4019
Sök

Vad gör jag med min bil i dethär läget?

417 Inlägg
torsdag 10:39
Presidento skrev:
Köp en Toyota Prius. Så ny som möjligt med typ 15 till 20 000 mil inga problem.
Mycket bil och lite kostnad som brukar rulla på bra.. jag har haft flera och kan tänka mig en idag med

Nu drägglar Ev....ehh The-GOAT....Prius....mmmm.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

47 Inlägg
torsdag 11:14
Trådstartare
Presidento skrev:
Köp en Toyota Prius. Så ny som möjligt med typ 15 till 20 000 mil inga problem.
Mycket bil och lite kostnad som brukar rulla på bra.. jag har haft flera och kan tänka mig en idag med

Okej, låter rimligt. Tack!

Från Finland
464 Inlägg
torsdag 11:29
Vansterfilen skrev:
DennisCA skrev:
Jag ratar inte heller Mazda högt, rostvrak. Har haft två Mazda i mitt liv, 626an från 89 var en tio gånger bättre bil än 6:an från 2005 som jag fortfarande lider med.

Stjäler tråden lite. Vad är det som gör Mazda 6 opålitlig? Mvh rätt nyligen köpt en Mazda 6 från 2007 som fungerar bra för mig. 2.0 bensinare. Något man bör hålla utkik efter? smile (Förutom rost...)

Nå rosten är det största problemet med råge. Mekaniskt verkar den bara gå, men tycker den drar mycket, 0,8l/milen för en 1.8l sedan... Min Saab 900 Turbo drar mindre och min Volvo 850 drar lika mycket då jag slökör till och från jobbet.

Sen gillar jag inte hur jobbigt det är att byta lampor, på förarsidan är enklaste sättet att ta av hjulet och gå in bakifrån.... Den verkar ha många problem med bromsoken, bromsarna suttit fast många gånger, alla ok har byts vissa två gånger.
Senast redigerat av DennisCA (torsdag 11:29)

Professionell nybilshatare

26 Inlägg
fredag 07:36
DennisCA skrev:
Vansterfilen skrev:
DennisCA skrev:
Jag ratar inte heller Mazda högt, rostvrak. Har haft två Mazda i mitt liv, 626an från 89 var en tio gånger bättre bil än 6:an från 2005 som jag fortfarande lider med.

Stjäler tråden lite. Vad är det som gör Mazda 6 opålitlig? Mvh rätt nyligen köpt en Mazda 6 från 2007 som fungerar bra för mig. 2.0 bensinare. Något man bör hålla utkik efter? smile (Förutom rost...)

Nå rosten är det största problemet med råge. Mekaniskt verkar den bara gå, men tycker den drar mycket, 0,8l/milen för en 1.8l sedan... Min Saab 900 Turbo drar mindre och min Volvo 850 drar lika mycket då jag slökör till och från jobbet.

Sen gillar jag inte hur jobbigt det är att byta lampor, på förarsidan är enklaste sättet att ta av hjulet och gå in bakifrån.... Den verkar ha många problem med bromsoken, bromsarna suttit fast många gånger, alla ok har byts vissa två gånger.

Låter inte som det bästa tänkbara bilköpet.

Från Finland
464 Inlägg
fredag 08:28
Nej det är den inte. Åtminstone var den inte så jäkla dyr. Vi gav 2000 euro för den då vi köpte den 2017.

Har kvar den ännu, körs av sambon till och från jobbet mestadels. Vi vill göra oss av med den och skaffa nånting lite bättre. Förmodligen nån Saab eller Volvo igen från 2000-2009.
Senast redigerat av DennisCA (fredag 08:35)

Professionell nybilshatare

47 Inlägg
fredag 09:58
Trådstartare
Uppdatering:
Verkstaden jag lämnade in den hos (mekonomen) gjorde knappt något alls. De fick upp en felkod och raderade den, ?varmkörde den? och sen fick jag sms om att det var klart. De ville ha 1.000kr för det.

Och de ville inte kolla vidare för de ville inte ?häva garantin för turbo arbetet? som utfördes av en annan verkstad som bedömde att det inte var fel på turbon? vid det här läget vill jag bara ha råd om hur jag bäst kan bli av med bilen utan att tappa för mycket pengar. Det här har bara blivit problem och förstår inte varför ingen kan felsöka min bil

6 647 Inlägg
fredag 10:18
Varför ville de inte kolla vidare??? Frågade du inte ???

Forummoderator
26 595 Inlägg
fredag 10:28
Låter som Mekonomen i ett nötskal..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 218 Inlägg
fredag 11:39
Ser att du bor i Örat.
Jag finns utanför Sköllersta.

Kan ta en check på bilen om jag får loss lite tid (barn, osv). smile

417 Inlägg
fredag 13:00
Jesper328 skrev:
Ser att du bor i Örat.

Det där var sjysst av dig!

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 864 Inlägg
fredag 15:14
jaka54 skrev:

För att dom inte kan! Så enkelt är det.

47 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Låter som Mekonomen i ett nötskal..

Tyvärr. De sa sen efteråt att "du borde gå tillbaka till de som bytte turbon"...
Jag frågade hur han kan ta 1.000kr för att rensa en felkod och tömma en liter olja ur motorn så fick jag 25% rabatt istället.
Förstår att jag betalar för deras tid, men tiden de lagt ner på bilen kan omöjligt vara mer än 30 min så det är en sjyst timlön iaf!

47 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Ser att du bor i Örat.

Det var jättesnällt av dig, verkligen!

Det är bara att säga till när du har en stund över, bilen ska ändå ingenstans haha

47 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

jaka54 skrev:

Frågade och de menade på att de ej ville häva garantin på turbon. Jag berättade att jag varit hos verkstaden som utförde turbobytet och de dömde att det inte var fel på turbon. Förstår att en verkstad inte kan lita på ordet av en annan verkstad, men tänker att det finns fler tester de kan göra? Frågade om han mätte oljetrycket och han sa att det ej går, utan att det syns på obs scannern vilket visade ok. Fick även en rapport på alla felkoder och det var en del elektriska fel, bl.a CAN-buss system. Förutom det var det bara vägassistanssensorer och smått...

Jag var även nogrann med att säga att oljelampan kommer slumpmässigt och försvinner när jag stänger av bilen, till svar fick jag att "det är ändå loggat i ECUn". Okej då lämnade jag in den. Sen när jag fick tillbaka den så är det tydligen inte loggat. Har kört den en bit sen dess och inte fått upp någon felkod, men jag har inte heller försökt accelrera så att turbon arbetar mycket och än så länge har det inte skett något under de 100km jag kört den. Men återigen tror jag nog att det skulle börja blinka som en julgran ifall jag tryckte på gasen mer. Kör liksom 0-100 på en kvart

6 647 Inlägg
för 7 timmar sedan
Nu har jag läst igenom första sidan där du beskriver problemen med din motor och måste fråga. Motorn drar alltså olja!! Var tar olja vägen?? Läckage i turbon?? -Vilket är tämligen enkelt att kolla. Eller kommer oljan ut någon annanstans (slitna kolvringar, spricka i toppen, slitna ventilstyrningar, slitna ventiltätningar...då ser du på avgaserna vit eller blåaktig rök) eller läcker det från oljetråget, oljtrågspluggen?? Som du ser finns det olika anledningar till att olja försvinner.
Du har alltså fått en ny turbo monterad och ...hur yttrar sig felen nu ? Drar motorn fortfarande en massa olja? Oljelampan blinkat direkt du startar motorn?

Att det "knackar" ...ja det gör ju alla dieslar mer eller mindre...frågan är HUR mycket det knackar och det är ju svårt att avgöra här men... Min Audi 100 Avant från -89 med fem cyl 2lit motor började "knacka" förra sommaren. Jag hörde ingenting när jag satt i bilen men stod man utanför hörde man klart och tydligt ett klattrande ljud. Anade det värsta och köpte nya vevaxel och vevstakslager från Autodoc och la mig under bilen för att byta ...På en 5cyl Audi är det tämligen lätta att byta dessa lager underifrån men...inte f...upphörde knackningarna! Tog då en  aluminiumstång och höll mot olika delar av motorn och mot örat samtidigt som motorn var igång och upptäckte att mest kom ljudet från vattenpumpen! Turligt nog hade jag en ny vattenpump hemma så jag bytte den och nu försvann ljudet!
Senast redigerat av jaka54 (för 7 timmar sedan)

47 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Nu har jag läst igenom första sidan där du beskriver problemen med din motor och måste fråga. Motorn drar alltså olja!! Var tar olja vägen?? Läckage i turbon?? -Vilket är tämligen enkelt att kolla. Eller kommer oljan ut någon annanstans (slitna kolvringar, spricka i toppen, slitna ventilstyrningar, slitna ventiltätningar...då ser du på avgaserna vit eller blåaktig rök) eller läcker det från oljetråget, oljtrågspluggen?? Som du ser finns det olika anledningar till att olja försvinner.
Du har alltså fått en ny turbo monterad och ...hur yttrar sig felen nu ? Drar motorn fortfarande en massa olja? Oljelampan blinkat direkt du startar motorn?

Att det "knackar" ...ja det gör ju alla dieslar mer eller mindre...frågan är HUR mycket det knackar och det är ju svårt att avgöra här men... Min Audi 100 Avant från -89 med fem cyl 2lit motor började "knacka" förra sommaren. Jag hörde ingenting när jag satt i bilen men stod man utanför hörde man klart och tydligt ett klattrande ljud. Anade det värsta och köpte nya vevaxel och vevstakslager från Autodoc och la mig under bilen för att byta ...På en 5cyl Audi är det tämligen lätta att byta dessa lager underifrån men...inte f...upphörde knackningarna! Tog då en  aluminiumstång och höll mot olika delar av motorn och mot örat samtidigt som motorn var igång och upptäckte att mest kom ljudet från vattenpumpen! Turligt nog hade jag en ny vattenpump hemma så jag bytte den och nu försvann ljudet!

Trodde den brännde oljan, men har sen förstått att det är vanligt att Mazda drar ca 0,8L per 1000km? Isåfall förklarar det en hel del och den "drar" nog inte olja alls...

6 647 Inlägg
för 7 timmar sedan
OK! Då tolkar jag det så att motorn inte drar mer olja än vad Mazda motorer ska göra (Vilket i mitt fall som har en 36 år gammal Audi 100 tycker är mycket. Min motor drar knappt någon olja alls på 1000mil).
Men knackningarna!??  Har du gjort som jag sagt att lyssna med en halvmeter lång metallstång som du håller mot örat och mot olika delar av motorn??? På det viset kan du avgöra varifrån knackljudet kommer.
Sen när det gäller olja/filter så är det såna grejer man bör byta själv så man vet hur mycket olja det finns och när den senast byttes. Man bör byta en gång om året eller vart 1000mil (Du har väl oljesticka på bilen och inte sånt modernt  tjafs med givare som talar om hur mycket olja som finns kvar).
Har du fyllt på olja själv och med rätt sort??
Såå ...Vad händer nu när du kör??? Knackar det fortfarande...efter att du bytt olja och filter??

47 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
OK! Då tolkar jag det så att motorn inte drar mer olja än vad Mazda motorer ska göra (Vilket i mitt fall som har en 36 år gammal Audi 100 tycker är mycket. Min motor drar knappt någon olja alls på 1000mil).
Men knackningarna!??  Har du gjort som jag sagt att lyssna med en halvmeter lång metallstång som du håller mot örat och mot olika delar av motorn??? På det viset kan du avgöra varifrån knackljudet kommer.
Sen när det gäller olja/filter så är det såna grejer man bör byta själv så man vet hur mycket olja det finns och när den senast byttes. Man bör byta en gång om året eller vart 1000mil (Du har väl oljesticka på bilen och inte sånt modernt  tjafs med givare som talar om hur mycket olja som finns kvar).
Har du fyllt på olja själv och med rätt sort??
Såå ...Vad händer nu när du kör??? Knackar det fortfarande...efter att du bytt olja och filter??

Jag tror jag inbillade mig vad gäller knackningarna då det är som du säger, en dieselmotor.
Jag utförde min egna service innan alla problemen började, sen gjorde verkstan som bytte turbo även olje- och filterbyte.
Jag märker ingenting just nu när jag kör, men som sagt behöver jag köra som en kärring,accelrerar 0-100 på ett decenium.
När jag accelrerar vet jag att jag tidigare fått upp en lampa om elfel samt en röd oljelampa med lågt tryck.

3 218 Inlägg
för 4 timmar sedan
Reon skrev:
Jesper328 skrev:
Ser att du bor i Örat.

Det var jättesnällt av dig, verkligen!

Det är bara att säga till när du har en stund över, bilen ska ändå ingenstans haha

Bränn iväg ett PM så löser vi något. smile

Baserat på ditt sista inlägg känns det eventuellt som att någonting drar ner en delad 5v-slinga vid acceleration, därav varningar i clustret.
Kan likväl vara en kabelstam som gnuggar mot någonting.

Fick du ut ett protokoll med felkoder får du gärna dela med dig av dem. smile

Sök