5458
Sök

Golf vr6 93a växellåd någon inställning?

1 813 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
har sökt å sökt på massor utav forum m.m har sökt här oxå men inte fått fram något alls..

jo jag bytte växellåda på min golf vr6a 92a men växlarna hamnade inte riktigt rätt ligger lite för nära varandra om man säger så.. och 2an hoppar ur om man inte håller i spaken..

hitta någon sorts inställning innan hur man skulle göra man skulle vara 2 st och en sitta i bilen å hålla spaken i friläge och en underbilen å flytta på något under själva växelspaken finns något hus där under man kunde komma åt det på något sätt..

någon som har en bra beskrivning på hur det funkar ???

tacksam för svar och dom som gjort detta inget på man gör så utan har du gjort detta skriv hur man ska gå te väga snälla ..

ha en bra kväll!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
inte någon som har gjort detta lr jobbar på verkstad som stött på detta ???

1 513 Inlägg
15 oktober 2009
sj problemet har jag aldrig varit med om men dom e juster bara på kulorna där vajrarna sitter fast i lådan..

1 813 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
hittade på GTIs hemsida hur man skulle göra smile

Det underlättar väldigt mycket om man är två personer då en kan ligga under bilen och en sitta inne i bilen och sköta växelföraren. Under växelföraren i bilen (dvs under bilen) är en axel som går fram till motorummet fastsatt på splines. Det är vid denna infästning man gör justeringen. Dra ut axeln från splinsen, låt sedan personen inne i bilen hålla växelföraren i friläge och varken till höger eller till vänster. Be personen undertill sätta på axeln och spänna fast den i detta läge. Testa nu om du får in både ettan och femman...går inte ettan i måste växelföraren vara lite mer till höger när axeln sätts på igen...och går inte femman i får du hålla växelföraren lite mer åt vänster inan axeln sätts på. Tar en liten stund att få rätt på men det är inte omöligt!

"Har varit ute och justerat växlarna nu... Jag får i alla växlar men jag behöver inte trycka ner växelspaken för att få i backen, vad beror det på? och så skorrar det. ettan och trean ligger väldigt tätt också? annars funkar det bra."

Kan vara växelspakens undre lagring som är sliten. Lagringen är en plastkula som sitter i en kopp i golvet. För att byta den måste du under bilen och plocka ner växelspakshuset.

här e för er som vill och har samma problem=)

178 Inlägg
12 maj 2010
Jag har nåt liknande problem. Lämnade in bilen på vw och dom sa att det var en mekanism i lådan som va paj. Kanske någon som vet vad det är för mekanism?! smile

Sök