2091
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 121 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
4 299 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Owla skrev:
Blir ju riktigt gött! Ser fint ut i hjulhuset smile Vad lackade du dina bromssköldar med?

Rostskyddsprimer och hagmans halvblanksvart smile

Nu har jag förhoppningsvis beställt dom sista delarna som behövs för att bilen ska kunna rulla ut ur garaget för egen maskin. Trodde att de skulle ske idag men ICKE! Så kul fick man inte ha tongue

4 663 Inlägg
1 maj 2011
Rallyhalle skrev:
Owla skrev:
Blir ju riktigt gött! Ser fint ut i hjulhuset smile Vad lackade du dina bromssköldar med?

Rostskyddsprimer och hagmans halvblanksvart smile

Nu har jag förhoppningsvis beställt dom sista delarna som behövs för att bilen ska kunna rulla ut ur garaget för egen maskin. Trodde att de skulle ske idag men ICKE! Så kul fick man inte ha tongue

då får vi verkligen hålla tummarna för att den gör det big_smile

2 271 Inlägg
1 maj 2011
Snart så Jakob!smile
Fick för övrigt på MY06 aeroratten i helgen!cool
Senast redigerat av lingua (1 maj 2011)

4 299 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Åkte ut till garaget igår och gjorde klar det sista på bilen!

Nya styrleden hitta sin plats ganska fort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-8f31ffa718393e88a9c74a03a1bfaee6.jpg

Sen var det bara att skruva ihop de lilla som var kvar och sedan ställa ner bilen på marken. Fick dock fixa lite med länkaget för att få i 5an. Sen var det bara hem o plocka upp farsan som fick köra ut mig o till slsut så stog bilen hemma nytvättad och fin big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-f913528978dd72d6d95e8a4ce1148f42.jpg

Ska ut och fixa lite idag, bland annat justera länkaget lite till. Kan ibland vara lite knepigt att få i backen så det ska fixas.Sen är det väl ut o köra in lådan lite som gäller för dagen också. Känns som en bra idé bara åka runt lite här på ön tongue

Däremot får vi se hur de blir med sinterlamell, hackandet vid dragläge va lite irriterande så får se om de kanske får leta sig dit en Aerokopling med roligare tryckplatta istället. Men de får vi se med tiden, kanske inte ska hacka nämnvärt vid dragläge? tongue (Aldrig haft en bil med sinter förrut!)

751 Inlägg
8 maj 2011
Härligt att den äntligen står hemma! Tycker dock det är lite synd att du inte drog på nån sänkning då det skulle passat kanon!

4 299 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Owla skrev:
Härligt att den äntligen står hemma! Tycker dock det är lite synd att du inte drog på nån sänkning då det skulle passat kanon!

4-hjulsinställningen är inte gjord än wink
Så inga förhastade slutsatser om jag får be! tongue

För övrigt går bilen fortfarande bra efter 6.5 mil, MEN nånting ligger o gnisslar när man kör vänstersvängar. Det är lagom irriterade då jag inte hittar några glapp någonstans
Senast redigerat av Rallyhalle (8 maj 2011)

751 Inlägg
8 maj 2011
Rallyhalle skrev:
Owla skrev:

För övrigt går bilen fortfarande bra efter 6.5 mil, MEN nånting ligger o gnisslar när man kör vänstersvängar. Det är lagom irriterade då jag inte hittar några glapp någonstans

Det tolkar jag som att du möter mina krav och lägger på 40/40 sänkning eller något wink

Det är inte så att du satt nån av de 3 bultarna till spindelled/bärarm felvänd så den ligger o skakar mot? Kolla så muttrarna är neråt där!

4 299 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Owla skrev:
Rallyhalle skrev:
Owla skrev:

Det tolkar jag som att du möter mina krav och lägger på 40/40 sänkning eller något wink

Det är inte så att du satt nån av de 3 bultarna till spindelled/bärarm felvänd så den ligger o skakar mot? Kolla så muttrarna är neråt där!

40/40 blir de inte, snarare sånna fjädrar du slängde på isf smile

Bultarna sitter åt rätt håll, men de verkar vara bromsarna. Samma ljud kommer även bakifrån nu...

4 299 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Gnisslandet verkar vara åtgärdat!
Efter att jag underredstvättade bilen har det försvunnit tongue

Var nämligen iväg och drog en redig avfettningstvätt. Så nu är den ren och funkar kanon tongue
Men som sagt, ingen aning om vad för fel de va...

751 Inlägg
15 maj 2011
Rallyhalle skrev:

Var nämligen iväg och drog en redig avfettningstvätt. Så nu är den ren och funkar kanon tongue

Riktigt gött! Måste vart nån sten på fel ställe!
Bilder får du fixa idag (se det som en bakläxa wink)

4 299 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Owla skrev:
Rallyhalle skrev:

Riktigt gött! Måste vart nån sten på fel ställe!
Bilder får du fixa idag (se det som en bakläxa wink)

Verkar vara nått fel nånstans ändå för det började idag igen efter en runda till Bogesundsstallet o tillbaka gnisslar de igen. Ska testa med ett par andra bromsbelägg o se vad som händer...

Hehe, nya mobilen har så kass kamera så ska ta och köpa ny sådan. Va inte väder för låna syrrans idag i alla fall tongue

4 299 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Usch vad segt det går här, kommer aldrig hinna färdigt till kinnekulle har jag en känsla av tongue

Gav mig igår på att fixa med bromsarna då jag konstaterat att det var dom som gav ifrån sig ett gnisslande (metall mot metall) ljud. Det berodde troligtvis på överhettning av klossarna som kärvat fast och därför inte åkte tillbaka som dom skulle och låg därför emot skivan. Sen när jag i princip var klar hände nått som kunde undvikits om jag inte varit lite lat....

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-4b5e71953b661861768c34f805f2bc67.jpg

Domkraften vek sig o bilen ställdes på bromsskivan... Som tur var va de ingen höjd att prata om så skivan har klarat sig men skölden gick åt helvete så det blir en ny sådan.

Sen dessutom har någon jävel tänkt sno mina skärmblinkers, men på kuppen pajat fästanordningen istället så nu hänger dom i sladdarna och är totalt värdelösa... Smart att sno något så simpelt som en skärmblinkers och sen inte lyckas få loss den hel, idioter...

Jaja, förhoppningsvis är man lite ledig i slutet på veckan så ska försöka skruva lite och få ordning på saker och ting smile

4 663 Inlägg
29 maj 2011
inge kul  detta sad men hur dum får man vara om man inte får bort skärmblinkerserna hela?

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
4 299 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
inge kul  detta sad men hur dum får man vara om man inte får bort skärmblinkerserna hela?

Njee, men nu gnisslar inte bilen längre iaf  big_smile Är för trött på motgångar för att orka sura över de tongue
Ska snart lägga en beställning på lite nya delar som får kompensera wink

Ja du, de fattar inte jag heller! En riktigt dålig idiot som har varit i farten lol

Nn1ck3: Eftersom bilen inte är sänkt räckte det med att jag lyfte bilen lite grann medans pappa stoppa in domkraften, sen så fort det gick bytte jag ut mot min riktiga domkraft istället:)

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
4 299 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Har gett mig på lite sånt småpill som jag stör mig på, förvisso syns de bara undertill men ack så irreterande ändå tongue

Rev ur asfaltsmattorna ur reservhjulsbaljan för att få lite bättre översikt samt att de blir en aning lättare att jobba med smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-d5463541228cbda4526804bf5a9903d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-55aed1662a80940304e0d254a08174ab.jpg

Ska slipa plåtrent imorgon och se hur mycket som blir kvar. Dom 2 som är i närbild blir nog dock ny plåt som gäller. Men det får vi se imorgon.

Fick idag också en bekräftelse på att min beställning hos speedparts nu är skickad cool

168 Inlägg
3 juni 2011
Följer projektet och ser bra ut! smile

4 299 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Robin-T: Kul att höra! smile

Update:
Fick en leverans från speedparts i veckan! Bl.a nytt momentstag som sitter frammåt, ny spindelled till högra sidan samt 2 hjälparmsbussningar till bakvagnen.

Gav mig på momentstaget under eftermiddagen då jag kände för att få någonting gjort med bilen, men kan tala om att jag lyckades bara med att få väck gamla momentstaget innan jag stötte på problem...

Den nya var åt helvete för smal....
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-019f6795e6244e3c50f6f3777caa339e.jpg

Så den nya får förbli omonterad. Men kände inte för att klämma tillbaka den gamla som den va då den gjort att jag haft lite jobbigt vibrationer i bilen vid motorbroms, dragläge etc. (Berodde till viss del också av en lös skruv till just denna bussning)

Med lite tankekraft offrades en nummerplåtshållare jag hade liggandes!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-4a7f02e7056bfa917a20f0dfaaad40f7.jpg

Återmontering av bussningen in i staget efter de:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-5c01f1af858b9174711f175eae503f66.jpg

Blev tight och fint big_smile

Monterades tillbaka och bilen betedde sig som en helt annan bil! Sinterlamellen känns inte alls lika knepig längre tongue
Men som synes på bilderna är bussningen ganska torr så att den ska bytas ut, men då jag inte har nått att byta till får detta funka så länge smile

Det va allt jag hann med idag.

751 Inlägg
12 juni 2011
Hehe, ja din uppfinningsrikedom kan man inte klaga på wink

Sök