Läckande oljeretur, volvo 940 turbo.

macke_J
5 augusti 2009 · 21 Inlägg

Har en 940 turbo som läcker olja vid oljereturen från turbon, där röret går in i blocket.
Någon som har haft samma problem?
Kan de ha med vevhusventilationen eller nåt sånt o göra, att de blir övertryck eller nåt...?

Är tacksam för några bra tips!

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 augusti 2009 · 3 180 Inlägg

Sitter en o-ring där som du kan prova byta.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
macke_J
5 augusti 2009 · 21 Inlägg

mmm har redan gjort de, fast de hjälpte inte...

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
Marcus_89 Biltokig elektriker
5 augusti 2009 · 3 352 Inlägg

Har haft samma problem. Går röret tillräckligt långt in i blocket? Så det tätar ordentligt. Jag gjorde rent allt noga och sen tog jag ett packningsklet från loctite och smetade dit, håller sjukt bra.

macke_J
5 augusti 2009 · 21 Inlägg

Okej du, jag ska försöka med de o se ifall det blir bra.
Tack så mycke för hjälpen.

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
Stefan Varberg Supraman
6 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Kolla hur långt röret går in i blocket, det e viktigt att det sticker in en liten bit.

Sen e det inte fel att kolla över vevhusventen och byta flamfällorna om man misstänker att man ha övertryck i vevhuset.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Munkis
6 augusti 2009 · 1 636 Inlägg

Finns det nån 940 turbo som inte läcker eller har läckt där? tongue

En riktig skitkonstruktion från fabrik , sitter bara en "platt o-ring" där och röret sitter inte fast på nått sätt vid blocket.

Mitt tips är att köpa en kona med slang anslutning (finns på blocket för ca: 200:-) som man knackar in i blocket , verkar mycket bättre.

Ska tillägga att det inte är jag eller någon jag känner som säljer dessa. Var bara ett tips och inte menat som reklam smile

macke_J
6 augusti 2009 · 21 Inlägg

Okej, jag ska kolla upp de, tack för tipsen.
Men var sitter flammfällan? kan inte riktigt hitta den...
Är väl typ bara en plast plugg me en massa hål i?

Klart slut!
Volvo S70 (1999)
Jeppster
6 augusti 2009 · 160 Inlägg

macke_J skrev:
Okej, jag ska kolla upp de, tack för tipsen.
Men var sitter flammfällan? kan inte riktigt hitta den...
Är väl typ bara en plast plugg me en massa hål i?

Hittar du den så är du duktig på att leta för att det sitter igen flammfälla på turbo motorerna

turbotompa fritidsprofessor
6 augusti 2009 · 1 197 Inlägg

Jeppster skrev:

macke_J skrev:
Okej, jag ska kolla upp de, tack för tipsen.
Men var sitter flammfällan? kan inte riktigt hitta den...
Är väl typ bara en plast plugg me en massa hål i?

Hittar du den så är du duktig på att leta för att det sitter igen flammfälla på turbo motorerna

De va då konstigt, för på min 940turbo och övriga volvo turbos jag haft har det suttit flamfälla..

Ännu konstigare då att volvo, mekonomen m.fl säljer flamfälla m.m. till dessa bilar, som att sälja tändstift till en diesel isåfall..  lollol

EDIT:

macke_J skrev:
Okej, jag ska kolla upp de, tack för tipsen.
Men var sitter flammfällan? kan inte riktigt hitta den...
Är väl typ bara en plast plugg me en massa hål i?

Flamfällan sitter i den svarta slangen mellan 3an o 4ans insugsrör.

Senast redigerat av turbotompa (6 augusti 2009)

Jeppster
6 augusti 2009 · 160 Inlägg

turbotompa skrev:

Jeppster skrev:

macke_J skrev:
Okej, jag ska kolla upp de, tack för tipsen.
Men var sitter flammfällan? kan inte riktigt hitta den...
Är väl typ bara en plast plugg me en massa hål i?

Hittar du den så är du duktig på att leta för att det sitter igen flammfälla på turbo motorerna

De va då konstigt, för på min 940turbo och övriga volvo turbos jag haft har det suttit flamfälla..

Ännu konstigare då att volvo, mekonomen m.fl säljer flamfälla m.m. till dessa bilar, som att sälja tändstift till en diesel isåfall..  lollol

EDIT:

macke_J skrev:
Okej, jag ska kolla upp de, tack för tipsen.
Men var sitter flammfällan? kan inte riktigt hitta den...
Är väl typ bara en plast plugg me en massa hål i?

Flamfällan sitter i den svarta slangen mellan 3an o 4ans insugsrör.

Va??? Har läst i nån volvo verkstadshadbok att det inte ska vara nån på turbo motorerna och jag hade ingen på min. dom hade ingen pga att gaserna i vevhuset ska komma undan snabbare det är ju viktigt vi överladd

gRiLLiS945 Allt i allo
7 augusti 2009 · 183 Inlägg

ja har på min o de är en 98a, sitter under insuget med 2st rör ner i blocket o en upp i vevhusventelation, o de där med returen är ju inga problem o få tätt så länge man trycker ner den dit den ska sitta..kanske problem om man har bytt turbo o den inte hamnar exakt..

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
volvojohan
9 mars 2012 · 172 Inlägg

enligt volvo ska inte min bil ha en flamfälla 98ans classic... å de satt ingen där heller.

Gomez
10 mars 2012 · 179 Inlägg

Vad jag förstått så togs silen i flamfällorna bort vid någon tidpunkt i produktionen och byttes mot en ventil utan sil i vid service. Sitter som tidigare sagt mellan insuget och toppen. Går ett rör ifrån vevhusburken till denna silen och vidare över ventilkåpan till insugsröret mellan luftburken och turbon. Ifrån flamfällan går även en liten vakumslang till insuget. Kolla upp flamfällan och vevhusburken iaf för inte ovanligt att det samlas massor av skit där!

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars 2012 · 13 742 Inlägg

enda gången jag haft läcka på returröret var när jag bytta topp och inte var så noga när jag vek tillbaka turbon

om man inte får dit tätningen så den håller tätt gör man något fel
använder man lite sunt förnuft så är det aldrig några problem

man ska ALDRIG köra med gummi slangar varken på retur eller olja in på turbosar
förr eller senare kommer slangen gå av och en brand är ett faktum
ska man köra med någon form av slang ska den vara värme och oljeresistenta och ha pressade kopplingar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mickevolvo
18 januari 2013 · 16 Inlägg

fick ni ordning på oljeläckaget ? har samma problem på min 940 turbo nu . har bytt oljereturrör samt packningar där men läcker endå som fan . haft bilen på tomgång då ser man att de inte läcker de är när man åkt med den stund och lagt på lite laddtryck sen stannat då ser man att de droppar där ifrån. drog 4 liter olja på 3 mil yikes

Blyfot_Racing
18 januari 2013 · 904 Inlägg

Vet inte om det ä som på 740 hade kemisk metall liggandes det läckte aldrig mer tycker bara synd om den nya ägaren tummen upp

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
mickevolvo
18 januari 2013 · 16 Inlägg

okej. för min 940 turbo trycker ur sig olja som fan från returen när den fått laddtryck. drar ju 4 lite olja på 3 mil så vette fan vad de är för fel...

Chevypowerr
9 april 2014 · 17 Inlägg

Har fått exakt samma problem på min nu när jag bytte turbo...  det är ju fan ett helvete.. as trånkt att hålla på med också
nån som har nåt annat bra tips?

Chevypowerr
9 april 2014 · 17 Inlägg

Har fått exakt samma problem på min nu när jag bytte turbo...  det är ju fan ett helvete.. as trånkt att hålla på med också
nån som har nåt annat bra tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang