4986
Sök

Skrap på 2:ans växel ibland

139 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Har märkt att ibland så skrapar det när man lägger i tvåans växel när man växlar upp från ettan på min calibra turbo.

detta sker ibland när jag växlar normalt men när växlar lungt så sker det väldigt sällan men tokvarvar jag på ettan och sen kastar i tvåan på en gång med att frikoppla fort som attan så skrapar det inte. Visst det känns lite trögare än att växla från 5:an till 6:an men så är det ju på dem flesta bilarna jag har kört.

Jag tvivlar på att det är synkringen som är kass för då borde den väl ha skrapat ännu mer när man växlar våldsamt?
Lådan har gått 21600 mil och är lika välskött som resten av bilen och oljan är bytt med jämna intervall och just nu kör jag med redline mt-90 oljan i lådan samt att växellänkaget är bytt och är rätt justerat.

Lådan är en getrag F28 alltså 6-växlad

979 Inlägg
6 oktober 2009
normalt sett är det synkringar som är slut. Hur de än skrapar så brukar de vara de som slits i lådan.

Hpc

139 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
AnderssonE30 skrev:
normalt sett är det synkringar som är slut. Hur de än skrapar så brukar de vara de som slits i lådan.

Det brukar väl inte alltid vara slitna synkringar som är orsaken, har hört att det kan finnas fler orsaker också.

La märke till idag att om jag drar växelspaken hårt mot mig när jag ska lägga i tvåan så går den växeln i mjukt och fint ut att det skrapar.

Har märkt att det skrapar även lite på trean ibland.

Man måste på sätt o vis lägga i växlarna med känsla, för hur fort man växlar eller vad motorn har för varvtal verkar inte ha någon betydelse uta ndet verkar handla mer om hur man ska lägga i växeln.

Sök