5625
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

4 005 Inlägg
22 september 2009
Malabar skrev:
1fittnylle skrev:
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack. Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.

Här finns ett rättsfall från HD

https://lagen.nu/dom/nja/1983s232

I korthet: 3 hästar tar sig ut från en inhägnad, tar sig ut på vägen varvid en av hästarna kolliderar med en stillastående bil. Bilägaren stämmer hästägaren och vill ha ersättning för sin förstörda bil. HD dömer dock till hästägarens fördel.

Eftersom domslutet kommer från Högsta Domstolen så är det prejudicerande.

Tack för länken.

Ja visst är det konstigt att hästar inte är trafikförsäkrade?
Dags att skapa en protestlista för att skicka till våra politiker kanske?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 september 2009
Oldsen skrev:
Verkar som att de flesta bilförarna som skrivit detta inlägg är betydligt farligare i trafiken än vad en häst är

Det kan du vara säker på! Dom flesta jag möter på vägarna verkar blunda när dom kör.

Läste inte hela tråden men vad skulle ni göra om i en brant kurvig nedförsbacke, ca 90 på mätaren o ca 45 tons total vikt, upptäcker ni helt plötsligt ett gäng kossor på vägen eller älgar?
Ok, inget häst men ändå lika stor o skita på sig finns som ett tillgänglig alternativ.

Fattar inte vad det gnälls om...
Jobbigt att bromsa med en liten bil för att man inte kan vissa hänsyn för en annan "trafikant"?
Om det vore så jobbigt för yrkeschaffisar att bromsa så skulle lastbilar förbjudas för länge sen o det tar betydligt längre tid att bromsa ner o sedan öka igen men en sådan än med en liten bil.

Tydligen gäller "först fram" när man kör bil dagligen o hänsyn har man aldrig hört talas om ens.

4 005 Inlägg
22 september 2009
Grabber skrev:
Oldsen skrev:
Verkar som att de flesta bilförarna som skrivit detta inlägg är betydligt farligare i trafiken än vad en häst är

Det kan du vara säker på! Dom flesta jag möter på vägarna verkar blunda när dom kör.

Läste inte hela tråden men vad skulle ni göra om i en brant kurvig nedförsbacke, ca 90 på mätaren o ca 45 tons total vikt, upptäcker ni helt plötsligt ett gäng kossor på vägen eller älgar?
Ok, inget häst men ändå lika stor o skita på sig finns som ett tillgänglig alternativ.

Fattar inte vad det gnälls om...
Jobbigt att bromsa med en liten bil för att man inte kan vissa hänsyn för en annan "trafikant"?
Om det vore så jobbigt för yrkeschaffisar att bromsa så skulle lastbilar förbjudas för länge sen o det tar betydligt längre tid att bromsa ner o sedan öka igen men en sådan än med en liten bil.

Tydligen gäller "först fram" när man kör bil dagligen o hänsyn har man aldrig hört talas om ens.

Om du inte läser tråden så kanske du inte ska posta ett inlägg?
Det det gnälls på är att det är andra regler för hästar än för bilar.

Sen håller jag verkligen med dig om att det inte är så svårt att visa hänsyn, sakta ner och passera försiktigt med ett leende.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 september 2009
Vore konstigt med samma regler för allt... Läste inte hela för att för det mesta förekommer det mycket pajkastning.

4 005 Inlägg
22 september 2009
Grabber skrev:
Vore konstigt med samma regler för allt... Läste inte hela för att för det mesta förekommer det mycket pajkastning.

OK, tjao. Vore det inte bättre att alla är på vägen på samma villkor?

Det beror ju på lite ur vilken synvinkel man ser det.

4 005 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle: inte vidare schysst att ge min bil lägsta betyget bara för att du har bristande argument och blir kritiserad.

164 Inlägg
22 september 2009
linuslinje skrev:
Grabber skrev:

Alla på vägen kan inte ha samma villkor även om det förefaller så när man läser t ex trafikförordningen. Även om bilister, cyklister och ryttare till häst räknas som fordon så har bilister ett mer strikt ansvar eftersom framförande av en bil i sig är en mer farofylld verksamhet.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

4 005 Inlägg
22 september 2009
Malabar skrev:
linuslinje skrev:
Grabber skrev:

Alla på vägen kan inte ha samma villkor även om det förefaller så när man läser t ex trafikförordningen. Även om bilister, cyklister och ryttare till häst räknas som fordon så har bilister ett mer strikt ansvar eftersom framförande av en bil i sig är en mer farofylld verksamhet.

Varför inte?

Om jag står stilla med min bil, varför ska jag betala för att en häst förstör min bil?

Kan du argumentera lite för din åsikt? Vore intressant att veta varför du tycker så

164 Inlägg
22 september 2009
linuslinje skrev:
Varför inte?

Om jag står stilla med min bil, varför ska jag betala för att en häst förstör min bil?

Kan du argumentera lite för din åsikt? Vore intressant att veta varför du tycker så

Att det strikta ansvaret baseras på den riskuppfattning som omgärdar och är förknippad med en viss fordonstyp bör väl vara självklart. Bilkörning är mer riskfyllt och framkallar mer risk för andra trafikanter än att cykla och att rida. På det följer att bilister har ett mer strikt ansvar än cyklister och ryttare. Det är dessutom ett synsätt som juridiskt sett omfattas av alla civiliserade länder.

När det gäller domslutet jag länkade till så är sannolikt HD´s bedömning att man även som stillastående bilist uppfyller kravet på ett strikt ansvar.

Som privatperson kan jag iofs tycka att den bedömningen är väl hård.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
linuslinje skrev:
1fittnylle: inte vidare schysst att ge min bil lägsta betyget bara för att du har bristande argument och blir kritiserad.

Jag har inte betygsatt din bil? Om du tittar på min sida så ser du att jag inte gett NÅGON bil lägsta betyg.
Senast redigerat av 1fittnylle (22 september 2009)

4 005 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:
linuslinje skrev:

Jag har inte betygsatt din bil? Om du tittar på min sida så ser du att jag inte gett NÅGON bil lägsta betyg.

Det har du rätt i, ber om ursäkt.

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
"Om du färdas på en väg vid skola eller dagis så ska man kunna förutse att ett barn kan springa ut plötsligt.
Om du färdas på en väg t ex landsväg, motorväg m.m och det springer ut någon 1 sek innan du kör på det så kan man inte förutse detta och kan således bli friad från denna punkt. Men det är som sagt många andra saker som spelar in för detta."

Men det är ju precis det jag menar? Jag förstår inte varför du försöker knäcka mig när jag argumenterat för samma sak som du. Jag sa ju att det inte är bilförarens fel om han/hon kör på hästar som plötsligt kommer galopperande ut i vägen från ingenstans. Det kunde lika gärna varit en älg eller något annat vilt, man lägger ju inte skulden på någon som har krockat med en älg som plötsligt springer ut i vägen? Det är en ren olycka, man kan liksom inte stå till svars för det på samma sätt. Jag tycker att det är en helt annan sak om man är precis vid en skola eller ridskola, då får man ju, precis som du säger, vara beredd på att det kan komma barn och hästar springande vid vägen.

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
Malabar skrev:
1fittnylle skrev:
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack. Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.

Här finns ett rättsfall från HD

https://lagen.nu/dom/nja/1983s232

I korthet: 3 hästar tar sig ut från en inhägnad, tar sig ut på vägen varvid en av hästarna kolliderar med en stillastående bil. Bilägaren stämmer hästägaren och vill ha ersättning för sin förstörda bil. HD dömer dock till hästägarens fördel.

Eftersom domslutet kommer från Högsta Domstolen så är det prejudicerande.

Jag orkar inte läsa igenom fallet nu. Men om det är som du säger vet jag inte vad jag ska säga, mer än att det är en rent idiotisk dom. Jag hade aldrig lagt ansvaret på bilisten om min häst slet sig och plötsligt galopperade ut i vägen och blev påkörd på E45an. Det är omöjligt att hinna stanna.

Men jag undrar, las ansvaret till olyckan på bilisten? Eller är diskussionen om att hästägaren slapp betala ersättning för bilen? För det är ansvarsfrågan jag argumenterar om, och det är faktiskt ganska stor skillnad.
Senast redigerat av 1fittnylle (22 september 2009)

164 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:
Jag orkar inte läsa igenom fallet nu. Men om det är som du säger vet jag inte vad jag ska säga, mer än att det är en rent idiotisk dom. Jag hade aldrig lagt ansvaret på bilisten om min häst slet sig och plötsligt galopperade ut i vägen och blev påkörd på E45an. Det är omöjligt att hinna stanna.

Men jag undrar, las ansvaret till olyckan på bilisten? Eller är diskussionen om att hästägaren slapp betala ersättning för bilen? För det är ansvarsfrågan jag argumenterar om, och det är faktiskt ganska stor skillnad.

Det rättsfallet handlar om skadestånd, inte om ansvarsfrågan för själva olyckan. Om jag hittar någon prejudicerande dom som berör ansvarsfrågan i ett liknande fall så lägger jag upp länken.

4 001 Inlägg
22 september 2009
Måste bara göra ett inlägg, jag höll på att köra på ett hästekipage för ett par dagar sedan, jag kom på en mindre 70-väg vid 20:30-tiden, vägen är kuperad och krokig och jag håller väl mellan 60-70km/h och när jag kommer genom en högersväng så dyker det helt plötsligt upp en travhäst med vagn helt utan reflex eller lyse någonstans, fy fan vad det var nära och fy fan vad jag skällde på idioten med hästen!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
kolvas skrev:
Måste bara göra ett inlägg, jag höll på att köra på ett hästekipage för ett par dagar sedan, jag kom på en mindre 70-väg vid 20:30-tiden, vägen är kuperad och krokig och jag håller väl mellan 60-70km/h och när jag kommer genom en högersväng så dyker det helt plötsligt upp en travhäst med vagn helt utan reflex eller lyse någonstans, fy fan vad det var nära och fy fan vad jag skällde på idioten med hästen!

Dåligt! Självklart ska hästen ha reflexer på sig, låter som ett riktigt dumhuvud som var ute och körde! Det är kusken/ryttarens ansvar att se till att de syns i mörkret.

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
linuslinje skrev:
1fittnylle skrev:
Du glömmer i dina svar att hästen kan inte anses vållande till en olycka och inte heller ryttaren. Detta gör att alla dina argument och jämförelser med barn och cyklister inte håller för fem öre.

Om ett barn springer rakt ut på en 90-väg från skogen och det inte finns någon chans för bilföraren att stanna så blir bilföraren friad från vållandet.

Om en häst springer rakt ut på vägen i samma situation så blir bilföraren vållande, inte hästen, inte ryttaren, inte hästägaren. Det är detta som är så otroligt orättvist.

KAN MAN INTE STYRA HÄSTEN, SÅ SKA MAN INTE HA HÄSTEN PÅ ALLMÄN VÄG.

Och ja, jag rider också 1-2 ggr i månaden och har erfarenhet.
Jag skulle aldrig gå ut med en häst på allmän väg om jag inte vet att jag har full pli på hästen.
Vissa blir livrädda för motorcyklar eller lastbilar och vissa bryr sig inte ett skit. Då tar man väl inte ut den rädda hästen på vägen?

För att kontra med en av dina egna liknelser, går du ut på en 90-väg med din 4åriga unge som har ADHD och allmän damp (heh) där hon får gå själv?

Hej igen, okey, då vi båda verkar rida så kan vi vara paragrafryttare med? smile
Tur att jag är ledig idag. smile

Jag har varit i kontakt med Polis, Agria och Trygghansa tidigare angående detta område.
Så här är det.

Det går inte att ge generella svar på alla situationer då det är många saker som ligger till grund till vem som blir vållande eller inte. Både situationsmässigt och erfarenhetsmässigt på både häst, hästägare och bilförare.

För att häst/ryttare ska anses vållande så ska det behövas mycket underlag/bevis då bilföraren har ett såkallat strikt ansvar över sitt eget fordon enligt trafikskadelagen och detta har inte häst/ryttare
I väldigt många fall så är det ändå bilföraren som blir vållande pga av just detta.

1fittnylle
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack.

Bilförare kan visst anses vållande i många sådana situationer.

Om du kör din bil nära en ridskola där det är skyltat eller du ser hagar bredvid vägen så anses du ha kunskap om att det kan finnas hästar här o där som kan t ex hoppa upp på vägen OCH att hästar rymmer.
Bilförare ska iakta STOR försiktighet när de passerar detta område med sin bil, mycket större än på andra ställen där hästar vanligtvis inte befinner sig.

Med andra ord så kan du som bilförare visst bli vållande i denna specifika fråga.

1fittnylle
Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.

Trots att du hänvisar till trafikförordningen (dock ej rätt paragraf) så har du visst missat slutet på kap 3 §14, dvs
Trafikförordningen 3 Kap:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Om du färdas på en väg vid skola eller dagis så ska man kunna förutse att ett barn kan springa ut plötsligt.
Om du färdas på en väg t ex landsväg, motorväg m.m och det springer ut någon 1 sek innan du kör på det så kan man inte förutse detta och kan således bli friad från denna punkt. Men det är som sagt många andra saker som spelar in för detta.
Dessutom så gällde min liknelse en likadan situation, dvs att barnet kontra hästen springer rakt ut framför dig. Inte att de rider/går längsmed vägen.

Ersättningsfrågan:

Nu när denna fråga om vem som är vållande (beror helt på situationen, händelseförlopp och bakgrund) är klar så kan vi ta upp det här med vem som betalar vad då det är en hel del frågor om detta med.

Hästar är som husdjur, ansvarsförsäkrade genom ägarens hemförsäkring.
Om ägaren inte har någon hemförsäkring så är ägaren direkt betalningsskyldig ur egen ficka.
Hästar är INTE trafikförsäkrade (som i sig är rätt korkat, obs personlig åsikt)

Så om en häst hoppar upp på bilförarens bil och är bevisat vållande så ska hästägarens genom sitt försäkringsbolag (hemförsäkringen) betala reparationerna.

Om bilföraren har vagnskadeförsäkring på sin bil så betalar bilförarens försäkringsbolag reparationen. Självrisken får bilföraren betala och får senare kräva in av hästägaren själv privat eller genom domstol. Detta är alltså inget försäkringsbolaget bryr sig om.

MEN om bilföraren INTE har vagnskadeförsäkring, så måste bilföraren PRIVAT betala hela reparationsbeloppet och sedan kräva detta av hästägaren. Detta är alltså skillnaden mot att krocka med ett trafikförsäkrat objekt (annan bil)

Det försäkringsbolaget kan hjälpa till med är att göra en undersökning om vem som är vållande.

Så om jag nu har en Ferrari och åker körandes, ser en häst och stannar min bil.
Sen kommer hästen och hoppar på min bil (ingen sneel hest hehe). Då får JAG betala alla kostnader och sedan kräva det privat av hästägaren. Konstigt? ja. men så är systemet.

Lärdom av detta = Skaffa vagnskadeförsäkring och kör JÄVLIGT försiktig där det finns hästar. Annars kan det bli dyrt dyrt dyrt (farbror bosse-röst)

Jag är inte insatt överhuvudtaget i det där med försäkringar och ersättning. Vet inte om det har framgått tydligt nog, men det är alltså ansvarsfrågan jag har diskuterat, inte vem som ska betala ersättning. Så slipper ni arga bilgrabbar ösa mer galla över mig för det haha.

Förstår du hur jag menar?

4 005 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:
"Om du färdas på en väg vid skola eller dagis så ska man kunna förutse att ett barn kan springa ut plötsligt.
Om du färdas på en väg t ex landsväg, motorväg m.m och det springer ut någon 1 sek innan du kör på det så kan man inte förutse detta och kan således bli friad från denna punkt. Men det är som sagt många andra saker som spelar in för detta."

Men det är ju precis det jag menar? Jag förstår inte varför du försöker knäcka mig när jag argumenterat för samma sak som du. Jag sa ju att det inte är bilförarens fel om han/hon kör på hästar som plötsligt kommer galopperande ut i vägen från ingenstans. Det kunde lika gärna varit en älg eller något annat vilt, man lägger ju inte skulden på någon som har krockat med en älg som plötsligt springer ut i vägen? Det är en ren olycka, man kan liksom inte stå till svars för det på samma sätt. Jag tycker att det är en helt annan sak om man är precis vid en skola eller ridskola, då får man ju, precis som du säger, vara beredd på att det kan komma barn och hästar springande vid vägen.

Ok om det var det du menade så framgick det inte i ditt inlägg tyvärr vilket gjorde att jag missförstod dig.

Du skrev "kör på en unge som går längs vägen" vilket inte specifierade några omständigheter varpå jag förtydligade detta genom att visa att det är stor skillnad på olika omständigheter, som tex platser utanför ridskola eller skolområde som påverkar ansvaret mycket.

En älg klassas som vilt och går att försäkra sig fri mot, det går inte med häst.

1fittnylle skrev:
Jag är inte insatt överhuvudtaget i det där med försäkringar och ersättning. Vet inte om det har framgått tydligt nog, men det är alltså ansvarsfrågan jag har diskuterat, inte vem som ska betala ersättning. Så slipper ni arga bilgrabbar ösa mer galla över mig för det haha.

Den som är vållande, är ersättningskyldig till den andra partnern. Så det går ihop lite i varandra.

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
linuslinje skrev:
1fittnylle skrev:

Ok om det var det du menade så framgick det inte i ditt inlägg tyvärr vilket gjorde att jag missförstod dig.

Du skrev "kör på en unge som går längs vägen" vilket inte specifierade några omständigheter varpå jag förtydligade detta genom att visa att det är stor skillnad på olika omständigheter, som tex platser utanför ridskola eller skolområde som påverkar ansvaret mycket.

En älg klassas som vilt och går att försäkra sig fri mot, det går inte med häst.

1fittnylle skrev:

Den som är vållande, är ersättningskyldig till den andra partnern. Så det går ihop lite i varandra.

Du har rätt i att det går in i varandra på ett sätt, men i de fall som är ren olycka har väl ingen direkt ansvaret? Låt oss säga att en älg hoppar in i hagen hos min häst, hästen får panik som springer igenom staketet (Ett godkänt staket) och ut på vägen och blir överkörd är det ju varken ditt fel som kör på hästen, eller mitt fel som hästägare? Jag har gjort vad som förväntas av mig som hästägare, har el i tråden och ordentliga hagar. Du som bilförare har hållit hastigheten och har inte kunnat förutse att det plötsligt ska galoppera ut en skogstokig häst i vägen. Du som är mer insatt i detta än mig kan kanske svara på hur man gör i ett sådant fall?

4 554 Inlägg
22 september 2009
vet inte om någon nämnt de men en häst bode väl kunna gå i diket? där gör de inget om den bajjar, den är inte ivägen och hästen är ju ett transportmedel i terräng så den sträckan ni rider mellan skogen och stallet som man borde kunna anse som kort borde kunna gå att tillbringa i diket?

Sök