9811
Sök

Fråga om febi stötdämpare och fjäderbyte

5 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Vid service upptäckte verkstaden att mina fjädrar på bilen behövde bytas. Jag kör en Nissan Micra 2017 som gått ca 10 000 mil. Han sa att han skulle beställa fjädrar av märket KYB. Vidare påpekade han att stötdämparna också eventuellt kunde behöva bytas, beroende på skick när allt ska plockas av. Om stötdämpare behöver bytas runt 10 000 mil så tänkte jag att det kanske är lika bra att byta allt oavsett (gällande stötdämpare fram). Han skulle beställa KYB-stötdämpare, men igår ringde han och sa att han beställt febi för att KYB var slut i lager, utan att först fråga mig. Som jag förstår det är detta ett sämre märke? Det hela skulle kosta 9000 kr. Är det ett skäligt pris?

Mvh

3 269 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag har använt mycket Febi och har sällan haft problem.
Men ja, om du syftar på att 9000kr gäller dämpare och fjädrar runt om så är det ett skäligt pris.
Verkstaden skall ju ha sitt på delarna också.

Kolla upp på Trodo vad delarna egentligen kostar. smile

5 Inlägg
för 48 minuter sedan
Trådstartare
Tack för svar!

Det är fjädrar runt hela, men det är bara byte av stötdämparna där fram. Kändes väl mest märkligt att han beställde och sedan informerade mig när lasten var på väg. När jag tittar på tordo så skiljer det ändå 400 kr per dämpare... Så de verkar vara sämre. Funderar på om det är bättre att bara dra sig ur och göra det någon annanstans.

Fri fart för ett fritt folk!
15 214 Inlägg
för 25 minuter sedan
inte alltid dyare är bättre.. men nog ganska smart att byta stötdämpare även om dom säkert klarar lååååång tid framöver dom som sitter men ska man endå riva ner fjäderbenen är det ju alltid smidigt att byta dom samtidig för det är ju bara matrialet som kostar extra. 

på min skoda jag ropade hem på tradera som gått 26k är allt i fjädringsväg bytt utom dämparna fram.  men det är väldigt trevlig på vägen fjädrar runt om är bytt och dämpare bak som oftast är det som faktist ger sig. men det är ju väldigt lite jobb att byta på dom mesta bilarna det är fram man måste riva ner hela skiten oavsätt om man byter bara fjädrar eller byter både och. 
jag hade nog kastat dit lagringar fram oxå.    när man endå är där..  så gjorde verkstaden på skodan när dom byte fjädrarna fram det är några hundra extra men måste bort när man byter fjädarna endå.  så bara matrial extra för det.   om nu inte det är en bluff verkstad som räknar varje del för sig och tar betalt för samma jobb 3gånger . smile   ja det finns många sånna verkstäder tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...

6 878 Inlägg
för 18 minuter sedan
Priset har ingen direkt koppling till om grejer är sämre eller bättre!

Sök