15416
Sök

Vilken var/är din bästa bil?

Kärnkraftstomte
785 Inlägg
för 5 timmar sedan
Jag skulle vilja säga min Saab 9000 -97 som jag ägde mellan 2014 och 2019 ungefär. De första två åren var det aldrig några problem, jag bara tankade och bytte olja och filter ibland och den bara gick och gick.

Sedan så gjorde jag ju det som var tanken med bilen från första början och började trimma och efter det sen så började ju problemen och grej efter grej började gå sönder (men det var ju aldrig bilens fel heller) så ja jag skulle nog vilja säga att i det otrimmade skicket så var den deffinitivt det driftsäkraste jag nånsin har ägt.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Fri fart för ett fritt folk!
15 045 Inlägg
för 4 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Jokabsson skrev:
The-GOAT skrev:

Längst i mil var nog en Prius mk3.
Längst i tid var nog min VW112.
Minst strul, den Tesla Model 3 jag äger nu och dessförinnan den tidigare Tesla Model 3 jag ägde innan, därefter kommer Toyotahybriderna som krångelfriast ägande.

Oavsett om man gillar elbilar eller inte så tycker jag det är intressant att höra från ägare vad som är bra och dåligt. Går ju inte att lita på något man läser i tidningar.

Upplever du det som en nackdel att i stort sett alla bilens funktioner sitter i infotainment?
Läste nånstans att Euroncap ska sänka säkerhetsbetyg på bilar som saknar vissa fysiska reglage för grundläggande fordonsfunktioner. Vet dock inte om det stämmer.

Som du kan läsa har jag ägt en mängd bilar av olika slag och tillverkares varierande förmågor att presentera en layout att bruka bilen efter.
Jag anser att det inte finns något mer användarvänligt än den centralt placerade pekskärmen som min bil har. Alla funktioner är samlade på ett ställe, istället för utspritt från vänster framför knät till på/bakom ratten, bakom/framför växelväljaren, långt ner på mittkonsolen, och i vissa äldre bilar där radion är monterad framför passageraren.
När man framför sin bil är det egentligen inte mycket som behöver justeras och det som behöver justeras görs enkelt med ett röstkommando eller via den mycket intuitiva snabbjobbade pekskärmens tydliga layout.

Jag föredrar alltså med råge en snabbjobbad pekskärm framför en myriad med utspridda ofta dåligt belysta knappar, spakar, vred, skjutreglage i en salig blandning.

saknar du aldrig ljudet från en riktig motor?  för det är nog det jag inte skulle vilja vara utan även om motorn låter skit och att inte ha en växelåda..   

men skulle kunna ta en id3 som isbil..  aldrig kört något mer halfotat än en sån smile
sen kan jag säga att jag slår om till defroster på min polo och min Arosa snabbare än du hinner säga defroster ;-)

blir väldigt störd av ljuset från skärmen i min polo som bara är 9"  den dimmar när man startar ljuset men inte tillräckligt vill helst stänga av allt ljus som saabs och scanias night mod..  har det på bussen på jobbet men där är det en bosch stereo så den är ju mer korkad än fan själv så den stänger så klart inte av ljuset går att stänga av i menyerna men det tar en vecka varje gång man startar om bussen att stänga av =/   vill ha det bäcksvart i bilen när jag kör när det är mörkt.

Kör fort så hinner inget hända...

455 Inlägg
för 2 timmar sedan
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Jokabsson skrev:

Oavsett om man gillar elbilar eller inte så tycker jag det är intressant att höra från ägare vad som är bra och dåligt. Går ju inte att lita på något man läser i tidningar.

Upplever du det som en nackdel att i stort sett alla bilens funktioner sitter i infotainment?
Läste nånstans att Euroncap ska sänka säkerhetsbetyg på bilar som saknar vissa fysiska reglage för grundläggande fordonsfunktioner. Vet dock inte om det stämmer.

Som du kan läsa har jag ägt en mängd bilar av olika slag och tillverkares varierande förmågor att presentera en layout att bruka bilen efter.
Jag anser att det inte finns något mer användarvänligt än den centralt placerade pekskärmen som min bil har. Alla funktioner är samlade på ett ställe, istället för utspritt från vänster framför knät till på/bakom ratten, bakom/framför växelväljaren, långt ner på mittkonsolen, och i vissa äldre bilar där radion är monterad framför passageraren.
När man framför sin bil är det egentligen inte mycket som behöver justeras och det som behöver justeras görs enkelt med ett röstkommando eller via den mycket intuitiva snabbjobbade pekskärmens tydliga layout.

Jag föredrar alltså med råge en snabbjobbad pekskärm framför en myriad med utspridda ofta dåligt belysta knappar, spakar, vred, skjutreglage i en salig blandning.

saknar du aldrig ljudet från en riktig motor?  för det är nog det jag inte skulle vilja vara utan även om motorn låter skit och att inte ha en växelåda..   

men skulle kunna ta en id3 som isbil..  aldrig kört något mer halfotat än en sån smile
sen kan jag säga att jag slår om till defroster på min polo och min Arosa snabbare än du hinner säga defroster ;-)

blir väldigt störd av ljuset från skärmen i min polo som bara är 9"  den dimmar när man startar ljuset men inte tillräckligt vill helst stänga av allt ljus som saabs och scanias night mod..  har det på bussen på jobbet men där är det en bosch stereo så den är ju mer korkad än fan själv så den stänger så klart inte av ljuset går att stänga av i menyerna men det tar en vecka varje gång man startar om bussen att stänga av =/   vill ha det bäcksvart i bilen när jag kör när det är mörkt.

Nej, trista vardagsmotorer likt din Polosnurra kan jag aldrig sakna, men visst någon vassare motor kan väl vara mysigt att höra dras mellan växlarna vid acceleration, men kraftig acceleration är så få sekunder vid vardaglig körning att jag enbart ser fördelen med den momentstarka ljudlösa elmotorn som sömnlöst drar iväg bilen i hastighet.
(Nu är inte min elbil någon racerbil precis med sina 4.4s 0-100km/h, men som vardagssläde duger fartresurserna för mina behov.)
Du saknar återkommande så mycket kunskaper, jag behöver inte säga defroster, det ordnar bilen själv, även om det blir imma på vindrutan, regnar det startar den vindrutetorkarna, blir det mörkt tänder den belysningen osv.
Men vill jag starta defrostern själv räcker det med två enkla tryck nere i vänstra hörnet på skärmen för full effekt, men javisst somliga klarar inte av så avancerade ting.
Id3 fungerar utmärkt vintertid, om man klarar av att köra OPD, vissa kör som en 18-åring med träskor, då kan det givetvis vara besvärligt.
Det är även möjligt att regelera hur mycket id3 ska motorbromsa.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

1 218 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Jokabsson skrev:
The-GOAT skrev:

Längst i mil var nog en Prius mk3.
Längst i tid var nog min VW112.
Minst strul, den Tesla Model 3 jag äger nu och dessförinnan den tidigare Tesla Model 3 jag ägde innan, därefter kommer Toyotahybriderna som krångelfriast ägande.

När man ägt en bil några månader vet man ju oftast exakt var de vanligaste knapparna sitter men jag förstår poängen! Blir väl liknande situation med touch, dvs man lär sig var funktionerna sitter. Skillnaden är att man måste slita blicken från vägen när man manövrerar en pekskärm.

Kör mycket Volvo XC60 på jobbet (2021<) och där stör jag mig på klimatreglagen. Visst är de tydliga och relativt stora men minsta gupp gör att man lätt missar touch-knappen och sedan vet man inte om man prickat rätt eller inte för det tar gott och väl 1-2 sekunder för systemet att reagera (kanske funkar bättre på Tesla). Lägg därtill om jag hade varit tvungen att gå in i infotainment för att reglera ventilernas position.. lyckligtvis är den funktionen fortfarande fysisk på XC60. Detta är främst ett problem pga det är firmabilar som brukas av olika personer med olika preferenser men min åsikt är ändå att vissa funktioner borde fortsätta vara manuella/fysiska.

Forummoderator
18 445 Inlägg
för 48 minuter sedan
Gillar fysiska knappar. Klimatanläggningen i min bil har 3 fysiska vred men även digitala displayer i dessa. Fungerar hyfsat bra. Fast skillnaden mellan 22c och 23c inställt på auto är rätt kraftig men det är ju inte knapparnas/vredens fel. Går att vrida ner fläkthastigheten manuellt när grejerna drar på fullt så inget problem.

Fick det tveksamma nöjet att köra en kollegas ID Buzz en hel dag. Skärmar och touchknappar gäller. Den var pigg som fan men nej tack. Ingen batteridriven buss för min del.

Sök