Få ner effekten i marken med en framhjulsdriven bil?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 februari 2009 · 1 948 Inlägg

KHRacing skrev:

Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Han syftar nog på en hyffsat original bil?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
KHRacing
5 februari 2009 ·

AcesHigh666 skrev:
Han syftar nog på en hyffsat original bil?

Men det sa han inte wink

schnauz
5 februari 2009 · 1 758 Inlägg

KHRacing skrev:

Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Antar att han menar mer normal bilar...
Tråden handlar om en Toyota Yaris. En sån ser inte riktigt ut såhär:
http://www.world-racing.com/images/vehicles/05/7.jpg

sik
5 februari 2009 · 1 072 Inlägg

schnauz skrev:

KHRacing skrev:

Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Antar att han menar mer normal bilar...
Tråden handlar om en Toyota Yaris. En sån ser inte riktigt ut såhär:
http://www.world-racing.com/images/vehicles/05/7.jpg

Likheten är slående, en sådan Yaris vill man ha big_smile

wangefors Maskin/Finsnickare
5 februari 2009 · 18 Inlägg

Haha.. ja ni va ju inte till någon direkt hjälp men ni gav då underhållande läsning. byta bil tänker jag inte då det är den enda bilen frugan kör därav skulle vikt fördelning inte vara så populärt trots att hon får plats med fler shoppingpåsar. men jag vill ju oxå köra skiten ur den så fort jag e ensam. (hon behöver ju inte veta att jag skruvat på den) om jag ställer en fråga som det bara går o svara ja eller nej på så kankse det går lättare. kommer det bli bättre väghållning o bättre fäste om jag köper bra däck o coilovers? det är en yaris turbo så den e ju rätt stabil orginal.

twin_cam Smålänning
5 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Framvagnen måste vara stenstyv i alla ledder, så försärkta länkarmar med hårda bussningar är en bra början.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JG
5 februari 2009 · 139 Inlägg

Jag brukar köra fort..
jag har mer problem åt andra hållet, att det inte släpper alls.

stabil framvagn med mjuka dämpare, rätt däck, diffbroms och ökat drivhjultryck är mitt recept i korta drag...hur jag har gjort exakt finns att läsa i min projekttråd på zatzy, bilen är och var anvsedd för klass 1, alltså street legal gatbil

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
no_fake
5 februari 2009 · 865 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Blida
5 februari 2009 · 654 Inlägg

JG skrev:
Jag brukar köra fort..
jag har mer problem åt andra hållet, att det inte släpper alls.

stabil framvagn med mjuka dämpare, rätt däck, diffbroms och ökat drivhjultryck är mitt recept i korta drag...hur jag har gjort exakt finns att läsa i min projekttråd på zatzy, bilen är och var anvsedd för klass 1, alltså street legal gatbil

Haha,men mannen din brum brum är ju inte "vanlig"tongue.
Dock jävligt giftig,synd att den ligger lite på is...Hade varit trevligt att få se lite trevligt fight mot alla Hyndor i sommar:).


Men som JG skriver,det är ett hyfsat bra recept..Men som tyvärr både kostar och förstör en del av vardagsbils fenomenet.

AndreasPlars
6 februari 2009 · 1 062 Inlägg

no_fake skrev:

AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
JG
6 februari 2009 · 139 Inlägg

om jag använder mina 8*22*13 slicks som INTE är DOT-märkta och inte tillåtna på ex. EDPS så går bilen att laucha på varvstopp 8500rpm utan hjulspinn om man har värmt däcken ordentligt och kör på klistrad bana.
tyvärr hann jag aldrig testa på min blå, men om ni orkar kolla så ligger min silvriga budget bil uppe här på garaget som "gamla" bilar, gå då in och kolla på filmerna så ser ni resultatet med slicks på en standard bil.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
twin_cam Smålänning
6 februari 2009 · 7 877 Inlägg

AndreasPlars skrev:

no_fake skrev:

AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.

M.V.H.

Säg inte de... Har bilen bara rätt fjädring och framvagnen inte flexar åt något håll så driver bilen på båda hjulen i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 februari 2009 · 4 529 Inlägg

twin_cam skrev:

AndreasPlars skrev:

no_fake skrev:

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.

M.V.H.

Säg inte de... Har bilen bara rätt fjädring och framvagnen inte flexar åt något håll så driver bilen på båda hjulen i alla fall.

sålännge man inte svänger eller det är för ojämt underlag

AndreasPlars
6 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Ja, problemet är väl att underlaget alltid skiljer lite och att diffen orginal gennom sin konstruktion gör så att lite mera kraft portioneras ut åt höger eller om det nu var vänster...
Det finns ju faktist en hel del bilar som har diffroms orginal, och de gör ju nytta.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Guldfinger Civ.Ing.
7 februari 2009 · 70 Inlägg

KHRacing skrev:

Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Ingen regel utan undantag smile

Tumregeln gäller ju för bilar med standardmässiga däck och viktfördelning.

The530
8 februari 2009 · 25 Inlägg

Diff broms Kan om den är för hårt ställd ge understyrning alltså om man svänger.ja skulle om ja va du sattsa på poverflex bussningar i framvagnen bättre däck kanske se över om de finns en hårdare krängare bak alt hårdare fjädrar (kan ju frugan lassa ännu mera kassar hihi)big_smile

Hammarslag Inläggskritiker
8 februari 2009 · 990 Inlägg

Diff broms och bra R däck.
Nordic Uhr robban körde ju 10.42 @ 402m med sin saab 93a, det är ju snabbare än många rwd bilar tex

Senast redigerat av Hammarslag (8 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
85an
20 februari 2009 · 249 Inlägg

Nån som kan tipsa om bra däck?
Då menar jag inte tips som "köp däck med bra fäste"
Utan mer märken/mått

Hammarslag Inläggskritiker
20 februari 2009 · 990 Inlägg

85an skrev:
Nån som kan tipsa om bra däck?
Då menar jag inte tips som "köp däck med bra fäste"
Utan mer märken/mått

Toyo R888

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
KHRacing
20 februari 2009 ·

Hammarslag skrev:

85an skrev:
Nån som kan tipsa om bra däck?
Då menar jag inte tips som "köp däck med bra fäste"
Utan mer märken/mått

Toyo R888

R-däck är ingen jättehit på strippen tyvärr... de slirar på klistret typ.

  den många rekommenderar nu är Hoosierdäck från USA:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang