Turbokonventera en tvåtaktare....

KammaDej
29 december 2009 · 191 Inlägg

ingen som känner till att det inte går att överladda en 2-taktsmotor? visst går det att trycka in mer bränsle/luft genom insuget och in i vevhuset med hjälp av en turbo, men den bränsle/luftblandningen kommer bara vara komprimerad i vevhuset tills det att överströmningskanalerna öppnar.

så med andra ord är det omöjligt att få ut ens i närheten så mycket effekt från en 2-taktsmotor med hjälp av en turbo som man kan från en 4-taktsmotor. det beror på att avgasporten måste vara ventilstyrd och på så vis göra det möjligt att komprimera bränsle/luftblandningen redan innan komressionstakten börjat.

jag säger här med inte att det inte går att få ut mer effekt från en 2-taktare med hjälp av en turbo, men jag kan däremot säga att man inte ska förvänta sej för mycket och att det kommer bli på bekostnad av någonting, nämligen motorns användbara och tämligen viktiga effektregister.

det som kommer att hända är att sedan bränsle/luftblandningen blir förkomprimerad in i vevhuset av turbon och ytterligare komprimerad av vevhuskompressionen är att den kommer strömma genom överströmningskanalerna mycket snabbt och på ett väldigt okontrollerat sätt. detta kommer i sin tur kräva vissa ändringar i motorn i form av stora modifieringar av portarnas öppettider och avstämning för andra, betydligt högre varvtal. detta för att förhindra att för mycket bränsle/luft går förlorat ut genom avgasporten.

för att ge en bild av hur detta skulle kunna tänkas sluta kan man jämföra med 50cc och 80cc roadracingen under 80-talet. det ingenjörerna hos kawasakis, yamahas osv fabriksracingteam gjorde då var att höja vevhuskompressionen mer och mer för att få ut högre och högre effekt, vilket så det också resulterade i. problemet blev också det jag beskrev ovan. för att komma runt problemet löste dom det genom att göra motorerna både 3 och 4 cylindriga för att kunna lägga effektregistret på ett högt varvtal (kolvarna i en 3-cyl 50cc blir ganska små och lätta eller hur?) dessa motorer hade även porttider i överströmningarna på så lite som 120 och tom 110 vevaxelgrader. resultatet av det här var motorer som varvade 18000rpm+ och hade ett så kort effektregister att så mycket som upp till 16 växlar krävdes för att det skulle vara körbart.

min tanke är bara att gör nåt annat med din turbo du har liggandes på hyllan och låt 2-taktarn vara som den är.

mvh

mats757
29 december 2009 · 915 Inlägg

KammaDej skrev:
bränsle/luftblandningen kommer bara vara komprimerad i vevhuset tills det att överströmningskanalerna öppnar.

jag säger här med inte att det inte går att få ut mer effekt från en 2-taktare med hjälp av en turbo, men jag kan däremot säga att man inte ska förvänta sej för mycket och att det kommer bli på bekostnad av någonting, nämligen motorns användbara och tämligen viktiga effektregister.

det som kommer att hända är att sedan bränsle/luftblandningen blir förkomprimerad in i vevhuset av turbon och ytterligare komprimerad av vevhuskompressionen är att den kommer strömma genom överströmningskanalerna mycket snabbt och på ett väldigt okontrollerat sätt. detta kommer i sin tur kräva vissa ändringar i motorn i form av stora modifieringar av portarnas öppettider och avstämning för andra, betydligt högre varvtal. detta för att förhindra att för mycket bränsle/luft går förlorat ut genom avgasporten.

för att ge en bild av hur detta skulle kunna tänkas sluta kan man jämföra med 50cc och 80cc roadracingen under 80-talet. det ingenjörerna hos kawasakis, yamahas osv fabriksracingteam gjorde då var att höja vevhuskompressionen mer och mer för att få ut högre och högre effekt, vilket så det också resulterade i. problemet blev också det jag beskrev ovan. för att komma runt problemet löste dom det genom att göra motorerna både 3 och 4 cylindriga för att kunna lägga effektregistret på ett högt varvtal (kolvarna i en 3-cyl 50cc blir ganska små och lätta eller hur?) dessa motorer hade även porttider i överströmningarna på så lite som 120 och tom 110 vevaxelgrader. resultatet av det här var motorer som varvade 18000rpm+ och hade ett så kort effektregister att så mycket som upp till 16 växlar krävdes för att det skulle vara körbart.
mvh

Varför skulle det komprimerade gaserna stanna kvar i vevhuset?
Varför skulle gaserna få Högre gashastighet på grund av högra tryck?
Körde man med flercylindriga 50cc på -80talet?
Varför skulle en "3cylindrig" 2-t bara varva 18k rpm?

Din information, som du vill berätta, brister på i princip alla punkter.
2-t går utmärkt att turbomata. Om man hittar en Turbo i lagom storlek och kan lösa problemet med smörjning och kylning.

Mats

Senast redigerat av mats757 (29 december 2009)

KammaDej
29 december 2009 · 191 Inlägg

mats757 skrev:

KammaDej skrev:
bränsle/luftblandningen kommer bara vara komprimerad i vevhuset tills det att överströmningskanalerna öppnar.

jag säger här med inte att det inte går att få ut mer effekt från en 2-taktare med hjälp av en turbo, men jag kan däremot säga att man inte ska förvänta sej för mycket och att det kommer bli på bekostnad av någonting, nämligen motorns användbara och tämligen viktiga effektregister.

det som kommer att hända är att sedan bränsle/luftblandningen blir förkomprimerad in i vevhuset av turbon och ytterligare komprimerad av vevhuskompressionen är att den kommer strömma genom överströmningskanalerna mycket snabbt och på ett väldigt okontrollerat sätt. detta kommer i sin tur kräva vissa ändringar i motorn i form av stora modifieringar av portarnas öppettider och avstämning för andra, betydligt högre varvtal. detta för att förhindra att för mycket bränsle/luft går förlorat ut genom avgasporten.

för att ge en bild av hur detta skulle kunna tänkas sluta kan man jämföra med 50cc och 80cc roadracingen under 80-talet. det ingenjörerna hos kawasakis, yamahas osv fabriksracingteam gjorde då var att höja vevhuskompressionen mer och mer för att få ut högre och högre effekt, vilket så det också resulterade i. problemet blev också det jag beskrev ovan. för att komma runt problemet löste dom det genom att göra motorerna både 3 och 4 cylindriga för att kunna lägga effektregistret på ett högt varvtal (kolvarna i en 3-cyl 50cc blir ganska små och lätta eller hur?) dessa motorer hade även porttider i överströmningarna på så lite som 120 och tom 110 vevaxelgrader. resultatet av det här var motorer som varvade 18000rpm+ och hade ett så kort effektregister att så mycket som upp till 16 växlar krävdes för att det skulle vara körbart.
mvh

Varför skulle det komprimerade gaserna stanna kvar i vevhuset?
Varför skulle gaserna få Högre gashastighet på grund av högra tryck?
Körde man med flercylindriga 50cc på -80talet?
Varför skulle en "3cylindrig" 2-t bara varva 18k rpm?

Din information, som du vill berätta, brister på i princip alla punkter.
2-t går utmärkt att turbomata. Om man hittar en Turbo i lagom storlek och kan lösa problemet med smörjning och kylning.

Mats

va? vart står det att gaserna stannar kvar i vevhuset?
och det vore trevligt om du ville passa på att berätta vart jag skrivit 'gaserna får högre gashastighet på grund av höga tryck'? jag vill minnas att jag skrivit 'på ett snabbt och okontrollerat sätt', vilket är en HELT annan sak än hög gashastighet.

och mats, det där med flercylindriga 50cc ljög jag bara om för jag gillar att hitta på saker..? JA klart som fan man gjorde varför skulle jag annars skriva det?!!

och slutligen om du LÄSER vad jag skrivit mats, hur ska man kunna varva en 2-taktare mer än 18000 med så pass korta porttider i överströmningarna som 110 vevaxelgrader? då får du nog trolla upp bränsle/luftblandningen från vevhus till förbränningsrum om du ska lyckas med det.

mvh

edit: när vi ändå håller på skulle jag vilja passa på att fråga hur du dessutom, utöver ovan förklarade punkter, även kunnat få för dej att jag påstått att det inte går att turbomata en 2-taktare? trots att jag påpekat motsatsen tydligt. så det skulle va vänligt av dej mats om du ville förklara det också för mej. vad som däremot INTE går är att ÖVERladda den pga avsaknaden av en avgasventil. inte mer än det tryck pulsvågen från expansionskammaren lämnar iaf, och det är inte särskilt mycket i jämförelse med vad en turbo kan ladda.

mvh

Senast redigerat av KammaDej (29 december 2009)

pizza_gnun
29 december 2009 · 110 Inlägg

KammaDej skrev:
edit: när vi ändå håller på skulle jag vilja passa på att fråga hur du dessutom, utöver ovan förklarade punkter, även kunnat få för dej att jag påstått att det inte går att turbomata en 2-taktare? trots att jag påpekat motsatsen tydligt. så det skulle va vänligt av dej mats om du ville förklara det också för mej. vad som däremot INTE går är att ÖVERladda den pga avsaknaden av en avgasventil. inte mer än det tryck pulsvågen från expansionskammaren lämnar iaf, och det är inte särskilt mycket i jämförelse med vad en turbo kan ladda.

mvh

det går visst att överladda utan avgasventil, bygg en expansionskammare till just "den" motorn som ger en pulsvåg som matchar övertrycket i cylindern!

det blir som vilken tvåtakt som helst, den funkar bäst vid ett visst varvtal där expasionskammaren ger det optimala motståndet till den motorn!

wadde Tryck och pys-åka
29 december 2009 · 884 Inlägg

Johan garvar på golvet. Ni som först frågar nått och sen bara säger emot på jäkelskap är underhållande. Lite av internets guldkorn, äntligen har flashback fått en värdig motpol.

KammaDej har skruvat på en och annan tvåtaktare kan jag intyga.
Men för all del, dethär var hur skoj som helst.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
KammaDej
29 december 2009 · 191 Inlägg

pizza_gnun skrev:

KammaDej skrev:
edit: när vi ändå håller på skulle jag vilja passa på att fråga hur du dessutom, utöver ovan förklarade punkter, även kunnat få för dej att jag påstått att det inte går att turbomata en 2-taktare? trots att jag påpekat motsatsen tydligt. så det skulle va vänligt av dej mats om du ville förklara det också för mej. vad som däremot INTE går är att ÖVERladda den pga avsaknaden av en avgasventil. inte mer än det tryck pulsvågen från expansionskammaren lämnar iaf, och det är inte särskilt mycket i jämförelse med vad en turbo kan ladda.

mvh

det går visst att överladda utan avgasventil, bygg en expansionskammare till just "den" motorn som ger en pulsvåg som matchar övertrycket i cylindern!

det blir som vilken tvåtakt som helst, den funkar bäst vid ett visst varvtal där expasionskammaren ger det optimala motståndet till den motorn!

jobbigt att läsa vad som står? kanske skulle ge f*n i att posta nåt då i så fall?
men om du behagar att läsa vad jag precis skrivit så ser du att att står precis det du säger, trycket blir precis så högt som pulsvågen från expansionskammaren är och inte ett dugg högre. och då kan man ju undra vad man ska med en turbo till just i det syftet att försöka överladda motorn om trycket ändå inte blir högre än det expansionskammaren redan ger?

VW_67
29 december 2009 · 446 Inlägg

skit i vad alla skriver här och ta kontakt med tikka eller mc-express om du seriöst är intresserad av att turbokonvertera, men du får nog satsa på en större hoj isf... wink tvåtaktare kräver 40% större turbo än en lika stor fyrtaktare, så 50cc motorer är ett helvete att hålla på med om du tänkt dig att använda redan existerande aggregat.

kan avslöja att en tvåtaktsturbo är bland det roligaste som finns att köra om man inte är intresserad av bottenvrid wink

nO-rEcoIL
29 december 2009 · 70 Inlägg

Jag bryter mig in för detta är en intressant diskution,om jag inte minns fel,producerade inte suzuki en
Rg 250/500 2-t med turbo,även kallad "Gamma"på 80-talet?

lillrackarn
29 december 2009 · 130 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=bDVuYndj … re=related rev 800
http://www.youtube.com/watch?v=0ie7HlJ_Zn0 m1 turbo
http://www.youtube.com/watch?v=4DM7oK7qIxY 300hästar

Och det finns många mer! Så det är bara att alla lägger ner snackat om att det inte går.

pizza_gnun
29 december 2009 · 110 Inlägg

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:

KammaDej skrev:
edit: när vi ändå håller på skulle jag vilja passa på att fråga hur du dessutom, utöver ovan förklarade punkter, även kunnat få för dej att jag påstått att det inte går att turbomata en 2-taktare? trots att jag påpekat motsatsen tydligt. så det skulle va vänligt av dej mats om du ville förklara det också för mej. vad som däremot INTE går är att ÖVERladda den pga avsaknaden av en avgasventil. inte mer än det tryck pulsvågen från expansionskammaren lämnar iaf, och det är inte särskilt mycket i jämförelse med vad en turbo kan ladda.

mvh

det går visst att överladda utan avgasventil, bygg en expansionskammare till just "den" motorn som ger en pulsvåg som matchar övertrycket i cylindern!

det blir som vilken tvåtakt som helst, den funkar bäst vid ett visst varvtal där expasionskammaren ger det optimala motståndet till den motorn!

jobbigt att läsa vad som står? kanske skulle ge f*n i att posta nåt då i så fall?
men om du behagar att läsa vad jag precis skrivit så ser du att att står precis det du säger, trycket blir precis så högt som pulsvågen från expansionskammaren är och inte ett dugg högre. och då kan man ju undra vad man ska med en turbo till just i det syftet att försöka överladda motorn om trycket ändå inte blir högre än det expansionskammaren redan ger?

sry läste lite fel innan pga att jag hade bråttom iväg!

edit: du vet ju varför man har turbo, exakt samma anledning att ha det på både två och fyrtakt, mer luft=möjlighet att föra in mer bränsle!man får ju bygga kammaren efter motorn och bygger man den rätt så kan man i teorin ha hur mycket ladd som helst, bra för oss som gillar effekt:D

Senast redigerat av pizza_gnun (29 december 2009)

KammaDej
30 december 2009 · 191 Inlägg

lillrackarn skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=bDVuYndjsF0&feature=related rev 800
http://www.youtube.com/watch?v=0ie7HlJ_Zn0 m1 turbo
http://www.youtube.com/watch?v=4DM7oK7qIxY 300hästar

Och det finns många mer! Så det är bara att alla lägger ner snackat om att det inte går.

känner mej fortfarande lite nyfiken på att veta vart i inläggen ovan det står att det inte går att turbomata en 2-taktsmotor..


pizza-gnun: ingen fara det är lugnt. och ursäkta min ton tidigare blir bara lite tröttsamt när det dyker upp flera inlägg i rad där ingen verkar ha läst vad som tidigare står skrivet och man istället bara häver ur sej massa skit, det skulle göra vem som helst irriterad.
ang din teori om att pulsvågen från expansionskammaren skulle fungera som ett 'mothåll' för laddtrycket är helt riktig, i just teorin. problemet i praktiken är bara att denna pulsvåg inte innehåller i närheten tillräckligt med energi för att kunna 'hålla emot' något laddtryck att tala om, detta förvärras ytterligare om expansionskammaren designas för att ge iaf något effektregister, även om det skulle va mycket kort.

mvh

KHRacing
30 december 2009 ·

KammaDej skrev:
ingen som känner till att det inte går att överladda en 2-taktsmotor? visst går det att trycka in mer bränsle/luft genom insuget och in i vevhuset med hjälp av en turbo, men den bränsle/luftblandningen kommer bara vara komprimerad i vevhuset tills det att överströmningskanalerna öppnar.

så med andra ord är det omöjligt att få ut ens i närheten så mycket effekt från en 2-taktsmotor med hjälp av en turbo som man kan från en 4-taktsmotor. det beror på att avgasporten måste vara ventilstyrd och på så vis göra det möjligt att komprimera bränsle/luftblandningen redan innan komressionstakten börjat.

jag säger här med inte att det inte går att få ut mer effekt från en 2-taktare med hjälp av en turbo, men jag kan däremot säga att man inte ska förvänta sej för mycket och att det kommer bli på bekostnad av någonting, nämligen motorns användbara och tämligen viktiga effektregister.

det som kommer att hända är att sedan bränsle/luftblandningen blir förkomprimerad in i vevhuset av turbon och ytterligare komprimerad av vevhuskompressionen är att den kommer strömma genom överströmningskanalerna mycket snabbt och på ett väldigt okontrollerat sätt. detta kommer i sin tur kräva vissa ändringar i motorn i form av stora modifieringar av portarnas öppettider och avstämning för andra, betydligt högre varvtal. detta för att förhindra att för mycket bränsle/luft går förlorat ut genom avgasporten.

för att ge en bild av hur detta skulle kunna tänkas sluta kan man jämföra med 50cc och 80cc roadracingen under 80-talet. det ingenjörerna hos kawasakis, yamahas osv fabriksracingteam gjorde då var att höja vevhuskompressionen mer och mer för att få ut högre och högre effekt, vilket så det också resulterade i. problemet blev också det jag beskrev ovan. för att komma runt problemet löste dom det genom att göra motorerna både 3 och 4 cylindriga för att kunna lägga effektregistret på ett högt varvtal (kolvarna i en 3-cyl 50cc blir ganska små och lätta eller hur?) dessa motorer hade även porttider i överströmningarna på så lite som 120 och tom 110 vevaxelgrader. resultatet av det här var motorer som varvade 18000rpm+ och hade ett så kort effektregister att så mycket som upp till 16 växlar krävdes för att det skulle vara körbart.

min tanke är bara att gör nåt annat med din turbo du har liggandes på hyllan och låt 2-taktarn vara som den är.

mvh

Det var på 60/70-talet - inte 80-talet :-)

För övrigt så finns det flera turbokonverterade 2-taktare i landet, varav min kompis i Ödåkra köpte den andra kända byggda ca 1993., en Suzuki RGV 250-89, den motorn har en V2 250 motor som utvecklar 58hk, med turbo hade den 145hk mellan 10500varv till 12500varv, stendöd under detta. Så du har delvis rätt.

mvh Kristian

KHRacing
30 december 2009 ·

Kawasaki triple Turbo - 2-TAKTARE !
http://www.geting.se/image.php/211654-turbo_twostroke_two_stroke_motorcycle_polaris_1.jpg

KHRacing
30 december 2009 ·

KammaDej skrev:
känner mej fortfarande lite nyfiken på att veta vart i inläggen ovan det står att det inte går att turbomata en 2-taktsmotor..

mvh

KammaDej skrev:
ingen som känner till att det inte går att överladda en 2-taktsmotor?

mvh

Här kanske ?

KammaDej
30 december 2009 · 191 Inlägg

KHRacing skrev:

KammaDej skrev:
känner mej fortfarande lite nyfiken på att veta vart i inläggen ovan det står att det inte går att turbomata en 2-taktsmotor..

mvh

KammaDej skrev:
ingen som känner till att det inte går att överladda en 2-taktsmotor?

mvh

Här kanske ?

ursäkta att jag frågar men, vad är det som är så svårt att förstå? du är nog 3:e eller om du kanske tom är 4:e personen som lyckats missa vad jag skrivit. om du läser tidigare inlägg och tar till dej vad som står där kommer du märka att jag noga påpekat att det går alldeles utmärkt att turbomata en tvåtaktsmotor, men att pga avsaknaden av en avgasventil blir det en omöjlighet att överladda bränsle/luftblandningen in i förbränningsrummet.

så jag ber på ett snällt sätt, låt bli att klippa/klistra småbitar av postade inlägg och på så vis förvränga innehållet innan stackars jag får ett spel här bakom min dator.

mvh

nO-rEcoIL
30 december 2009 · 70 Inlägg

KHRacing skrev:
Kawasaki triple Turbo - 2-TAKTARE !
http://www.geting.se/image.php/211654-turbo_twostroke_two_stroke_motorcycle_polaris_1.jpg

Jösses!tongue

wadde Tryck och pys-åka
30 december 2009 · 884 Inlägg

Tänkte bidra lite till förklaring för dem som kanske inte är med på avgaspulser och kammare.

http://wadde.no-ip.com/wadde/two-stroke_c.gif

Sen så är mitt lilla strå till stacken av förvirring: Rätt enkelt, turbon kommer blåsa "rätt igenom", för den kommer inte veta när det är dags att inte trycka på. Och tack vare sitt "redanuppeisnurr"/moment kommer den blåsa vidare över flera varv på motorn när laddet redan är uppbygt.
Visst går det att slaska på en snigelsnurra, men så mycket effekt blir det knappast, bara vikt i onödan.

MEN .... det finns tvåtaktare med avgasventil... och då pratar vi.
Sitter oftast som stoora dieslar i t.ex svenska dieslloken T44 i form av gm EMD 567, en V16 best som är tillochmed kompressormatad:

http://wadde.no-ip.com/wadde/emd567.jpg
(Stulen från: http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_567)


Och här har vi en mer eller mindre komplett skiss över hur det ska se ut om du vill komma undan med
att turboladda en tvåtaktare.
En viktig skillnad på denhär bilden är dock att (förutom att det är en diesel) det är direktinsprutning.
Mest av allt, notera avgasventilen

http://wadde.no-ip.com/wadde/2_stroke_crosshead_engine_access2.htm_txt_rta_generic2.gif
(bild snodd från http://www.marinediesels.info

(För övrigt. Som kammadig/robban säger. Gör inte som många puckon på internet, läs en liten bit av nånting och häng fast vid det in absurdum. Läs hela texten och framförallt var med på sammanhanget)

Senast redigerat av wadde (30 december 2009)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
KammaDej
30 december 2009 · 191 Inlägg

wadde har fattat hur det funkar! smile *ställer mej på knä och tackar gud att iaf en förstår*

wadde Tryck och pys-åka
30 december 2009 · 884 Inlägg

b2600 skrev:
Jag bryter mig in för detta är en intressant diskution,om jag inte minns fel,producerade inte suzuki en
Rg 250/500 2-t med turbo,även kallad "Gamma"på 80-talet?

Hittar tyvär ingeting om det ? http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_RG250_Gamma
Däremot hade de hojjarna suzukis AETC-system som var nått helt annat.

Lite att läsa om det här http://en.wikipedia.org/wiki/2-stroke_p … lve_system

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
VW_67
30 december 2009 · 446 Inlägg

hmm... "Visst går det att slaska på en snigelsnurra, men så mycket effekt blir det knappast, bara vikt i onödan"
haha det stämmer bra på en liten minimoto, men en större motor är ju en annan sak tongue det finns som exempel färdiga 300hk+kit att köpa till arctics 1000cc tvåtakts-maskiner..
försök få ut 300hk/l utan turbo så får vi se om ni kommer undan med mindre än 55K wink

det största problemet med turbo på en originalcylinder är inte att turbon "blåser luften rakt igenom" utan att mottrycket som turbon kräver höjer temperatuen i förbränningsrummet tills kolvarna smälter.

det är alltså möjligt, men det kostar mer än de flesta är villiga att betala p.g.a. alla modifieringar som krävs tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang