4129
Sök

Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation + lite diverse små reparationer

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.

128 583 Visningar
Uppdaterades senast 5 juli
Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
1 414 Inlägg
4 maj
#281
Alltid trist när sånt händer. Men ibland får saker bara ta tid för att det ska bli bra..

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

1 922 Inlägg
4 maj
Trådstartare
#282
Ja ibland så får det bli så.


Men tog mig i kragen idag och började med att ta ner växellådan. Tänkte att det fick räcka så får jag gå på slavcylindern en annan dag.
Meeen så blev det inte. Haha!!
Fick ner lådan och då tänkte jag att det var lika bra att börja med slaven ändå. För att se om den ens gick att rädda. tongue

Var iaf fint väder medans jag höll på så fotogenkaminen behövde inte tändas idag. wink 
Började med att säkra upp motorn och växellådan med motorbalken. Sen var det bara att börja med att ta dän skruvar för subframen. Alla skruvar till den lossade lätt!? Men när jag hade fått bort stötdämpare, styrspindel och skulle lossa överfallet för bussningen till krängarhämmaren så gick en av de skruvarna av. Så den får jag borra ur sen. Som tur är så är det i den delen av subframen som går att ta dän. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-afd96d5396e3cddfcbaf1a794aac8322.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-86e3eb8fdbd435892819d79c15b8a49b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-eca2e051ea701ea9be7b70ce118ba190.jpg

När subframen väl var borta så gav jag mig på skruvarna till växellådan. Har haft ner några växellådor på 9000 i mina dagar. Men denna tog priset för att vara krångligast. Den översta muttern för startmotorn var en riktig plåga! Fick skruva loss spjällhuset för att komma åt den!  Men skam för den som ger sig. Så tillslut så var lådan ur bilen och slavcylindern och koppling blottad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8e29ad40c123c6028c12a3768b8503f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c32d042ce415a88a8a9d24fe63291c24.jpg

Ja då man tog beslutet att riva slavcylindern så kunde man ju ändå knäppa ett par bilder på den renoveringen. Blir inte en steg för steg fotografering eller beskrivning på hur man gör. Men lite före och efter bilder blev det. smile
Den var riktigt sketen när den kom ur växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b75d8c5455aa9093579ecb1a165c7875.jpg

Men lite kallavfettning så blev den genast lite trevligare att greja med och hittade orsaken till varför den inte ville fungera utan bara läcka ur bromsvätska..

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-623e2dbf5e474280ded52fa817b26346.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-80b3e960459748ceb7c2d875b1c607b4.jpg
Now there is your problem, man!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3ebf32dc14ed56c6da39a89b2ea1fbeb.jpg
Riktig äcklig inuti.

Men sen när alla delar i slaven blev isärtagen och rosten borttagen på alla delar som var rostiga så blev den mycket trevligare och med nya o-ringar samt NOS kopplingsrör så ser den nästan helt ny ut. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-84887e1cf336adf0dc3eeca082d0185a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-72307dffae3452278960a07fec5ff1c2.jpg

Sen så är det bra att veta för den som grejar med dessa slavcylindrar så 1992 som denna kommer ifrån så behövs det 2st reparations kit eller att man beställer en packbox om man bara väljer en reparations kit. Jag köpte båda reparations kiten eftersom jag inte visste vilken jag skulle ha vilken tur jag gjorde det hehe Den ena är till för 9000 1985-92 och den andre är för 1992-93. Packboxen jag behövde fanns i den för 1992-93.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4d082b327935d8a64a90e56ad469e2fb.jpg

Sen så vad det gäller själva kopplingen så kommer det bli en organisk lamell och Sachs Performance 240mm "600" tryckplatta. Lamellen lyckades jag hitta hos KLracing. De var dom enda som hade ett lamellnav med 17splines.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ae9f74c9e792fa0077ce57a396cdc464.jpg
Bild nr 900.

Ja nu måste jag beställa lite delar innan jag kan ta och sätta ihop allt igen. smile

De var alles för denna gången.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 Inlägg
17 maj
#283
Trevlig bil. Haft en grönmetallic 9000 s 220 hk tyskimport. Tcs i den? Vet ej men känns som alla s hade tcs. Jag beundrar ditt arbete och har påbörjat liknande projekt med en 9000 som jag ställde undan för 12 år sedan som kommit fram igen.

1 922 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#284
Swe2540 skrev:
Trevlig bil. Haft en grönmetallic 9000 s 220 hk tyskimport. Tcs i den? Vet ej men känns som alla s hade tcs. Jag beundrar ditt arbete och har påbörjat liknande projekt med en 9000 som jag ställde undan för 12 år sedan som kommit fram igen.
Ja det är TCS på denna bilen jag har. Hoppas att det funkar sen när jag försöker starta bilen hehe.

Aha va kul att du ska rädda en 9000! big_smile

Tack för kommentaren!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 922 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#285
Tjoflöjt!

Ja en liten uppdatering igen då.

Ja sökandet efter tryckplatta fortsätter. Finns inte en enda Sachs Performance hos de jag har försökt beställa ifrån här i landet. Men fick tips om Tenaci tryckplatta som ska vara likvärdig. Så får bli att beställa en och se. smile

Men idag så blev det att plocka ner kopplingen och svänghjulet som satt på bilen. Målet var att komma åt packboxen på baksidan för att se vad måtten är på den för att beställa från kullagret.com, dessvärre så hade de inga upplagda på hemsidan så blir att beställa från ADbildelar imorgon.

Men kopplingen som satt på bilen var en Sachs original 240mm fast hade en klisterlapp med texten LuK AS Germany. Kan va så att någon har köpt ett LuK kopplingskit men då har LuK köpt det av Sachs och lagt det i sin egna förpackning och satt på klistermärket. hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f13c06779f920c81f04ec298ca54fad0.jpg

När väl kopplingen och svänghjulet var borta så var det dags att gå på med kallavfettning. Har läckt olja från både packboxen vid vevaxeln men även mellan topplocket och motorblocket. Men som sagt med lite avfettning och pensel så blev det rent och fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0454992d7ed261d1e5cbb713edd0f536.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-77ecceeabba1574b3322ed2959d5b5f3.jpg

När man hade tvättat lite så fick man se att någon har kört med den blåadöden (som jag kallar packningssilikon). Detta är därför jag inte rekommenderar folk att ha packningssilikon utan en flytande packning som är aeronob (dvs härdar när det fattas syre) t ex Loctite 518.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d75a0f8c6597815a72b89e99e7d2e699.jpg

Men men när det var rent så tog jag och demonterade packboxen från kåpan och vevaxeln. Måtten är 88*108*12mm verkar som att det är lite av en specialare då de vanliga packboxarna som har innermåttet 88mm verkar har yttermåttet 110mm... Så blir som sagt att beställa från ADbildelar hehe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-474003c1f1687b4e645629b4c6a2aae1.jpg

När jag ändå hade oljeuppsamlaren framme så passade jag på att tvätta lite fler saker. T ex styrväxeln och lite delar till växellådan. Blev inte som nytt men det blev renare. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-402bda89a4ecd22cfb13c3db07f8c35a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ed8c3620ceab0d55f5a89e74a190d9d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3fc11c38cedaf2badf7cb852d9bbd481.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e015d4ffd104eae5ae7e786a31927cbe.jpg

Svänghjulet då, hur är det? Jodå de är inte så farligt. Ska tvättas (syns spår efter oljeläckaget från packboxen) och sen blästras. Tror inte jag behöver slipa det då det inte är blåanlöpt. smile
Kopplingen var inte dålig den heller. Men väljer ändå att köpa en ny tryckplatta, den gamla tryckplattan sparas dock. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-468d1652698d8b4989956bc724f8921f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9931935e1d1ce366b236388ded767355.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6b47ea06abeb4c117f970281ebf0aceb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4b68ce04595355b33e621f307a8459cd.jpg

Men detta var alles som jag hann med idag.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
1 414 Inlägg
20 maj
#286
Alltid skönt att tvätt bort smuts, och ha det rent och fint när man ska återmontera :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

1 922 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#287
Ja sen så är ju risken minimal att smuts åker in i motorn när man tvättar av den innan demontering. 🙂

Har bara fram- och baksidan kvar att tvätta på motorn nu. Hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 922 Inlägg
22 juni
Trådstartare
#288
Tjoflöjt!

Ja då har man fått fixat lite med bilen igen.

Efter flera försök så lyckades jag att få dit packboxen bakom svänghjulet. Går man efter instruktionerna på förpackningen så ska man inte behöva ha någon olja på packboxen. Men efter att ha tittat på en youtuber som monteras liknande packbox från elring och efter ett litet tag så började den läcka och när han efter lite mejlkonversation så sa elring att man ska smörja dom vid montering. Så de blev lite olja på min packbox. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6ccd7dc506612e7257557e0f2a1f507b.jpg

Sen gav jag mig på svänghjulet. Skrev sist att det skulle tvättas. Då menade jag att det skulle tvättas på jobbet. Men blev att köra med roterande nylonborste i borrmaskinen på den sidan där kopplingen är monterad. Efteråt så tog jag och kollade om den behövdes slipas. Men var inte så dålig att jag tog beslutet att montera den igen på bilen utan att slipa.
Baksidan av svänghjulet tvättades först med kallavfetting och mässingborste, sen la jag på 5-56 och borstade med mässingsborsten och torkade av med trasa. Blev helt okej resultat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b6105d978a425b6daaa97ab05efced63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ed186ae0dacc92c14f875484209ab9f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-eafb7027a5e805f77ce359706ebe2816.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5af12a11fceceb864dba8d78b1b006e4.jpg

Sen gjorde jag rent skruvarna till svänghjulet. Vid montage så la jag Loctite 270 (Stark låsvätska) på gängorna då detta är rekommenderat till 9-5. Tänkte att det kanske är bra att ha det på dessa också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1531e2c5f932c0fe1ddaaa7654cbbe57.jpg

Nu ska jag ta och beställa nya o-ringar samt packbox till slavcylindern så man kan bygga ihop den igen och sen ta med växellådan och tvätta den. Växellådan är lite smutsig och när den väl är lös från motorn så kan man ju tvätta rent den. smile
O-ringarna och packboxen kommer att beställas ifrån kullagret.com.

Ja det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 922 Inlägg
2 juli
Trådstartare
#289
Tjoflöjt!

Ja då har man äntligen semester och kan börja vara mer i garaget. hehe

Har fått hem mina o-ringar och radialtätning till slavcylindern som jag beställde av kullagret.com. Så jag tog tag i att montera ihop slavcylindern. Dock så var jag tvungen att testa o-ringarna så de passade. Då det var lite udda mått som jag fick beställa, men de passade och tätade. Radialtätningen visste jag skulle passa då det var samma mått som den gamla och nya (ProParts). Så nu känner jag mig lite mer trygg att det kommer att hålla tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-68fb5d5f6563cfa5f75a3217fad0173e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-535f5c0b640287069b17b6039d7d0c1b.jpg

Sen har jag tagit beslutet att köra med gamla tryckplattan då en Sachs inte går att uppbringa och andra alternativ inte heller verkar gå att få tag i. Antingen så passar de inte eller så är de också slut i lager.
Så det blir gammal tryckplatta och ny lamell. Tryckplattans yta mot lamellen fräschades upp lite med roterande nylonborste. Sen monterades kopplingen på svänghjulet. Skruvarna låstes med Loctite 243 (normal starkt) och momentdrogs med 22Nm. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c12d3d7adee0fafbabd2c799f9511540.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-177c9d3526baccf6a818f25efd7296a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2b627fc1292615613de7378c32a39d02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-23fb05b1b1698614d52312e5d8df61f3.jpg

Sen kunde jag bara inte låta bli att renovera skruvar och muttrar till växellåda och subframen.. Haha!!
Så de har blivit blästrade och sen elförzinkade samt gulpassiviserade. Synd att man inte har tid eller råd att skicka in subframen för omgalvanisering.
Men det ska bli kul att få höra vad besiktningsteknikern säger sen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-67099d9328e96c8986f4d670d5f40f1b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-670c80e4a3cc97ef963f2f79514d83e5.jpg

Ja det blev ingen montering av växellådan, då jag vill tvätta av den först innan jag monterar den. Den är smutsig av olja + grus/sand och när den ändå lämpligt är ur från bilen så blir det ju mycket lättare och smidigare att tvätta den.

Men det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 922 Inlägg
5 juli
Trådstartare
#290
Tjoflöjt!

Ja då har man lagt några timmar i garaget igen. smile

Denna gången har fokuset varit på att få dit växellådan och subframen. Det jag fick börja med innan något annat var att montera urtrampningslagret. Det beställdes ifrån ADbildelar i stan. Blev ett från Sachs, hittade ett från SKF på hemsidan men när jag var i butiken så fanns den inte att beställa. Inte heller kunde ett urtrampningslager från Luk beställas så det alternativet som fanns kvar var Sachs. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f98c9e490898eb6007c59617b86abed0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-57c29f1894376fcdcf5a639e523e376e.jpg

Sen när den var monterad så kunde jag placera lådan så jag kunde lyfta dit den på plats. Ja det gick faktiskt relativt snabbt att få lådan på plats. smile Var inte så tungt denna gången. Lådan tvättade jag av tidigare i veckan. Blev inte 100% ren men 97% renare än innan iaf. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ec935516ec7fec0921e8c99b50704a39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-539974ee025f6d3ea9ee7c29a8a750d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ab0f5e4e9ce3ed279cec7cc8f580e654.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8a75ba7990f18a8a37c474e1a8617642.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0dd709f238a273a6e26e6014bafaac86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5cfc0b3e777c8f56a5f25ee619027f56.jpg

När lådan väl var på plats och skruvarna var dragna, så kunde jag ta och titta på den avdragna skruven till överfallet för krängarhämmargummit. Började med att borra ett genomgående hål för att få ner en pinne ur mitt skruvutdragarkit. Slutade med att den pinnen gick av sen när jag försökte lossa delen av skruven. Försökte sen svetsa på mutter (se bilden med ring för hur många försök jag gjorde) för att se om det kunde få loss skruven, men nä! Så blev att borra upp till 6.5mm och sen försöka få lossa de tunna delarna som fanns kvar. Fick till slut ur de kvarvarande delarna och körde sen med gängtapp för att se att det fanns goda gängor för den nya skruven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c7c0c97bc59199c6243a027ccea7c0df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-85f5e0e01ef1a592a03ff77e48373b92.jpg

Sen var det bara att montera upp subframen till bilen. Gick smärtfritt och titta så fint det blev med de gulplätterade skruvarna. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f25d4f2bd54b85265e7078d3cf927925.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1b32e8dee005e68eb42e563b8aad0cbc.jpg

Nu återstår det bara att koppla ihop det jag har kopplat lös och skruva tillbaka det jag har skruvat dän. tongue

Det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY


Sök