Ta bort framhjulsdriften på en 4wd?

challle
19 november 2009 · 359 Inlägg

Tjena, först och främst ska ni veta att jag är helt borta på ämnet! är inte alls säker på om jag postat rätt heller, men men.
har undrat lite över det där med att drifta med en fyrhjulsdriven bil, sett massor med folk drifta med evo's och fattar inte, kan man "stänga av" framhjulsdriften eller?hmm
bara ett exempel i tokyo drift:rolleyes:

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
TurbOla Reservdansk
19 november 2009 · 6 271 Inlägg

Det beror på om fyrhjulsdriftens fördelningslåda är mekanisk, hydraulisk, eller elektrohydraulisk. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
henke_99 Offroad Racing
19 november 2009 · 3 122 Inlägg

Men om man ser till filmen du använde som exempel så är det helt enkelt så att dom bilarna är ombyggda till 2wd. Går alltså inte att köra med 4wd.

En del bilar går att koppla ur framhjulsdriften på, men det är väl egentligen bara vissa "terrängbilar" man kan göra det på. Exempelvis går det att lägga ur framhjulsdriften på min blazer. Men det var ju inte riktigt den biltypen du undrade över... Vanliga personbilar kan man väldigt sällan lägga ur framhjulsdriften på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
TurbOla Reservdansk
19 november 2009 · 6 271 Inlägg

henke_99 skrev:
Men om man ser till filmen du använde som exempel så är det helt enkelt så att dom bilarna är ombyggda till 2wd. Går alltså inte att köra med 4wd.

En del bilar går att koppla ur framhjulsdriften på, men det är väl egentligen bara vissa "terrängbilar" man kan göra det på. Exempelvis går det att lägga ur framhjulsdriften på min blazer. Men det var ju inte riktigt den biltypen du undrade över... Vanliga personbilar kan man väldigt sällan lägga ur framhjulsdriften på.

På de tidigare King cabarna (t.ex.) på mitten av 90-talet så fick du slå om en spärr ute på framhjulen, i naven, för att få framhjulen att driva.
På de nyare modellerna sker det elektrohydrauliskt, inga konstigheter egentligen, bara en lamell och hydraulkolv och fjädrar, så att hydraulkolven frikopplar fyrhjulsdriften, och när man slår ifrån så drar fjädrarna ihop lamellerna, eller tvärtom.
Sen finns det nog de som har en mekanisk låsning i det också, precis som i en converter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Turbomatte Lackerare/Rekondare
19 november 2009 · 834 Inlägg

DriVeeR skrev:
Tjena, först och främst ska ni veta att jag är helt borta på ämnet! är inte alls säker på om jag postat rätt heller, men men.
har undrat lite över det där med att drifta med en fyrhjulsdriven bil, sett massor med folk drifta med evo's och fattar inte, kan man "stänga av" framhjulsdriften eller?hmm
bara ett exempel i tokyo drift:rolleyes:

Riktiga män driftar med 4wd;)

challle
19 november 2009 · 359 Inlägg

egentligen menade jag inte om det gick att "stänga av" den med bara ett knapptryck.


TurbOla skrev:
Det beror på om fyrhjulsdriftens fördelningslåda är mekanisk, hydraulisk, eller elektrohydraulisk. wink

jag antar att det äldre bilarna använde sig av mekaniska,lite nyare hydrauliska och moderna bilar elektrohydrauliska?

om vi tar tex den här evo:n från 94.http://213.132.112.100/images/11/1156962348.jpg

har den mekanisk?

men det går i princip att få ur framhjulsdriften i alla bilar utan nå större ingrepp?

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
TurbOla Reservdansk
19 november 2009 · 6 271 Inlägg

DriVeeR skrev:
egentligen menade jag inte om det gick att "stänga av" den med bara ett knapptryck.


TurbOla skrev:
Det beror på om fyrhjulsdriftens fördelningslåda är mekanisk, hydraulisk, eller elektrohydraulisk. wink

jag antar att det äldre bilarna använde sig av mekaniska,lite nyare hydrauliska och moderna bilar elektrohydrauliska?

om vi tar tex den här evo:n från 94.http://213.132.112.100/images/11/1156962348.jpg

har den mekanisk?

men det går i princip att få ur framhjulsdriften i alla bilar utan nå större ingrepp?

Jag är övertygad om att den har helmekanisk transmission med konstant fyrhjulsdrift.
KHRacing här på forumet byggde om en Evo till RWD, då fick han plocka ur främre drivaxlarna, fixera framhjulslagerna, svetsa mellandiffen till bakaxeln.

Ford Sierra Cosworth 4WD har mekanisk drivning till framhjulen, sen fördelas kraften till bakhjulen med en viscokoppling, och det finns många sätt att modifiera den drivlinan på.

Nyare Evo har dock möjligheten att reglera kraftfördelningen framåt/bakåt viss %, vilket jag förmodar sker elektrohydrauliskt, då jag inte tror en mekanisk drivlina klarar av steglös förskjutning av kraften, såvida det inte är en Remjohan-historia. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KHRacing
19 november 2009 ·

henke_99 skrev:
Men om man ser till filmen du använde som exempel så är det helt enkelt så att dom bilarna är ombyggda till 2wd. Går alltså inte att köra med 4wd.

En del bilar går att koppla ur framhjulsdriften på, men det är väl egentligen bara vissa "terrängbilar" man kan göra det på. Exempelvis går det att lägga ur framhjulsdriften på min blazer. Men det var ju inte riktigt den biltypen du undrade över... Vanliga personbilar kan man väldigt sällan lägga ur framhjulsdriften på.

EVO8:orna o TokyoDrift hade enbart svetsad mellandiff & "borttagna" främre drivaxlaer, precis som jag byggt.

Vill man köra 4x4 så är det bara att slänga dit ett par hela främre drivaxlar & gasa järnet - MEN - man kan då ej använda handbromsen för att stanna/sladda alls, pga den svetsade centerdiffen.

Trådskaparen: bara säg te om du/jag är i närheten utav varandra så får du gärna en genomgång utav bilen samt en åktur.

mvh Kristian

showit Bilmek
22 november 2009 · 70 Inlägg

går la och sladda helt ypperligt med 4 krafs om man har lite klös i motorn

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432
Toyota MR2 Turbo "- 5s Block 2.2L - 3s Topp -" (1992)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2009 · 3 404 Inlägg

Turbomatte skrev:
Riktiga män driftar med 4wd;)

Riktiga män driftar inte öht för riktiga män är tillräckligt smarta att ge sig ut i skogen och lera ned sig om man nu har 4wd...

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
22 november 2009 · 391 Inlägg

jag HAR FÖR MIG att vissa evo's sålts med RWD i Japan? Nu är jag off topic och är ute o cyklar^^
Men som tagits upp innan beror ju helt på diffen... Tex Audis quattro bilar med torsen går inte att modda om till rwd så jävla enkelt som ja förstått de...

Four rings to rule them all!
jimmy-124 Svartlistad
22 november 2009 · 446 Inlägg

Danne_gg skrev:
jag HAR FÖR MIG att vissa evo's sålts med RWD i Japan? Nu är jag off topic och är ute o cyklar^^
Men som tagits upp innan beror ju helt på diffen... Tex Audis quattro bilar med torsen går inte att modda om till rwd så jävla enkelt som ja förstått de...

ere inte bara att svetsa mittendiffen och plocka bort främre drivaxlarna och plugga anslutningarna? är säkert helt ute och cyklar men men tongue

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
MattiasH
22 november 2009 · 1 291 Inlägg

Vill man slippa kraftiga ombyggnader av en 4wd bil med tvärställd motoer för RWD-konvertering är svetsad centerdiff ett alternativ, dock blir det långt ifrån optimalt vad gäller både totalvikt, viktfördelning, hållbarhet och effektförluster. Det verkar dock funka bra på evo-bilarna.

Har man däremot en 4wd bil med längsmonterad motor är ju saken bill, byt till en lämplig RWD-låda direkt och skippa modifiering av 4wd v-lådan.

KHRacing
23 november 2009 ·

Danne_gg skrev:
jag HAR FÖR MIG att vissa evo's sålts med RWD i Japan? Nu är jag off topic och är ute o cyklar^^
Men som tagits upp innan beror ju helt på diffen... Tex Audis quattro bilar med torsen går inte att modda om till rwd så jävla enkelt som ja förstått de...

ute o cyklar :-)

KHRacing
23 november 2009 ·

jimmy-124 skrev:
ere inte bara att svetsa mittendiffen och plocka bort främre drivaxlarna och plugga anslutningarna? är säkert helt ute och cyklar men men tongue

Läser du inte inlägg i tråden innan du svarar :-) ?

diamond_ Diamond
23 november 2009 · 540 Inlägg

på topgear så gjorde dom donuts med en gallardo.. så det borde väl gå om man kan bilen och med lite klös i motorn...

I'm Rick James Bitch!
MattiasH
23 november 2009 · 1 291 Inlägg

diamond_ skrev:
på topgear så gjorde dom donuts med en gallardo.. så det borde väl gå om man kan bilen och med lite klös i motorn...

Ja att åka brett/sladda/drifta vad man nu vill kalla det går lika bra med en 4wd bil som med en RWD. Man kan dessutom åka bredare med en 4wd.
Jag tror TS är ute efter att få reda på hur han kan få en 4wd bil att bara driva på bakhjulen.

Angeland
7 december 2009 · 245 Inlägg

fan vilken sunkig tråd alla yrar om precis allt annat än vad han frågade om.. som vanlig på g.org sad

S.v.r
TurbOla Reservdansk
8 december 2009 · 6 271 Inlägg

Turbo_Davve skrev:
fan vilken sunkig tråd alla yrar om precis allt annat än vad han frågade om.. som vanlig på g.org sad

Du som är gnällexpert - nämn en bil där man stänger av framhjulsdriften.
Inte en jeep, SUV, Kingcab eller annan liknande bil, utan en vanlig personbil eller sportigare modell. wink

Vill man stänga av drivningen till framhjulen får man göra det manuellt - med verktyg, och plocka bort drivaxlarna, så vitt jag vet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Toffe10 Lastbils Mekaniker
9 december 2009 · 357 Inlägg

TurbOla skrev:

Turbo_Davve skrev:
fan vilken sunkig tråd alla yrar om precis allt annat än vad han frågade om.. som vanlig på g.org sad

Du som är gnällexpert - nämn en bil där man stänger av framhjulsdriften.
Inte en jeep, SUV, Kingcab eller annan liknande bil, utan en vanlig personbil eller sportigare modell. wink

Vill man stänga av drivningen till framhjulen får man göra det manuellt - med verktyg, och plocka bort drivaxlarna, så vitt jag vet.

Subaru hade en familjebil som man kunde stänga av bakhjuls driften så den drog bara på framhjulen tongue, kanske möjligen va Impresa men ska inga säga säkert men Subaru va de iallfall....Ingen SUV är de iallfall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang