4331
Sök

ABS ur funktion efter byte från trumbromsar till skivor

603 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Hej!
Så här är läget, det gäller min Peugeot 206.
Jag har bytt bakaxel till en ifrån en modell med skivbromsar, jag har trumbromsar bak orginal. Dels för att jag fick glapp i min gamla, och då såg jag chansen att uppgradera till skivor.

Problemet är nu att ABS-systemet är ur funktion. Gula lampan i instrumentpanelen tändes efter några inbromsningar, inga tvärbromsar på något vis. Sen vid tvärbormsning låses alla fyra hjulen hjulen. Alltså bromsarna verkar fungera, men utan ABS.
Efter vad jag har läst på så har det med att göra att kugghjulet som ABS-givarens sensor känner av emot är olika stort på modellerna med skivbroms och modellerna med trumbroms, vilket gör att styrboxen får fel signaler och slår då ABS-systemet ur funktion.

Frågan är nu om någon kan "lura" styrboxen och få ABS-systemet att fungera?
Alternativ 2: om det är möjligt att få bilen godkänd utan ABS?
-Någon som har koll på hur mycket man måste bygga om för att den ska tas som ombygt fordon och besiktigas av SFRO?

Ha det så bra
//Sebastian

In hoc signo vinces

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 oktober 2009
kolla om det inte går att ta ABS boxen från en bil med skivbromsar bak... det borde gå...

12 086 Inlägg
19 oktober 2009
Man bygger inte om en bil till ombyggt fordon för att man har problem med ABS, man kopplar ur lampan wink
Det är absolut enklast ifall du inte vill åtgärda problemet, det går iofs säkert att regga bort ABS. Men återigen, orka.

1 122 Inlägg
19 oktober 2009
ja kopplade ur givarna vid kontakterna och lät styrenheten vara kvar för att ta mig igenom besiktningen iår tongue Då tänds lampan när man ska starta och slocknar. Men nu äre bara hitta felet och åtgärda smile

gasa nu foer faen!

3 295 Inlägg
19 oktober 2009
kan vara så att det är olika antal kugg på polhjulen på fram och bakaxel...  då blir det knas

Sök