ABS lampa lyser Volvo 850 93:a

I5liri
27 december 2008 · 6 Inlägg

Vet att det existerar en hel del trådar kring detta ämne men tyvärr löser de inte mitt problem.
Har efter diverse inledande problem samt "lösningar" följande problem. Vid start släcks ABS lampan precis som den skall, när jag sedan rullar iväg tänds den igen (antagligen vid kontrollen vid 40km/h). Jag har testat 4 olika styrenheter (som uppvisar lite olika felbilder), Jag har ohmmät den givare som orginalstyrenheten larmade för utan problem. jag får i dagsläget en mängd felkoder om jag läser av dessa med tändningen fortfarande igång efter att lampan tänts. Om jag däremot läser av felkoderna direkt efter start så får jag inga alls ("givetvis" då är ju lampan släckt).
Om jag slår av tändningen efter att lampan tänts och startar bilen igen med bilen rullande så förblir lampan släckt.

Kan det vara ett jordfel? Vid något tillfälle har felkodslampan lyst med ett svagt sken hela tiden, på samma sätt har ABS lampan ibland lyst svagt.

Bilen skall givetvis besiktigas snart så hjälp är uppskattat?

SOLFILM Ocean Race NR:1
27 december 2008 · 475 Inlägg

Kolla vad bilen laddar från generatorn! Kan uppstå konstiga felkoder om bilen laddar över 15v när den är igång!

MVH
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
servalac
27 december 2008 · 3 Inlägg

Styrenheten på dom tidiga modellerna är det väldigt sällan fel på.

Vilken ABS sensor sätter den felkod på ? Det är viktigt att ABS sensorerna mäter ganska lika på samma axel, gör dom det kan du kolla kablaget till dom, mycket vanligt fel, speciellt fram! Nästa är att kolla så att ABS kransarna är hela d.v.s inga sprickor.

Volvo 164E '72 Volvo 945 '93
Volvo 945 Classic '98 Volvo 850 GLT '92
I5liri
27 december 2008 · 6 Inlägg

Skall kolla laddningen imorgon!Men det känns som att jag i så fall inte borde kunna trolla bort felet genom att stänga av och sätta på.

Vad gäller vilken sensor den sätter felkoder på så beror det på vilken styrenhet jag sätter isad.
Jag har mätt upp motståndet på samtliga (låg ganska lika), mätte det vid styrenheten så kablaget borde väl vara helt??

Kransarna har jag inte kollat. Får kanske göra det men då felen galloperar runt har jag inte lagt det som nummer ett på listan.

Tacksam för alla idéer dock.

Förstår att ingen tror på min jordfelsidé smile! Lyckades sabba instrumentet för ett tag sedan hjälpstartade med ett batteri som välte, efter det så funkar inte bränslemätaren, kan det ha något samband??? Som ni märker så börjar jag bli desperat....

Kommer tillbaka med alla felkoder senare om inte kan det glädja någon smile

BRub
27 december 2008 · 168 Inlägg

Har du en abs styrbox(från en annan 850) så kan du prova den på din bil, Har säkert fått in minst 3-5 850 som hade likadana problem som dig. Hjälpte att felsöka, ev. Byta ut söndriga givare/kontakter, och Styrenheter. Hoppas du kollat Bromsvätskan, har för mig att det räckte att fylla på där så släktes lampan.

I5liri
28 december 2008 · 6 Inlägg

OK håll i er här kommer lite felkoder.

Orginalboxen ger bara 1-1-1 (den röda signallampan lyser med ett svagt fast sken) men ABS lampan lyser fortfarande. Från början gav den dock kod för fel på HF sensor.
Box 2 är Ok från start, lampan tänds vid 30. Stannar och startar om, ingen lampa (inte när jag kommer upp i fart heller). Stannar igen (tändning av) nu tänds lampan och följande koder läses ut 212(HFsensor, signal saknas vid start), 213 (VBsensor, signal saknas vid start), 214 (HBsensor, signal saknas vid start), 141 (Felaktig pedalsensor, kortslut till jord el spänning), 142 (Felaktig bromsljuskontakt, avbrott alt kortslut).
Box3 kollade jag inte ´nu men den har tidigare givit följande koder (beteendet är liknande Box2) förutom 212, 214, 142 (som ovan), 311 (VF, avbrott alt kort), 314 (HB, avbrott alt kort), 321 (VF sporadiska störningar vid hastigheter över 40km/h), 324 (HB sporadiska störningar vid hastigheter över 40km/h), 121(VF felaktig signal under 40km/h), 124 (HB felaktig signal under 40km/h)
Dessutom har jag testat ytterliggare en box och den betedde sig på samma sätt (jag läste aldrig felkoderna från den dock).

Kul va! big_smile

Bromsvätskenivån var hög. Skall tömma ut lite imorgon, tar tillvara på alla idéer!

Nu skall jag lägga mig och sova (och drömma om röda blinkande lampor)

servalac
28 december 2008 · 3 Inlägg

Ok låter som du testat en hel del, kan väl i och för sig ligga nåt i det med jordfel eller spänningsfall till styenheten nånstana. De här olika boxarna du testat har du nollställt boxarna (raderat koderna)? annars kan det ju vara felkoder som ligger kvar från de andra bilarna. Ger originalboxen alltid dig 1-1-1 nu eller är det bara efter du nollat, alltså inte provkört? Lurigt med koder också.... ett fel kan lätt ge flera olika felkoder beroende på att det första felet sätter de andra felen (koderna).

Volvo 164E '72 Volvo 945 '93
Volvo 945 Classic '98 Volvo 850 GLT '92
Larzan Herr
28 december 2008 · 285 Inlägg

Fråga, har du haft limsläpp på handbromsbackarna och lyckats dra sönder tappar m.m. bak?

azid Det som inte dödar gör ont
28 december 2008 · 2 668 Inlägg

givarna på tidiga 850 är skit. nolla felkoderna och åk  en sväng och se vilka som kommer tillbaka. ger mig fan på att det är givarna bak som är helt smälta eller bara skit kvar

2slow
I5liri
28 december 2008 · 6 Inlägg

Larzan skrev:
Fråga, har du haft limsläpp på handbromsbackarna och lyckats dra sönder tappar m.m. bak?

Är inte riktigt med här. Menar du tapparna på kransarna bak. I så fall borde väl lampan börja lysa direkt vid start? Åtminstone när jag börjar rulla.

Orginalboxen ger 1-1-1 samtidigt som ABS lampan lyser. Jag kan inte radera dem (är det normalt då boxen inte känner av något?).

Skall ut och köra lite och göra en systematisk genomgång av felkoderna.

Var jordas ABS styrenheten?

Har för mig att det enda som skiljer en 850 med ej fungerande ABS från en som inte har ABS alls är en "ventil" som stryper bromstrycket till bakhjulen. Vet någon om det går att "bygga om" min bil till en utan ABS? Då är den ju OK genom besiktningen igen, eller?

azid Det som inte dödar gör ont
28 december 2008 · 2 668 Inlägg

i min så låg felkoderna kvar tills jag själv tog bort dom... nej du kan inte ta bort absen. ringde själv till sbp och frågade en tekniker om det och fick svaret att jag måste få papper ifrån volvo att den har lika bra bromsar utan abs som med för att det ska gå igenom bess utan... bilen är reggbessad med denna fuktion och den får därför inte tas bort..

2slow
mrbuggy Entreprenör
28 december 2008 · 1 784 Inlägg

I5liri skrev:

Larzan skrev:
Fråga, har du haft limsläpp på handbromsbackarna och lyckats dra sönder tappar m.m. bak?

Är inte riktigt med här. Menar du tapparna på kransarna bak. I så fall borde väl lampan börja lysa direkt vid start? Åtminstone när jag börjar rulla.

Orginalboxen ger 1-1-1 samtidigt som ABS lampan lyser. Jag kan inte radera dem (är det normalt då boxen inte känner av något?).

Skall ut och köra lite och göra en systematisk genomgång av felkoderna.

Var jordas ABS styrenheten?

Har för mig att det enda som skiljer en 850 med ej fungerande ABS från en som inte har ABS alls är en "ventil" som stryper bromstrycket till bakhjulen. Vet någon om det går att "bygga om" min bil till en utan ABS? Då är den ju OK genom besiktningen igen, eller?

Går inte att kolla ABS  på bilprovningen..eller rättare..DOM gör inte de..Bara lampan fungerar som den ska så..DVS.  den skall tändas när du vrider på tändningen..och slockna när bilen går igång...men ta bort hela abs:en går inte om den finns i original.. !

azid Det som inte dödar gör ont
28 december 2008 · 2 668 Inlägg

vulcan skrev:
Hejsan!
Ska montera dragkrok på min BMW touring 04, undrar om det är någon som vet hur man demonterar stötfångaren på rätt sätt. Vet inte riktigt hur den sitter infästad.
MVH/vulcan

dude? wtf?

2slow
SOLFILM Ocean Race NR:1
28 december 2008 · 475 Inlägg

Tycker det låter som det fel vi hade på våran 850:a!

Har du kollat strömen från Generatorn!
Vi fick alla möjliga fel på våran 850:a, bytade ut sensorer vid pedalen, nollade felkoderna! Men fick nya felkoder igen!
Tillslut efter ett antal 1000:- så kom sambon hem och sa att det lukta surt och det rök från motorrummet, Det visade sig va batteriet som kokade!
Kollade laddningen från generatorn, 17.9 volt ladda den! = Generatorn Kass
Bytade Generarator= alla felkoder vi har haft som spökat försvann med detta byte!
Blir det överspänning i systemet så kan det bli konstiga felkoder!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
I5liri
28 december 2008 · 6 Inlägg

Här släcks och tänds hopp om vartannat!!
OK för att det inte går att ta bort den (vilket antagligen hade varit billigare).
Över till överspänningsidéen. Hur mäter jag upp den? Kan jag mäta på batteriet eller måste det mätas på generatorn?
Det skulle vara så himla skönt att få reda på vad som ligger bakom problemen.

mrbuggy Entreprenör
28 december 2008 · 1 784 Inlägg

I5liri skrev:
Här släcks och tänds hopp om vartannat!!
OK för att det inte går att ta bort den (vilket antagligen hade varit billigare).
Över till överspänningsidéen. Hur mäter jag upp den? Kan jag mäta på batteriet eller måste det mätas på generatorn?
Det skulle vara så himla skönt att få reda på vad som ligger bakom problemen.

Mät på batteripolerna med multimeter..gärna lite varv på den 12-1500

I5liri
28 december 2008 · 6 Inlägg

Har mätt upp spänningen, 14,5V vid 1500rpm. Antar att det är OK.

Däremot har felkodsbilden skiftat. Har nollat koder under alla upptänkliga förhållanden. Får nu samtliga boxar att visa 1-1-1 med lampan tänd. Dessförinnan var det 2st som larmade om HF sensor dock så jag antar att jag får kolla kransen på den.
Nu lyser dock ABS lampan konstant med alla tre boxar. Vet inte om jag skall se det som ett framsteg, förut hade jag förhoppningen att den någon gång inte skulle tändas.

cdx873v
27 november 2009 · 16 Inlägg

Hur gick det? har typ precis samma fel, hehe. har också bytt box och nu lyser lampan konstant. trots att den indikerade kod 1-1-1

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang