4427
Sök

golf 1 turbo diesel -83 "Tyskstuk" (Bilen såld LÅS TRÅDEN)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Lowenhart skrev:
kolla på pumpen, finns en liten skruv där skruva den clockvis för att höja laddet, detta gör du med platt mejsel

du e säker på att det inte är diesel påställningsskruven du pratar om? wink hur annars menar du att man ställer på laddet via pumpen ? wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Industri mekaniker / elektriker
82 Inlägg
27 april 2011
Mer diesel = mer avgaser = mer laddtryck!

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Mer diesel = mer avgaser = mer laddtryck!

det är redan fixat sen igår men det ska gå att ställa ladd på turbon med wink vet folk som kört med 1,7 i ladd och man får ut max 1,0-1,2 bar med pumpen wink

82 Inlägg
27 april 2011
Det går att plocka ut mkt mer laddtryck med soppaskruven även med orginalpumpen. Wastegaten bestämmer bara den övre gränsen när den ska öppna och släppa ut övertrycket i avgashuset.

Jag har min ställd på 2 bar nu men pumpen är moddad så den klarar över 2.5 bar. big_smile

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
ja men som du sa måste man ställa in övre gränsen på WG wink min spottar som den gör nu vid gaspådrag tongue

82 Inlägg
27 april 2011
Japp, min skiter ur sig kolstavar innan laddtrycket kommer på allvar. Sen bär det iväg som fan. Jobba på nu så du hinner till bugrun tongue

I like ´em low...

2 164 Inlägg
28 april 2011
jag satte T-kors på min GTD idag, men jag får upp den till ca 0.9, sen tappar den laddet ner till 0.4... Skit störande.. Som båge säger så har jag inte den ställbara WG:en.. och pumpen har vi typ maxat mer eller mindre.. sad laddade bara 0.65 innan t-korset, men då iallafall stadigt.. tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
dadde skrev:
jag satte T-kors på min GTD idag, men jag får upp den till ca 0.9, sen tappar den laddet ner till 0.4... Skit störande.. Som båge säger så har jag inte den ställbara WG:en.. och pumpen har vi typ maxat mer eller mindre.. sad laddade bara 0.65 innan t-korset, men då iallafall stadigt.. tongue

min ligger på 1bar stadigt nu, men då har jag ju 2,5" dp med så den får ju bort avgaserna lättare å så :)för att få mer ladd så måste de dit en annan WG för min del för den släpper trycket vis 1 bar wink

82 Inlägg
28 april 2011
Koppla ur WG:n o bestäm laddet med pumpen/högerfoten. Jag har kört som mest 2.5 bar i min gamla 1.6 td med orginal packning. Visserligen bara korta stunder men minst 1.5 stadigt på motorväg under lång tid.

Dock ska man ha koll på avgastempen och ha intercooler, annars risk för härdsmälta big_smile

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Koppla ur WG:n o bestäm laddet med pumpen/högerfoten. Jag har kört som mest 2.5 bar i min gamla 1.6 td med orginal packning. Visserligen bara korta stunder men minst 1.5 stadigt på motorväg under lång tid.

Dock ska man ha koll på avgastempen och ha intercooler, annars risk för härdsmälta big_smile

hur får man bort den då? den externa sitter ju rakt i grenröret tongue

82 Inlägg
28 april 2011
Ta bort slangen så den inte öppnar. Eller loppa igen den med en svets. Vilken turbo har du i din?
Senast redigerat av Sierra94 (28 april 2011)

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Ta bort slangen så den inte öppnar. Eller loppa igen den med en svets. Vilken turbo har du i din?

det sitter inga slangar på den wink den externa öppnar av enbart tryck, det är motorn från en mk2 import , den med intercooler orginal... så om jag plockar bort den ( om den nu e borttagbar) så blir det ett hål där den suttit wink är som sagt en extern WG och inte en intern wink vilken turbo de e vet ja inte wink

82 Inlägg
28 april 2011
Hur mkt kan du justera på stången då? Borde du inte kunna spänna upp den så den inte öppnar? Som beskrivs längre ner i denna tråd. http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=579.0

I like ´em low...

82 Inlägg
28 april 2011
Har du en övertrycksventil på insuget? Isf måste den pluggas oxo.

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Hur mkt kan du justera på stången då? Borde du inte kunna spänna upp den så den inte öppnar? Som beskrivs längre ner i denna tråd. http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=579.0

äringen stång,

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … mp;bih=667

här här har du bild på en sådan som jag har wink

82 Inlägg
28 april 2011
Går wg:n o skruva isär kan du alltid schimsa fjädern big_smile Eller svetsa ventiltallriken

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Går wg:n o skruva isär kan du alltid schimsa fjädern big_smile Eller svetsa ventiltallriken

har kollat lite men ser inte ut som om  den är isärplockbar ;)tyvärr , men de e ju så in i helvete ont om plats så man ser ju inte tongue

82 Inlägg
28 april 2011
Ingen insexskruv i ändan på den heller? Försöker bli klok på vilken motor/turbo du kan ha.

Borde vara antingen en kkk24 eller en garret T3, eller den mindre kkk14 alt garret T2. Men GTD motorn hade vanligtvis den större kkk24 eller T3:an.

Ingen sån?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … 29,r:2,s:0
Senast redigerat av Sierra94 (28 april 2011)

I like ´em low...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Sierra94 skrev:
Ingen insexskruv i ändan på den heller? Försöker bli klok på vilken motor/turbo du kan ha.

Borde vara antingen en kkk24 eller en garret T3, eller den mindre kkk14 alt garret T2. Men GTD motorn hade vanligtvis den större kkk24 eller T3:an.

jo visst e de en insex på sidan om den , men har skruvat den max åt båda håll och får ingen skillnad i laddet ... vilket håll e de den ska ?

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
det enda jag kan seja nu direkt om turbon e att det är vattenkylning på den wink

Sök