11404
Sök

Toyota Avensis, 2011. Avgassystem gått av - svetsa eller ny?

1 Inlägg
måndag 00:33
Trådstartare
Hej!
Jag har en Toyota Avensis T27 2.0 D-4D från 2011 där avgassystemet har gått av precis efter katalysatorn, se bild.
Tänkte höra vad ni tror ? ser det här ut att gå att svetsa/reparera, eller är det lika bra att börja leta efter en ny eller begagnad katalysator?
Katalysatorn verkar i övrigt se hel ut, så det känns lite surt att byta hela enheten bara för att röret har rostat av..
Tar gärna emot råd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253333/253333-11e9dfb89308b039c8b23ebd6734aea9.jpg
Senast redigerat av Lovje (måndag 00:40)

Forummoderator
26 680 Inlägg
måndag 01:56
Tycker det mer ser ut som att någon har försökt stjäla din katalysator..men kan ju ha fel såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 187 Inlägg
måndag 05:59
Ser inte sågat ut om man zoomar och det är väl inte dieselkatalysatorer som stjäls direkt.
Men för den skull inte alls omöjligt scenario. Klåpare kam det vara som heller inte fattar diesel vs bensin. 
Få ett utlåtande från verkstad. Är det så kan försäkringen hjälpa kanske.

Men det där går i alla fall inte att svetsa "bara". För dåligt material.
Då måste man kapa röret en bit bort och lägga nytt rör utanpå det gamla via klämma och svetsa nya röret mot katten där det troligen är grövre gods.
Det kommer troligen hålla en bra stund.

Möjligt = ja.  Antar en kat är dyr.

En begagnad är säkert rostig på samma sätt.

En 2011 är väl annars värd kat och ett avgasrör, men man vill ju inte kasta massor av pengar på bilen om man slipper...
Senast redigerat av Mossan1 (måndag 06:01)

6 879 Inlägg
måndag 15:29
Om du har MIG svets, tid och utrymme ...så visst går det att svetsa men...kat:n måste bort och muttrarna till vänster lossas.

22 Inlägg
för 13 timmar sedan
Jag skulle inte få för mig att svetsa i det så rostitgt som det ser ut. Nytt är vad som gäller.

8 060 Inlägg
för 11 timmar sedan
Visst går det att svetsa.
Jag har svetsat värre skadade avgasrör än det på bilden.
Men då bara om man inte värderar sin egen tid.
För att komma åt att svetsa på ovansidan måste hela avgassystemet plockas ner.
Och med det finns det flera problem.
Fästen som inte håller för att demonteras.
Skruvar och muttrar som är fastrostade och dessutom nästan omöjliga att komma åt.

Men som sagt, visst går det att svetsa ihop avgassystemet - i alla fall om man ser det en sport att övervinna rosten.

6 879 Inlägg
för 9 timmar sedan
Som Torsen säger...visst går det att svetsa! Men som vi har sagt...kat:n måste lossas och avgasröret till vänster måste lossas (muttrarna ser rostiga ut) . Sen är det en enkel match att svetsa (med MIG) och samtidigt svetsa fast förstärkningskilar emot rör och kat.

Fri fart för ett fritt folk!
15 223 Inlägg
för 7 timmar sedan
är det någon upphägning som varit trasig ser ju inte totalt sönderrostat ut även om det är rostigt  ivärsta fall om det är väldigt rostigt är det ju bara att ersätta delar av det med en bit rör  och svetsa i båda ändarna

Kör fort så hinner inget hända...

836 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag håller med ovan mekande gubbar, det är reparerbart med tålamod och hyfsade svetskunskaper.
Jag hade valt gassvets alternativt MAG-svets och skarvat med ett friskt rör utanpå.
Det kan givetvis finnas begagnade delar på skroten att köpa.
Räkna med att du får lov att såga/kapa/borra skruvinfästningen i bilden.

Nej, det är inte ett stöldförsök, då hade det varit helt avsågat och saknat.
Det är hybridkattarna som stjäls.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

15 223 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Jag håller med ovan mekande gubbar, det är reparerbart med tålamod och hyfsade svetskunskaper.
Jag hade valt gassvets alternativt MAG-svets och skarvat med ett friskt rör utanpå.

ja gas är rätt förlåtande när det är en del rost..    ja kattarna på hybriderna är väldigt värdefulla dom snor dom i parti och minut  det är säkert 5-8k för en sån..   
men det kanske gått ner nu vet att i usa snodde dom kattar från hybrider hela tiden.

836 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:
The-GOAT skrev:

ja gas är rätt förlåtande när det är en del rost..    ja kattarna på hybriderna är väldigt värdefulla dom snor dom i parti och minut  det är säkert 5-8k för en sån..   
men det kanske gått ner nu vet att i usa snodde dom kattar från hybrider hela tiden.

Jag blev av med katten från min Auris HSD i dec -23, det stod 31 bilar till utan katalysatorer hos den lokala Toylådeverkstaden när jag körde ner den på morgonen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

15 223 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
The-GOAT skrev:

Jag blev av med katten från min Auris HSD i dec -23, det stod 31 bilar till utan katalysatorer hos den lokala Toylådeverkstaden när jag körde ner den på morgonen.

då var någon jävligt nöjd kan jag tänka mig.. jävlar vad pengar dom drog in den natten

Sök