3390
Sök

Ford Sierra för bana

5 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Tjena alla glada!

Går i tankarna på att bygga en fruktansvärt billig banbil. Och jag har kommit fram till att det blir en ford sierra (mest pga rwd).
Så nu skulle jag behöva lite hjälp me en del frågor jag har, och fyll gärna på med frågor och svar jag glömt ta upp..

Fråga nr 1
Ska man ha 8v sohc pinto motorn, eller dohc varianten? det skiljer sig ju inte mycket i kraft mellan de 2, pinton verkar vara populär i caterhams, en hel del turbobyggen mm. vilken är att föredra och varför? (kom ihåg att bilen ska vara otroligt billig så vilken motor som är trimvänligast spelar ingen större roll, med största sanolikhet blir de enda motormodifieringarna luftfilter, avgas och e85.)

Fråga nr 2
Väghållning! detta är prio ett och kan tänka mig att lägga en slant för att få ihop ngn rolig configuration.
sänkfjädrar och dämpare, folk som har provat på sina sierror blir den märkbart hårdare? är det lönt? eller är det coilovers som gäller ? helst vill jag lägga mig nånstans runt 5 - 6kkr för dämpare/fjädrar. har kollat upp cobra suspension som har ett kit i närheten av de pengarna, även snabbt kollat på billigare sänkfjädrar (ca 1700 - 2000kr) och då köpa de hårdaste dämparna de har på meca/mekonomen/autoexp... mm.. finns det billiga stag? krängningshämmare? bussningar vet jag inte om jag orkar ge mig på dock.. all hjälp inom detta ämne är guld!

Fråga nr 3
Har snabbt kollat runt efter LSD (aka diffbroms), men verkar som man måste ta hela bakvagnen från liknande fordmodeller med diff org. för att det ska funka? om man inte vill lägga 6kkr på en quaife vilket känns overkill i nuläget

Fråga nr 4
Shortshift, vilken ska man ha och var finns den?

Fråga nr 5
Finns där några fina frambromsar som passar utan större modifieringar från cossien eller likande har kanske v6an större som passar?

Tack på förhand! MVH

12 086 Inlägg
13 april 2009
Med de trimplanerna du har skulle jag valt n9c motorn.

Väghållning finns de ju lite olika alternativ, jag vet en som säljer begagnade gulakoni och sänkfjädrar till Sierra, fast framdämparna är till 4x4, går att få på dina spindlar om du kan fräsa upp dom.
Bussningar finns prisvärda på rallydesign.co.uk dom har även extraktor till N9c motorn.
Krängningshämmare finns de rallyvarianter av, även cossiegrejor passar. Senare årsmodeller har grövre än de tidigare. Min 92a har 28mm medans min 89a hade 22

Det finns lamelldiffar till Sierra orginal, även Scorpio som passar.
Iofs behövs knappast diffbroms på en Sierra med orginalmotor för bankörning.

Shortshift till Mt75lådan kan man bygga själv, det gjorde jag smile

Bromsar passar från Sierra V6 lr Scorpio, tror de är 280 stora. Större ok och skivor än orginal iaf.
Skivor bak tar du lättast från en Scorpio, smidigast är att hitta hela bakvagnen från en scorpio med lamelldiff. Då flyttar du över hela den så har du bromsar o allt.
Senast redigerat av JapMax (13 april 2009)

5 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
mycket nyttig information Japmax jag tackar och bugar smile

hur pass bromsade är de diffarna? 25%? är det något speciellt serie-nr eller liknande jag ska leta efter på diffarna för att veta om de är bromsade om jag inte har möjlighet att snurra för hand?

Berätta gärna mer om hur du gick tillväga med shortshiftern, eller du har kanske nån tråd el. liknande om det uppe?

Har aldrig kört en bil utrustad me gula koni, hur pass hårda är dem? i stil med m-chassie?

tack igen.

12 086 Inlägg
13 april 2009
Jag vet inget om lamelldiffarna, mer än att de finns tongue

Det finns en bild på min sida, det förklarar de mesta.

Gula koni är bra dämpare som är gjorda för aktiv körning =rätt hårda.
Gaz i England gör prisvärda dämpare till Sierra, minns att en ställbar bakdämpare kostade ca 1000kr vilket är mkt bra pris. De säljer även prisvärda coiloverkit iaf till Cossie, men då är vi åter där med de tjocka fjäderbena fram.

5 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
efter att ha läst runt lite så blir nog gula koni som kommer att inhandlas ihopa med ett par h&r fjädrar..
Ingen som vet mer om hur jag känner igen en lamelldiff från sierra/scorpio? något stansat nr eller liknande kanske?

MVH

12 086 Inlägg
15 april 2009
Som jag sa känner jag en som säljer begagnade koni med fjädrar, är du intresserad?

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 april 2009
Körde bana förra året (eller om det var 2 år sen) med min bruksare sierra dohc 4x4

snörde bara på r-däcken från cossien resten var original

gick väl skapligt på bana men urs vad den krängde

Har till iår monterat cosworth fjädrar och dämpare runtom och bilen vart heltklart bättre men saknas värre krängare fram och bak innan den blir som jag vill ha den

sen kan jag väl säga att försök hitta en sierra med skivor bak då trumbromsarna överhettar väldigt snabbt (been there done that)
diffbroms var inte standard på sierrorna förutom på 4x4 så man måste testa sig fram vilka som har, vissa kan tydligen ha en lapp/märkning där det står "SD" på och det visar att diffen har broms

5 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Som jag sa känner jag en som säljer begagnade koni med fjädrar, är du intresserad?

mmmmja.. är inte riktigt där i planerna än, blir nog om ca 1 - 2 månader.. men jo visst om priset är rätt..
vilka fjädrar var det?

Big Al skrev:
sen kan jag väl säga att försök hitta en sierra med skivor bak då trumbromsarna överhettar väldigt snabbt (been there done that)
diffbroms var inte standard på sierrorna förutom på 4x4 så man måste testa sig fram vilka som har, vissa kan tydligen ha en lapp/märkning där det står "SD" på och det visar att diffen har broms

Var och kollade på en scorpio bakvagn idag, blir nog en sådan med skivor om skivor inte sitter på sierran org.
tack för det ska hålla ögonen öppna efter SD märket på nästa skrot-besök smile
Senast redigerat av Rtard (15 april 2009)

344 Inlägg
15 april 2009
Scorpions drivaxlar passar inte en i sierrans nav, de  gjorde de inte på min bil iallafall

5 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Laud skrev:
Scorpions drivaxlar passar inte en i sierrans nav, de  gjorde de inte på min bil iallafall

nä så har jag också uppfattat det hela, så det får bli bromsdiff från en 4x4 eller sierra, eller komplett bakvagn me diff från scorpio

344 Inlägg
15 april 2009
bättre med komplett bakvagn

Sök