3059
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 242 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
4 299 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
Vågar man köpa ett turboagg från en aero -00 (TD04-15T?) som gått 20.000 mil? Röklade nyss 1/4 av parkeringsgaraget här hemma med äcklig blå rök.... Känner att det är aningen viktigare än växellådan för tillfället tongue

Priset?
Känns den okej i impellern så är det väl bara att köpa smile

2800 kr.
Impellern vet jag ej än, hittade nyss på nätet nämligen.

Så tänkte mer höra mig för hur dom aggen är, för har för mig att dom ska hålla lite bättre än GT17-aggen tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 september 2010
Mitsu-aggen är ordentligt mycket bättre än Garrett-aggen, dock är ju inte Mitsu gjort av titan och klätt i bladguld heller utan dom går också sönder och över 20K mil låter ganska mycket. Min bil har gått runt 22K och jag misstänker att turbon mår lite halvdant...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 997 Inlägg
26 september 2010
Hmm ja de e ju en del men är det inget direkt glapp osv så är det väl bara o köpa tongue
S60in har rullat 23k nu med original turbo och s70in jag hade låg på 31k mil wink

Sen vill jag ha bilder på lacken wink

4 299 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
isak90 skrev:
Hmm ja de e ju en del men är det inget direkt glapp osv så är det väl bara o köpa tongue
S60in har rullat 23k nu med original turbo och s70in jag hade låg på 31k mil wink

Funtar på att slänga i ett originalagg så länge, just nu känns banåka-planerna me 280hk lååångt borta roll

Bild på lacken får vänta, det sket sig när jag la klarlacken... Råkade nog glömma tvätta av med thinner innan jag la klarlacken tyvärr sad Så måste slipa ner och göra om...

1 997 Inlägg
26 september 2010
Rallyhalle skrev:
isak90 skrev:

Funtar på att slänga i ett originalagg så länge, just nu känns banåka-planerna me 280hk lååångt borta roll

Bild på lacken får vänta, det sket sig när jag la klarlacken... Råkade nog glömma tvätta av med thinner innan jag la klarlacken tyvärr sad Så måste slipa ner och göra om...

Ajfan de lät inte så kul de.. sad

4 299 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Händer int emycket nu heller, ska försöka ge mig ut till bilen här i veckan och ge mig på lacken igen, vart tyvärr något knas med klarlacken tyvärr när jag la den sad

Men sitter och väntar på paket från Axel som har skickat upp en rolig grej som hör till bilen big_smile
Borde dyka upp här vilken dag som helst!

4 663 Inlägg
5 oktober 2010
en rolig grej hm.. undrar vad det kan vara

4 299 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
när ska lådan bytas då? big_smile
tänker på 2ans synkring.

Som jag sagt tidigare fixas det när pengar finns. Och eftersom det finns andra utgifter än bilar kan jag inte lägga varenda öre jag äger på de wink

Saab_Robin: Ja du vad kan det vara, får du veta nu smile

Så här kommer en liten update då!
Fick ett paket i brevlådan idag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1004315_24jj90.jpg

Sinterlamell big_smile
Så ska köpa en aerotryckplatta så ska den kopplingen kunna hänga med ett tag i alla fall!
Ska se om jag kan få iväg bilen till verkstad för att byta bussningarna till hjälparmarna i bak. Owla kan ju intyga att de låter lite halvlustigt vid ojämnheter roll

Ska i helgen dra över till en kompis så ska vi svetsa igen hålen i hjulhusen också så att jag kan lägga body där sen smile

Det är väl där läget är för tillfället, fick den nedrans fordonsskatten idag också på båda saabarna, får ju inte vara för kul på samma gång wink

1 497 Inlägg
7 oktober 2010
Oj vilken vacker lamell!
Vart har du köpt den? wink

4 299 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
AxlSam skrev:
Oj vilken vacker lamell!

Ja den e fin den!
Ja du, av en trevlig snubbe som inte alltid har huvet med sig wink tongue

1 497 Inlägg
10 oktober 2010
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
Oj vilken vacker lamell!

Ja den e fin den!
Ja du, av en trevlig snubbe som inte alltid har huvet med sig wink tongue

Menar väl det wink

4 299 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Tidigare i somras hittade jag ju en mindre kul överaskning i hjulhuset. Om ni inte kommer ihåg såg det ut såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/982911_as0n4e.jpg

Nu mer finns det inte längre big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1011266_4j9rmw.jpg

Så det är ju ett steg i rätt riktning!

Har också svidat om till vintersulorna på bilen, och tidigare hade jag vibrationer i bakvagnen och liite grann i ratten. Och nu med vinterdäcken är dom vibrationerna borta, vilket tyder på separation i däcken. Så det får bli 4 nya sommardäck till nästa sommar. Otroligt skönt att ha hittat felet till dom där nedrans vibrationerna big_smile

Det är ungefär så de ligger till, ska skifta halvljuset från xenon till halogen o sen slänga på sidokjolar o grejer så är bilen redo för besiktningen sen den 2a nov  smile

751 Inlägg
24 oktober 2010
Fan va nice framsteg! ser kanske inte mkt ut för världen, men gött o slippa alla dem problemen i samma vända! Lycka till med fortsättningen, vad är det som står näst på listan smile?

4 299 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Owla skrev:
Fan va nice framsteg! ser kanske inte mkt ut för världen, men gött o slippa alla dem problemen i samma vända! Lycka till med fortsättningen, vad är det som står näst på listan smile?

Det är väl att lägga body på trösklarna o få på sidokjolarna igen, vad som kommer därefter får vi se. Beror ju på hur de går på besiktningen bl.a tongue

4 299 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Fixade lite inför besiktningen idag. Bland annat har jag haft problem med torkararmen på förarsidan som hoppat och haft sig och inte torkat så bra.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/1013284_dvz45a.jpg

Den övre är ju såklart då den gamla och den undre är den nya smile

Så den byttes, sidokjolarna monterades, xenonet flyttades till helljuset och så bytte jag till det öppna luftfiltret igen då luftfilterbyte va väldigt nödvändigt.

Så förhoppningsvis går bilen igenom utan anmärkning på tisdag smile

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
31 oktober 2010
ser inte riktigt på bilden men den gamla hade nästan gått av där armen sitter fast va?

4 299 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Nn1ck3 skrev:
ser inte riktigt på bilden men den gamla hade nästan gått av där armen sitter fast va?

Yes den har gått av kan man säga smile
Du kan ju se den mekanismen under hur det ska se ut, så det ska inte gå att få den att se ut som min gamla (den övre) gör tongue

751 Inlägg
31 oktober 2010
Jävligt gött att du får kontroll över alla småfelen igen! Hoppas besiktningen går bra!!!! smile

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
31 oktober 2010
mm juste, precis som på morsans 9-5a. jävla original standardfel, har du bytt bärarmar?
för det är också tydligen något sånt skit som ger upp lätt

4 299 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Owla skrev:
Jävligt gött att du får kontroll över alla småfelen igen! Hoppas besiktningen går bra!!!! smile

Ja, jäkligt skönt o få ordning på de där smile Du går den inte bra vette fan va jag gör tongue

Nn1ck3: Okej, ja de är ju tydligen ganksa vanligt på 9-5. En bärarm har jag bytt när jag bytte bakre bussningarna då en av dom satt fast såpass så att det a enda utvägen, men inte för att den gac upp yikes

Sök