13710
Sök

Passat -13 2.0tdi DSG Växellåda bråkar

53 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tjena! Min tjej har en passat som har börjat bråka under en längre period.

Problemet kom i vintras efter svänghjulsbyte.

Bilen beter sig som att den slirar på växlarna, främst 1:an, när lådan är kall. När lådan har fått upp tempen så växlar den utan problem alls.

Någon som har en aning vad det är som spökar? Kommer inga felkoder eller dylikt. I övrigt går lådan hur fint som helst med undantag från ovan.

Helst för att slippa lämna in den på dyr felsökning då vi inte tycker att det är värt det smile

886 Inlägg
för 1 timme sedan
DQ250 i en Passat 2.0tdi -13.

Det kan bero på smutsig anliggningsyta som vid uppvärmning blir mer greppig.
Jag tänker på feta klåfingrar som tagit någonstans vid svänghjulsbytet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

53 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:

Stannar detta kvar under en sån lång period/tills det rengörs, menar du? Isåfall känns det lite halvtradigt..

886 Inlägg
för 51 minuter sedan
Hugan skrev:
The-GOAT skrev:

Stannar detta kvar under en sån lång period/tills det rengörs, menar du? Isåfall känns det lite halvtradigt..

Kan göra.

Är det fett/smuts på anliggningsyta kan det vara så.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 025 Inlägg
för 47 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Hugan skrev:
The-GOAT skrev:

Kan göra.

Hur kan svänghjulet påverka växellådan på det sättet menar du?
Det är en våtkopplings-DSG och inte en manuell växellåda. Inte ens en torrkopplings-dsg (DQ200) påverkas av lite oljekladd på svänghjulet.

Enda kopplingen mellan DSG-lådan och svänghjulet är splines som driver kopplingskorgarna som ligger i olja bakom ett plåtlock.
Senast redigerat av simlar (för 47 minuter sedan)

53 Inlägg
för 45 minuter sedan
Trådstartare
simlar skrev:
The-GOAT skrev:
Hugan skrev:

Kan göra.

Hur kan svänghjulet påverka växellådan på det sättet menar du?
Det är en våtkopplings-DSG och inte en manuell växellåda. Inte ens en torrkopplings-dsg (DQ200) påverkas av lite oljekladd på svänghjulet.

Enda kopplingen mellan DSG-lådan och svänghjulet är splines som driver kopplingskorgarna som ligger i olja bakom ett plåtlock.

För det är väl inte nödvändigt att tömma lådan på olja vid svänghjulsbyte, eller ens byta olja? Det ska inte vara gjort, men hade det kunnat ha något med saken att göra? Känns däremot som att för lite/mycket olja hade gjort sig till känna nu

6 025 Inlägg
för 42 minuter sedan
Hugan skrev:

Bilen beter sig som att den slirar på växlarna, främst 1:an, när lådan är kall. När lådan har fått upp tempen så växlar den utan problem alls.

Någon som har en aning vad det är som spökar? Kommer inga felkoder eller dylikt. I övrigt går lådan hur fint som helst med undantag från ovan.

Helst för att slippa lämna in den på dyr felsökning då vi inte tycker att det är värt det smile

Hur långt har bilen gått?
När byttes DSG-oljan och oljefiltret senast? Viktigt att följa 6000mil intervallet och köra med rätt olja.

Växellådan behöver endast demonteras för att byta svänghjulet.
Senast redigerat av simlar (för 40 minuter sedan)

53 Inlägg
för 23 minuter sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Hugan skrev:

Hur långt har bilen gått?
När byttes DSG-oljan och oljefiltret senast? Viktigt att följa 6000mil intervallet och köra med rätt olja.

Växellådan behöver endast demonteras för att byta svänghjulet.

Ooof vet att bilen har gått strax över 30.000mil nu. Hennes pappa som har haft den innan har varit väldigt mån om den så rimligtvis bör han ha bytt olja i den för inte så länge sen. Han har nämligen haft bilen sen den var ny. Hon har inte kört överdrivet mycket med bilen sen han hade den.

Vet att en verkstad sa att det var mjukvaruproblem, men begriper faktiskt inte hur det kan vara det för inte behöver man väl en ny mjukvara när man byter svänghjul? Funkade liksom helt galant att innan dess.

6 025 Inlägg
för 8 minuter sedan
Aldrig varit med om att någon ny mjukvara skulle behövas efter svänghjulsbyte.
När man byter svänghjul så byter man svänghjul, nållager i vevaxeln och svänghjulsskruvarna och sen är det bara att köra.
Ofta växlar växellådan t.o.m bättre än innan svänghjulsbytet.
Jag aldrig varit med om att det blivit sämre beteende på lådan efteråt.

Frågan är ju om det är på grund av svänghjulsbytet eller om det bara är ett olyckligt sammanträffande.

Om det inte finns några felkoder när man läser av växellådan så skulle jag börja med att kolla oljenivån i lådan.
Ska man kolla oljenivån i lådan och man inte vet senast oljan byttes så skulle jag rekommendera att helt enkelt göra en DSG-service, dvs byta oljan och det externa oljefiltret.

53 Inlägg
för 34 sekunder sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Aldrig varit med om att någon ny mjukvara skulle behövas efter svänghjulsbyte.
När man byter svänghjul så byter man svänghjul, nållager i vevaxeln och svänghjulsskruvarna och sen är det bara att köra.
Ofta växlar växellådan t.o.m bättre än innan svänghjulsbytet.
Jag aldrig varit med om att det blivit sämre beteende på lådan efteråt.

Frågan är ju om det är på grund av svänghjulsbytet eller om det bara är ett olyckligt sammanträffande.

Om det inte finns några felkoder när man läser av växellådan så skulle jag börja med att kolla oljenivån i lådan.
Ska man kolla oljenivån i lådan och man inte vet senast oljan byttes så skulle jag rekommendera att helt enkelt göra en DSG-service, dvs byta oljan och det externa oljefiltret.

Läste att om mekatroniken var kass så skulle den högst troligen ge felkod för länge sen.

Iomed att den beter sig mycket värre i kyla än under sommaren så känns det vettigt att börja med oljan främst. Sen varför verkstaden inte har framfört att det är lämpligt att göra det kan man väl undra.

Har själv jobbat lite på verkstad till o från där oljebyte gör väsentlig skillnad.

Jag framför det som till henne så kikar vi över det. Tack för hjälpen smile

Sök