på den?
Man får lita på alla andra oljeprodukters specifikationer.
Körde tidigare på BILTEMA:s motoroljor - även de utan problem.

Och sen har LIDL:s 5-litdunkar så smart pip att hälla ur, hahaha.

Mossan1
15 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Man kan köpa motoroljan vart som helst, till vilket fordon som helst, bara den har rätt klassning och viscositet för motorn i fråga.
Annat är oljesnobberi. Visst skiljer det lite med tillsatserosv, men uppfyller den rätt klass = kör.
Det liksom anledningen till klassningen.

Oljefiltren är faktiskt också lite olika uppbyggda innuti, men eftersom så otroligt många rullar med billigaste filtren och inte står trasiga i rader efter vägarna fungerar dom också. Bevisligen.

Bilar med problem relaterade till oljan har kört med fel olja, och/eller för länge utan att byta. Problemen kan komma efter, dvs, man köper en tveksamt servad bil, byter oljor osv till tex Biltemas (som ofta får oförtjänt skit) och något händer efter en stund.  Vem får skulden?   Att samma sak hade hänt med dyraste Mobil1 oljan finns inte i diskutionen.

Så:
Köp materialet där det behagas och håll bytesintetvallen tid/mil som krävs för motorn och oljan i fråga.
Håll till 1500mil om det är blandad körning med viss övervägning till lång.  (Genomvarm)
Kortare intervall om den övervägande kortkörs.
Ska man köra med variabel intetvall måste man verkligen ha rätt oljeklasss, samt, få servicepåminnelsen i bilen rätt kalibrerad. Nollar man själv blir det oftast en fast tid/mil som kan vara för lång för kortkörare.
Allt för många håller sig till "1gång/år" fast man bara kör enstaka kilometer/gång  = problem naturligtvis.
Vad skyller man på vid problem? 
Man har ju "skött den"... hmmm. Okunskap.

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2023)

Solu
15 mars 2023 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man kan köpa motoroljan vart som helst, till vilket fordon som helst, bara den har rätt klassning och viscositet för motorn i fråga.
Annat är oljesnobberi.

Oljefiltren är faktiskt lite olika uppbyggda innuti, men eftersom så otroligt många rullar med billigaste filtren och inte står trasiga i rader efter vägarna fungerar dom också. Bevisligen.

Bilar med problem relaterade till oljan har kört med fel olja, och/eller för länge utan att byta. Problemen kan komma efter, dvs, man köper en tveksamt servad bil, byter oljor osv till tex Biltemas (som ofta får oförtjänt skit) och något händer efter en stund.  Vem får skulden?   Att samma sak hade hänt med dyraste Mobil1 oljan finns inte i diskutionen.

Förlåt!
Jag har noll koll på olja men jag fråga folk att hur är det med Biltemas olja o fick svar inte bra olja. Om det rätt eller fel vet jag inte.  Har en kompis som jobbar på Mekonmen o brukar få bra pris därför att jag köper där.
Huvudfrågan, Jag har haft samtal med Folksam idag. Man kan byta själv men man ska skriva i serviceboken och måste ha alla kvitto. Alla reservdelar ska bara rätt sa damen. T.ex. Om du byter fel olja eller montera fel delar då ska du stå själv eller ta risken själv, eftersom det din fel sa hon. Vi tvinga inte folk att serva på verkstad sa hon.

Mossan1
15 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Solu skrev:
Jag har noll koll på olja men jag fråga folk att hur är det med Biltemas olja o fick svar inte bra olja. Om det rätt eller fel vet jag inte.

Det ÄR precis så som jag skrev ovan.
Tyvärr.

Jag har också editerat texten lite.

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2023)

torsen
15 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ma

Oljefiltren är faktiskt också lite olika uppbyggda innuti, men eftersom så otroligt många rullar med billigaste filtren och inte står trasiga i rader efter vägarna fungerar dom också. Bevisligen.

Man kan ha otur med oljefilter.
Ett sådant "originalfilter" till en OPEL 2100 D sprack för mig.
Som tur var mellan Malmö och Lund en marsdag med snöslask.
Hade "flåkört" på tyska Autobahn från Italienför att hinna i tid till färjeläget i Puttgarden.
Så det blev till att i sommarlågskor traska någon km i snöslasket till Lund och första bensinstation och köpa filter och olja.
Turligt nog så är jag pessimist och har mycket verktyg med i bilen, så filterbytet klarades galant.
Sedan dess släpper jag inte oljetryckslampan från blicken längre stunder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang