1763
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 115 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
4 299 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Efter att ha varit ute till Grisslinge och träffat andra saabtokar vart man ju lite meksugen så att biljäkeln blir någorlunda klar så man får köra lite denna säsong i alla fall tongue

Så styrleden på höger sida byttes
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-af7b5379259931975d90e9295592f671.jpg

Har haft ett oljeläckage sen jag köpte bilen. Aldrig blivit några oljepölar under bilen men det har däremot blivit lagom kladdigt undertill tongue Orsaken till det är funnet, så idag fick jag tummen ur och bytte packboxen som sitter bakom vevens remhjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-5ce33b96f1e008cb0cb367d27c60e520.jpg

Där har vi gamla läckande packboxen. Var väldigt mycket lättare att byta än på 9000 tycker jag tongue

Upptäckte i våras att jag hade sprickor i lacken på vingen, inte så konstigt tänkte jag eftersom den är lackad av mig med sprayburk. Så igår plockade jag väck den för att slipa ner, men såg då en ganska jobbig sak...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-ba2e99f2adbbba5f6dea147e54c58f2c.jpg

Syns dåligt men om man kollar noga ser man svarta sträck där det är olackat, och det är sprickor i själva vingen sad Beror antagligen på att jag bara skruvat fast den i luckan, känns dock kasst eftersom jag har ganska klart för mig att Realcar sagt att de går bra att bara skruva fast den..

Men men, nu går jag och funderar på om jag ska lägga ner tid på att fixa denna vingen eller om jag ska beställa en ny, är lite sugen på den som är i "kolfiber". Borde kunna passa ganska bra till min mörka bil tycker jag smile Skriv gärna er åsikt!

Det som är kvar innan 4-hjulsinställningen är att byta dom där hjälparmsbussningarna i bak. Men tror att verkstaden får göra de, om nu ingen här har kunskapen att göra det på ett vettigt sätt till en lagom peng? wink

Var väl allt för nu!

751 Inlägg
19 juni 2011
Tveklöst att du ska ta upp detta med realcar! Ny vinge bör inte va några problem med tanke på hur det där ser ut?
Gött att du fått lite ny motivation! verkar behövas!

2 271 Inlägg
19 juni 2011
Trist med vingen, kolfiber är aldrig fel dock.cool

4 299 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Owla skrev:
Tveklöst att du ska ta upp detta med realcar! Ny vinge bör inte va några problem med tanke på hur det där ser ut?
Gött att du fått lite ny motivation! verkar behövas!

Får se om jag orkar lägga ner tid på de smile

Motivationen finns där, det är orken som har gått o gömt sig! Så lite semester skulle inte skada, men inte långt kvar till 1:e augusti wink

lingua: Nää kolfiber skulle nog inte sitta fel alls. Skulle nog sitta rätt bra med tanke på att bilen är så mörk smile

2 788 Inlägg
19 juni 2011
Ser bra ut med lite nya delar smile Gissar på att vingen var i glasfiber om den kommer från Realcar, hoppas att du får en ny smile
Senast redigerat av _Fredrik (19 juni 2011)

4 299 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Ser bra ut med lite nya delar smile Gissar på att vingen var i glasfiber om den kommer från Realcar, hoppas att du får en ny smile

Japp, Härligt o slänga dit nya grejer smile

Nee den är gjord i Realcars R-composite. Hade den varit glasfiber hade det där inte hänt.
Men ska ta med vingen till jobbet, har ju lite grejer där för plastreparationer wink

751 Inlägg
20 juni 2011
Rallyhalle skrev:
_Fredrik skrev:

Japp, Härligt o slänga dit nya grejer smile

Nee den är gjord i Realcars R-composite. Hade den varit glasfiber hade det där inte hänt.
Men ska ta med vingen till jobbet, har ju lite grejer där för plastreparationer wink

Gör du det kan du inte längre byta! Jäkligt korkat i mina öron, men men! Du gör som du vill!

4 299 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Imorgon sker byte utav "kulledsbussningarna" i bakvagnen, så no more gnissel vid ojämnt väglag smile

Samtidigt görs 4-hjulsinställningen också, därefter ska jag slå en pling till däckgubben och se vad han har för däck hemma smile

Så att just nu börjar det se ljust ut big_smile Återkommer när bilen är hämtad från verkstaden!

2 271 Inlägg
29 juni 2011
Rallyhalle skrev:
Imorgon sker byte utav "kulledsbussningarna" i bakvagnen, så no more gnissel vid ojämnt väglag smile

Samtidigt görs 4-hjulsinställningen också, därefter ska jag slå en pling till däckgubben och se vad han har för däck hemma smile

Så att just nu börjar det se ljust ut big_smile Återkommer när bilen är hämtad från verkstaden!

Dags för en till träff under sommaren då med andra ord? smile

4 299 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:

Det tycker jag smile

Måste bara få tag på ett par godkända däck också tongue

2 271 Inlägg
29 juni 2011
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:

Det tycker jag smile

Måste bara få tag på ett par godkända däck också tongue

Krisar det har jag 5 st 17" aero fälgar liggande med godkända Pirelli P6000, allt går att kränga om.smile

4 299 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
lingua: Perfekt, hör av mig om det skulle behövas smile

Bilen hämtad från verkstad!
Bussningarna bytta men ingen 4-hjulsinställning är gjord... Det ville dom inte göra eftersom vänster hjullager va glappt!? Så det är lagom kul eftersom nya lagret har gått typ 40-50 mil....
Ska försöka få ork till att kolla på det i helgen, gå igenom lite grejer för det är något som klonkar till i framvagnen ibland men vette sjutton vad än.

Så det är statusen just nu!

4 299 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Har undersökt bilen lite idag. Om man greppar tag i hjulet 12 och 6 så finns ett liiitet glapp. Men inget glapp om man håller 9 och 3, däremot går det ju att röra hjulet i den ledden men där känns det mer som att bussningarna i styrväxeln kan tänkas vara lite trötta?

Sen har jag genom en tråd på Stcs fått fram vad det klonkande ljudet i min framvagn kan vara. Dom främre bärarmsbussningarna är ersatta med polyuretanbussningar av lite billigare modell (alltså inte powerflex). Det har nu visat sig att dessa kan ibland vara för korta, och så är fallet på min högra sida. Så där kan bärarmen röra sig fram och tillbaka ganska många millimeter.

Så nu börjar jag överväga avställning igen...

4 299 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Då rullar man på godkända däck igen tack vare en sjysst Tompa (lingua)!

Mina gamla däck va typ allt annat än godkända i fram, så har nu fått låna Tompas gamla 9-3SS aero fälgar med godkända däck på. Så nu ska inte besiktningen gnälla på det i alla fall! Tack så mycket! big_smile

Och eftersom jag tvättade bilen idag tänkte jag bjuda på några bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-7663ecef2c3a33e6fc57b651720fcbbc.jpg
Mina 2 pärlor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-0d97e8a2b1a4bd29242a7296678c2395.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-e6d1d5c28160a0ac940d3d39d1acb7f1.jpg

Inte världens bästa bilder, men bättre än inget då vissa har gnällt avsaknaden av just bilder på senaste tiden tongue

Ska kika runt lite ikväll också och eventuellt beställa lite delar, behöver ju tex åtgärda det glappa hjullagret till bes. den 4e augusti!

Va väl allt för nu!

2 271 Inlägg
16 juli 2011
Sweet!big_smile Gjorde sig bra.
Har du fortfarande vibrationer med dessa?

4 299 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
lingua skrev:

Japp, blev sjukt bra! smile
Gillar att dom va så öppna jämfört med 9-5 aero-fälgarna!

Nope, nada vibrationer förutom vid 120-140. Men där har det alltid vibrerat lite sen jag köpte bilen.
Så det blev sjukt bra!

2 271 Inlägg
16 juli 2011
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Nope, nada vibrationer förutom vid 120-140. Men där har det alltid vibrerat lite sen jag köpte bilen.
Så det blev sjukt bra!

Härligt!big_smile kul när saker går åt rätt håll!cool

4 299 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Så det blev sjukt bra!

Härligt!big_smile kul när saker går åt rätt håll!cool

Ja de e grymt skönt. Sällan de gör annars:rolleyes:

4 663 Inlägg
16 juli 2011
nice big_smile vart snyggt big_smile  hoppas inte att besiktningen hittar något annat

751 Inlägg
17 juli 2011
Shit vilken puts där ser ut att vara på den @ bild 2! Du får snart plocka fram dem gamla "före" bilderna och jämföra wink

Sök