Kopplingsproblem, SAAB 9000 CSE -97

DanielEtuna
20 september 2009 · 2 Inlägg

Idag hade jag 20 mil hem. När jag kom till Laxå, efter 6 mil, så slutade kopplingen fungera... Pedalen gick bara rätt ner, kom inte upp, och vägrade koppla ur. Jag kom iallafall hem, även om det krävdes lite bogsering i Eskilstuna innan jag var hemma.

Problemet är: Vad är felet? Jag gissar på huvudcylindern, en renoveringssats kostar inte många kronor, men jag vill veta att det är det som är problemet, då jag helst behöver bilen på tisdag. Om det är huvudcylindern, är det svårt att renovera den?

Senast redigerat av DanielEtuna (20 september 2009)

Colan
20 september 2009 · 6 Inlägg

Kolla både en och två gånger om det ser ut att läcka bromsvätska under bilen vid växellådan , alt inne vid pedalerna. Låter mer som om slavcylindern eller slangen har gått sönder. Huvudcylindern brukar man känna av att något är på gång.

Att sen byta huvudcylinder tar inte många minuter, är det slaven så får du räkna med 1 heldag.
Finns andra forum som passar just ditt fordon med utförliga instruktioner om hur man går till väga. (ej namn här men inte så svårt att gissa)

mvh..

Senast redigerat av Colan (20 september 2009)

Saab 9-3 SS "Nordic Concept Extreme" (2006)
DanielEtuna
27 september 2009 · 2 Inlägg

Fixade den, det var huvudcylinder... det svåra tricket var luftningen, ska göras från luftningsnippeln på slavcylindern, annars funkar det inget bra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang