Kan man använda 185/65 R14 däck på en Volvo 740?

Fritzell Elektrotekniker
9 november 2009 · 37 Inlägg

Eftersom den andra tråden blev låst får jag väl fortsätta i en ny tråd då eftersom jag hade frågor till dom som svarade. Ber om ursäkt om jag bröt mot någon regel, men hade inte moderatorn bara kunnat ändra texten i rubriken istället för att låsa tråden? Eller gör jag rätt i att starta en ny tråd om ens gamla blev låst pga en dålig titel?

Orginalposten såg iallafall ut såhär:

Är det olämpligt att använda 185/65 R14 däck på en Volvo 740? På skroten sa dom att det kunde bli för lågt. hmm. Skillnaden i bilens höjd mot marken med ett 185/70 R14 som sitter på nu (sommardäck) blir väl ändå bara ca 2cm?

Har nämligen bara 3st och funderar på om det är någon idé att skaffa ett till inför vintern...

//Fritzell

Jag tackar för de svaren jag fick och min fråga till dig Nitrous som svarade såhär "sålänge fälgen inte tar i bromsok eller liknande ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka." lyder: Finns det en risk att fälgen tar i bromsoket när skillnaden mellan däcken bara ligger i profilhöjden på däcken?

Senast redigerat av Fritzell (9 november 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 november 2009 · 10 427 Inlägg

185/65 R14 ger -3,0% på rullomkretsen, det "får" vara inom +/- 5% så det är lugnt!

Har du 14" fälgar på bilen nu så går det bra att montera. Får räkna med att hastighetsmätaren
blir mer av en glädjemätare om du monterar däck med mindre rullomkrets.

Räkna här om du vill själv:
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Fritzell Elektrotekniker
9 november 2009 · 37 Inlägg

Tackar!!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 november 2009 · 3 180 Inlägg

Fritzell skrev:
Eftersom den andra tråden blev låst får jag väl fortsätta i en ny tråd då eftersom jag hade frågor till dom som svarade. Ber om ursäkt om jag bröt mot någon regel, men hade inte moderatorn bara kunnat ändra texten i rubriken istället för att låsa tråden? Eller gör jag rätt i att starta en ny tråd om ens gamla blev låst pga en dålig titel?

Orginalposten såg iallafall ut såhär:

Är det olämpligt att använda 185/65 R14 däck på en Volvo 740? På skroten sa dom att det kunde bli för lågt. hmm. Skillnaden i bilens höjd mot marken med ett 185/70 R14 som sitter på nu (sommardäck) blir väl ändå bara ca 2cm?

Har nämligen bara 3st och funderar på om det är någon idé att skaffa ett till inför vintern...

//Fritzell

Jag tackar för de svaren jag fick och min fråga till dig Nitrous som svarade såhär "sålänge fälgen inte tar i bromsok eller liknande ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka." lyder: Finns det en risk att fälgen tar i bromsoket när skillnaden mellan däcken bara ligger i profilhöjden på däcken?

nej såklart inte, jag som tänkte fel, tänkte på om du skulle använda mindre fälgar och att dom då skulle kunna ta i oket wink läste bara lite för fort smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang