3278
Sök

Växellåda saab 9000 oljebyte

169 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
tjena jag tänkte byta olja i min saab 9000 -92a manuell

har aldrig gjort det innan.. hur tappar jag lådan vart fyller jag på den?? genom oljesticke hålet på lådan eller? hur mycket går de iden??? vilken olja? funkar de med mineral 10W-30 eller?

Full Gas Spar Tid:P

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 september 2009
nivå-kontroll sker igenom plugg, olja? ta saabs egna olja, den verkar funka bra för många.
http://genuinesaab.com/psi/images/gearboxplugs.jpg

vid byte ~1,5L, vid renoverad/öppnad låda 1,8L

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

169 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
vart fan är ettan för nått??

169 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
är de insex till skruvarna eller?

1 019 Inlägg
21 september 2009
Bilden kwansa postat är på en kortlåda och den stämmer inte. Långlådorna har varken nivå- eller avtappningsplugg, man får istället suga ut oljan. Lådan rymmer 2,5 liter men man får aldrig ur så mycket genom att bara suga ur olja.

169 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
man får suga upp det ur olje-sticke hålet va??? hur långt ska oljan gå upp på stickan??

1 019 Inlägg
22 september 2009
MazLer skrev:
man får suga upp det ur olje-sticke hålet va??? hur långt ska oljan gå upp på stickan??

Ja, det stämmer. Oljenstickan har en lite smalare del, oljenivån ska vara i höjd med den smalare delen.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 september 2009
Garfield skrev:
Bilden kwansa postat är på en kortlåda och den stämmer inte. Långlådorna har varken nivå- eller avtappningsplugg, man får istället suga ut oljan. Lådan rymmer 2,5 liter men man får aldrig ur så mycket genom att bara suga ur olja.

ajdå, Helt och hållet mitt fel! trodde det vara bara utformningen på lådan som skillde lång vs kort.

Man lär sig något nytt varje dag! roll hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

169 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
okey tack för svaren... ska sen om inte jag kan´bygga en liten sug när jag kommer hem med tryckluften...

Sök