5564
Sök

Framtida bygge, audidiff i golf syncro?

1 200 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hejsan! Har sedan några dagar tillbaka funderat på ett bygge.

Det hela började när jag och en kompis var ute och gled i Subban, och hans Audi Quattro kom på tal.
Han berättade att hans audi hade en diff som man kan styra med ett vred inne i bilen, och jag tänkte att detta kan vara ett sätt att få till ett tufft projekt. Efter lite sökningar på bilar har jag bestämt mig för att det nog blir en gammal golf i framtiden. Dock så har deras syncro-modell viscodiff, vilket jag inte är ett fan av.

Nu till min fråga! Går det att slänga i diffen från en Quattro i en gammal syncro?

Eller är det rent av lättare att slänga över hela bakaxeln?

Vad för bil kan man annars göra det i, för att få ett ballt projekt där det inte är så överdrivet mycket jobb?

Tack på förhand! // Rickard

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 november 2009
Lite fel väg att gå på en syncro vet ingen som någonsin slängt dit en sån bakaxel/diff då inget passar för 5 öre, Haldex är rätt väg att gå du får ingen quattro känsla med bara bakaxel/diff och haldexen får du ställbar upp till 50/50 (men aldrig mer på bakhjulen) och med stand-alone controller så är den "låst" så den skjuter inte runt kraften utan ställer du stumt på 50/50 håller den 50/50...

I bägge fallen kostar det massor med flis och det är massor med mäta/svetsa osv tänk en eller 2 gånger innan du ger dig in på det där kolla vwvortex där finns massor med 4wd ombyggnationer där får man ett hum om hur mkt jobb det är och vad sakerna kostar..

1 200 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Lite fel väg att gå på en syncro vet ingen som någonsin slängt dit en sån bakaxel/diff då inget passar för 5 öre, Haldex är rätt väg att gå du får ingen quattro känsla med bara bakaxel/diff och haldexen får du ställbar upp till 50/50 (men aldrig mer på bakhjulen) och med stand-alone controller så är den "låst" så den skjuter inte runt kraften utan ställer du stumt på 50/50 håller den 50/50...

I bägge fallen kostar det massor med flis och det är massor med mäta/svetsa osv tänk en eller 2 gånger innan du ger dig in på det där kolla vwvortex där finns massor med 4wd ombyggnationer där får man ett hum om hur mkt jobb det är och vad sakerna kostar..

Okej, tack så mycket för svaret!

Du vet inget annat roligt man kan bygga med en quattrobakaxel? smile Vore kul att slänga in det i en 240 eller liknande annars, för att få ställbar diff. Fast det kanske inte går eller är överdrivet mycket jobb?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 november 2009
Stackarn skrev:
Du vet inget annat roligt man kan bygga med en quattrobakaxel? smile Vore kul att slänga in det i en 240 eller liknande annars, för att få ställbar diff. Fast det kanske inte går eller är överdrivet mycket jobb?

allt går olika svårt/jobbigt bara tongue

Sök