Få ner effekten i marken med en framhjulsdriven bil?

wangefors Maskin/Finsnickare
2 februari 2009 · 18 Inlägg

massa dumma frågor, men jag vill ha bra svar, vilka som helst men bara dom e bra.
Har en yaris turbo som jag vill få att åka frammåt. Känns som att det är helt onödigt o trimma en framhjulsdriven bil om den bara spinner? någon som har lyckats bra?

FLindgren
2 februari 2009 · 5 089 Inlägg

jag har lyckats...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
te_wik Forummoderator
2 februari 2009 · 12 813 Inlägg

BRA däck och hjulupphängning är A och O smile

Sen ska du kunna balansera med effekten där. har du tex 350 hk och kan gasa på max utan hjulspinn kommer du iväg snabbare än med 800 hk, fullt hjulspinn smile

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Etingelholm
2 februari 2009 · 979 Inlägg

bra däck & väghållning. De e väl det enklaste & billigaste sättet. Sedan finns de växellådor med diff & grejjor men då börjar allting kossta. Viktfördelning oxå är ett alternativ

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
wangefors Maskin/Finsnickare
2 februari 2009 · 18 Inlägg

men eftermarknads prylar som coilovers är vela inget alternativ då det bara blir hårdare?eller har jag fel?

FLindgren
2 februari 2009 · 5 089 Inlägg

wangefors skrev:
men eftermarknads prylar som coilovers är vela inget alternativ då det bara blir hårdare?eller har jag fel?

ja är bilen hård så lyfter den ju inte lika lätt

Senast redigerat av FLindgren (2 februari 2009)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
wangefors Maskin/Finsnickare
2 februari 2009 · 18 Inlägg

FLindgren skrev:

wangefors skrev:
men eftermarknads prylar som coilovers är vela inget alternativ då det bara blir hårdare?eller har jag fel?

ja är bilen hård så lyfter den ju inte lika lätt

okej men va skulle du personligen satsa på först dämpare eller feting sulor? kommer den spåra mer?

schnauz
3 februari 2009 · 1 758 Inlägg

Ska du köra strippen är ju wheelie-bars ett alternativ...

Annars är det mest trixande med hjulupphängning, viktfördelning och fjädring som gäller.

wangefors Maskin/Finsnickare
3 februari 2009 · 18 Inlägg

okej. för att fortsätta. är det värt pengarna o köpa billiga coilovers? det jag då menar är om dom är bättre än orginal, inte om dom är sämre än dom bästa coilovers vilket är rätt givet.

AndreasPlars
3 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
wangefors Maskin/Finsnickare
3 februari 2009 · 18 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

även på bana?

The530
3 februari 2009 · 25 Inlägg

Finns ett sätt till som att vinkla bärarmen undre vinklar man den uppåt så blir det sämmre fäste men bättre innstyrning tvärt omm bättre fäste (vid gaspådrag) sämmre innstyrning *L*

Rinnegan Malleus Malificarum
3 februari 2009 · 2 401 Inlägg

När det gäller all racing med FWD, så är prio ett nästan att få viktfördelningen att lira bra. Som vid all acceleration så flyttas tyngdpunkten bakåt, och framändan lyfts upp. Så man måste få vikten så långt fram som möjligt nästan, men samtidigt inte för långt fram för att då förlorar man all körbarhet.

Upphängning och däck är nästan lika högt prioriterat.

Senast redigerat av Siarnaq (3 februari 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
AndreasPlars
4 februari 2009 · 1 062 Inlägg

wangefors skrev:

AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

även på bana?

I ditt första inlägg förstod jag det som att du skulle åka "rakt framåt", dvs stippen typ..?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
wangefors Maskin/Finsnickare
4 februari 2009 · 18 Inlägg

AndreasPlars skrev:

wangefors skrev:

AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

även på bana?

I ditt första inlägg förstod jag det som att du skulle åka "rakt framåt", dvs stippen typ..?

M.V.H.

hehe ne det va mer dåligt förklarat av mig. försökte skämtsamt förklara att den hellre spinner än går frammåt.

H3dlund Med lem
4 februari 2009 · 1 127 Inlägg

Prioriteringslista jag skulle följa

Däck
Diffbroms
Fjädrar och stötdämpare

Dåliga däck säger sig självt att det inte är någon höjdare.

Med vanlig öppen diff får du aldrig ner all effekt i backen, kommer bara spinna innerhjul hela dagen lång. Bilen kommer också bete sig mer konsekvent, beter sig lika varje gång och känns mycket stadigare.

Med fjädrar och stötdämpare balanserar du hur du vill bilen ska bete sig och beroende på vad den ska användas till.

Guldfinger Civ.Ing.
4 februari 2009 · 70 Inlägg

En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

wangefors Maskin/Finsnickare
4 februari 2009 · 18 Inlägg

H3dlund skrev:
Prioriteringslista jag skulle följa

Däck
Diffbroms
Fjädrar och stötdämpare

Dåliga däck säger sig självt att det inte är någon höjdare.

Med vanlig öppen diff får du aldrig ner all effekt i backen, kommer bara spinna innerhjul hela dagen lång. Bilen kommer också bete sig mer konsekvent, beter sig lika varje gång och känns mycket stadigare.

Med fjädrar och stötdämpare balanserar du hur du vill bilen ska bete sig och beroende på vad den ska användas till.

men kan det vara möjligt att någon på denna jord har tillverkat en diffbroms till en yaris?

Senast redigerat av wangefors (4 februari 2009)

Blida
4 februari 2009 · 654 Inlägg

Några tips:
Gör en hjulinställning och ev ändra några vinklar så du får så optimal anläggningsyta som möjligt.
Se över dina däck och välj ett lämpligare vad gäller fäste.
Skaffar du coilovers så vill du ha justerbar retur och hårdhet för att kunna Matcha mellan fram och bak.
Hårt och högt i bak,lågt och mjukt i fram.
Alt snåla: höja i bak och stumma upp det.
Börja titta efter en diff...vill du snåla som FAAAN,kanske går att svets diffa din låda.
Kör du mycket strippen så kan det även börja vara intressant att kolla efter "wheelí bars" (heter något annat till fwd men minns inte nu) till framvagnen.
Börja möblera om inne i bilen vad gäller dess vikt balansering.

Är det en vanlig vardags bil du har och åker i hela dagarna året om.
Lägg ned eller köp en ny bil med antingen rwd eller annan viktfördelning.

Kostar nämligen både flis och tid att få ordning på en fwd som spinner mycket när man gasar på..menar inte spinner i kurvorna på 1-2 nu.

KHRacing
5 februari 2009 ·

Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang