Kopplings byte på 325

minijanzzon
5 november 2009 · 2 Inlägg

Jag ska byta koppling på min e30 325 och jag undrar om det bara är att "plocka" ned växellådan utan att behöva tex säkra motorn med motor lyft eller om det funkar ändå?

krakis
5 november 2009 · 167 Inlägg

jag bytte koppling på min 325 IX visserligen nu i höst men de är ju samma växelåda och motor. jag pallade upp min på alla 4 och sen fick jag skruva den bakaxel klumpen men de skall inte du behöva på din vanliga 325 då man kan vika kardanen vid stödlagret.
Gummi bälgen mellan luftfiltret och insug måste man lossa om man inte vill ha sönder de.

så lossa vid växelådan och stödlagret vik undan kardanen.

sen är de bara bussningen som håller uppe motor och växelåda baktil så ha en donkraft under växelåda och lossa de bakre fästet sen är de bara sänka till paketet hänger fritt mot torped väggen. sen hissade jag lite och lossade lådan. men de är en jävligt svåråtkomlig skruv uppe som man kan få hissa paketet igen för att komma åt. De är en skruvjävel till ovanför startmotorn... och den får man ligga under bilen med x antal förlängare och "ledade fölängare" samtidigt som en står uppe och håller hylsan.

Sen glöm inte att man måste ta den växelspaken innan ni börjar sänka och försöka få den växelådan för då går de inte så jätte lätt.

Mvh Krakis

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
Zak Proud Member of Kööken Racing!
9 november 2009 · 1 056 Inlägg

Glöm inte att lossa hydraulcylinder till kopplingen i växellådan med.
Annars blir det jävligt jobbigt att få bort lådan.. har jag hört wink

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
krakis
9 november 2009 · 167 Inlägg

zakademus skrev:
Glöm inte att lossa hydraulcylinder till kopplingen i växellådan med.
Annars blir det jävligt jobbigt att få bort lådan.. har jag hört wink

De är ju sant de med wink

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang