Konstig automatlåda på cheva van.växlar fel

oppe_tallbarr
23 november 2009 · 435 Inlägg

köpt en cheva van med automatlåda som har överväxel(vet ej vad lådan heter) åker man iväg från stillastående upp till ca 35km/h när den ska växla så växlar den ner å de blir höga varv då lär man gasa på upp till ca 60-70km/h å släppa gasen då växlar den men de verkar också vara fel växel då de är aldeles för fel varv på motorn. är även dubbelt så mycke olja i lådan mot va de ska vara. va även en kompis som provjörde å han tyckte att den slirade. vad kan vara fel? äre fel i lådan? änklast att byta låda?lätt att byta låda?

Moparboy440
23 november 2009 · 4 682 Inlägg

Dubbelt så mycket så olja som de ska vara yikes , inte konstigt att den inte växlar som den ska.
Att ha rätt mängd olja/rätt sorts olja är mycket viktigt i en automatlåda.
Ge kärran ett oljebyte(rätt mängd!)+ nytt filter så löser det sig kanske.
Vad har du för årsmodell på vanen? troligtvis så har du en th700r4 låda.

oppe_tallbarr
23 november 2009 · 435 Inlägg

är en årsmodell 1989. vet du hur man ska kolla nivån? har hört att man ska ha motorn igång på neutralen å då ska de vara på max på stickan? får priva med att byta olja + filter å hälla i rätt mängd

Moparboy440
23 november 2009 · 4 682 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:
är en årsmodell 1989. vet du hur man ska kolla nivån? har hört att man ska ha motorn igång på neutralen å då ska de vara på max på stickan? får priva med att byta olja + filter å hälla i rätt mängd

så här gör då du kollar oljan:
Starta motorn så lådan värms upp ,kör igenom växellägena och lägg i parkeringen på lådan. Först då kollar du oljenivån.

kallabaz
23 november 2009 · 362 Inlägg

Moparboy440 skrev:

oppe_tallbarr skrev:
är en årsmodell 1989. vet du hur man ska kolla nivån? har hört att man ska ha motorn igång på neutralen å då ska de vara på max på stickan? får priva med att byta olja + filter å hälla i rätt mängd

så här gör då du kollar oljan:
Starta motorn så lådan värms upp ,kör igenom växellägena och lägg i parkeringen på lådan. Först då kollar du oljenivån.

Ska man inte köra den varm i ca 30 min landsväg först?

ChristerGustafson
23 november 2009 · 260 Inlägg

Har för mig att en la i driven och höll ned bromsen och gasade lite så en fick dragläge och då stängde av bilen och kollade oljan i lådan.
Men kan ha fel för det är drygt 30 år sedan man hade en amerikanare med automat.

Nu en Audi A4 -96
henke_99 Offroad Racing
23 november 2009 · 3 122 Inlägg

Huruvida oljan är varm eller inte är inte så jättenoga. Kollar man när oljan är kall så bör den ligga närmare min-strecket, när den är varm närmare max-strecket.

Det viktiga är FÖLJANDE:
Motorn på tomgång och växelväljaren i N eller P.


Du kan även kolla så "kickdownvajern" är hel. Den sitter ansluten vid gasspjället på motorn o går ner till växellådan. Rätt justerad ska den vara fullt utdragen vid fullgas (kolla lämpligen med motorn avstängd) En trasig vajer brukar kunna orsaka såna märkliga fel.

Senast redigerat av henke_99 (23 november 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
-Michael :-)
23 november 2009 · 367 Inlägg

Har bilen varit gubb-/tantkörd? smile

oppe_tallbarr
24 november 2009 · 435 Inlägg

-Michael skrev:
Har bilen varit gubb-/tantkörd? smile

ingen aning vi fick in den på jobbet(bilfirma) å då va de en gubbe som körde. de jag vet är att de är en inport som haft 7st ägare
har även stått avstäld mellan06-09 så nått kan ju rostat ihop/fasnat

Senast redigerat av oppe_tallbarr (24 november 2009)

-Michael :-)
24 november 2009 · 367 Inlägg

Okej smile

För det jag tänkte på var givaren inne i lådan, den ställer in sig efter körningen.

Våldar man bilen mycket så växlar lådan senare och kör man som en gubbe så växlar den mjukt och tidigt, den givaren har en tendens till att gå sönder vilket resulterar i att den beter sig lite som den vill.

Fick in en hårdkörd Cheva transsporter i skolan för någon vecka sedan, den växlade sent och brutalt. Bytte givaren så gick den som en dröm sen.


Men pröva du det lätta alternativet först med oljan etc smile

Senast redigerat av -Michael (24 november 2009)

Moparboy440
24 november 2009 · 4 682 Inlägg

-Michael skrev:
Okej smile

För det jag tänkte på var givaren inne i lådan, den ställer in sig efter körningen.

Våldar man bilen mycket så växlar lådan senare och kör man som en gubbe så växlar den mjukt och tidigt, den givaren har en tendens till att gå sönder vilket resulterar i att den beter sig lite som den vill.

Fick in en hårdkörd Cheva transsporter i skolan för någon vecka sedan, den växlade sent och brutalt. Bytte givaren så gick den som en dröm sen.


Men pröva du det lätta alternativet först med oljan etc smile

nån sån givare finns nog inte i en th700 låda.

-Michael :-)
24 november 2009 · 367 Inlägg

Moparboy440 skrev:

-Michael skrev:
Okej smile

För det jag tänkte på var givaren inne i lådan, den ställer in sig efter körningen.

Våldar man bilen mycket så växlar lådan senare och kör man som en gubbe så växlar den mjukt och tidigt, den givaren har en tendens till att gå sönder vilket resulterar i att den beter sig lite som den vill.

Fick in en hårdkörd Cheva transsporter i skolan för någon vecka sedan, den växlade sent och brutalt. Bytte givaren så gick den som en dröm sen.


Men pröva du det lätta alternativet först med oljan etc smile

nån sån givare finns nog inte i en th700 låda.

Min lärare fick det att låta som att det var standard bland Cheva då han jobbat med just Cheva i X antal år så jag själv är osäker.

Värt att spana vidare på kanske. cool

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 november 2009 · 1 594 Inlägg

-Michael skrev:

Moparboy440 skrev:

-Michael skrev:
Okej smile

För det jag tänkte på var givaren inne i lådan, den ställer in sig efter körningen.

Våldar man bilen mycket så växlar lådan senare och kör man som en gubbe så växlar den mjukt och tidigt, den givaren har en tendens till att gå sönder vilket resulterar i att den beter sig lite som den vill.

Fick in en hårdkörd Cheva transsporter i skolan för någon vecka sedan, den växlade sent och brutalt. Bytte givaren så gick den som en dröm sen.


Men pröva du det lätta alternativet först med oljan etc smile

nån sån givare finns nog inte i en th700 låda.

Min lärare fick det att låta som att det var standard bland Cheva då han jobbat med just Cheva i X antal år så jag själv är osäker.

Värt att spana vidare på kanske. cool

Då har han ingen koll. En Th700 är definitivt INTE självlärande och ställer in sej efter körsätt. Däremot är det inte speciellt ovanligt att man får byta låda redan vid 10-12 000 mil då sjuhundrorna inte är ett under av hållbarhet. Däremot på Th350 och Th400 kan man få kansiga växlingsymptom när växelregulatorn är kass eller lös. Men på en Th 700 är det endast kickdownwiren som styr växlingarna vilket innebär att det är absolut tokviktigt att den är rätt justerad. Kickdownwiren ska vara spänd som en fiolsträng vid full gas. Justera wiren vid trottelhuset med uppreglat gasspjäll inifrån bilen och inte genom att simpelt bända fram spjället med fingrarna framme vid trottelhuset. 

Edit;
Här finns en superbeskrivning om detta; http://www.tvmadeez.com/article/

Senast redigerat av hotrodder (24 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
henke_99 Offroad Racing
24 november 2009 · 3 122 Inlägg

-Michael skrev:

Moparboy440 skrev:

-Michael skrev:
Okej smile

För det jag tänkte på var givaren inne i lådan, den ställer in sig efter körningen.

Våldar man bilen mycket så växlar lådan senare och kör man som en gubbe så växlar den mjukt och tidigt, den givaren har en tendens till att gå sönder vilket resulterar i att den beter sig lite som den vill.

Fick in en hårdkörd Cheva transsporter i skolan för någon vecka sedan, den växlade sent och brutalt. Bytte givaren så gick den som en dröm sen.


Men pröva du det lätta alternativet först med oljan etc smile

nån sån givare finns nog inte i en th700 låda.

Min lärare fick det att låta som att det var standard bland Cheva då han jobbat med just Cheva i X antal år så jag själv är osäker.

Värt att spana vidare på kanske. cool

Förmodligen syftar han på dom nyare elstyrda lådorna, 4l60e eller 4l80e.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
oppe_tallbarr
25 november 2009 · 435 Inlägg

hotrodder skrev:

-Michael skrev:

Moparboy440 skrev:

nån sån givare finns nog inte i en th700 låda.

Min lärare fick det att låta som att det var standard bland Cheva då han jobbat med just Cheva i X antal år så jag själv är osäker.

Värt att spana vidare på kanske. cool

Då har han ingen koll. En Th700 är definitivt INTE självlärande och ställer in sej efter körsätt. Däremot är det inte speciellt ovanligt att man får byta låda redan vid 10-12 000 mil då sjuhundrorna inte är ett under av hållbarhet. Däremot på Th350 och Th400 kan man få kansiga växlingsymptom när växelregulatorn är kass eller lös. Men på en Th 700 är det endast kickdownwiren som styr växlingarna vilket innebär att det är absolut tokviktigt att den är rätt justerad. Kickdownwiren ska vara spänd som en fiolsträng vid full gas. Justera wiren vid trottelhuset med uppreglat gasspjäll inifrån bilen och inte genom att simpelt bända fram spjället med fingrarna framme vid trottelhuset. 

Edit;
Här finns en superbeskrivning om detta; http://www.tvmadeez.com/article/

länken funkar inte som du la upp hade ju vart bra å kunna se hur man går till väga

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 november 2009 · 1 594 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:
länken funkar inte som du la upp hade ju vart bra å kunna se hur man går till väga

Hmmm det gjorde den ju så sent som igår...

Edit; Här snackas det iaf. om hur justeringen är tänkt att funka http://wildwasby4wd.se/forum/viewtopic. … 6b0cbde234

Senast redigerat av hotrodder (25 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Mathias1985
17 december 2009 · 14 Inlägg

Från cheva låda till volvo låda då. Jag har automat låda på min 940 T. Jag bytte olja i den och ca 1 vecka efter så slutade den växla till sista växeln.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel?  jag har hört något om en ventil av något slag till växeln kan vara kass men då jag inte é speciellt haj på bilar än så skulle jag uppskatta vad ni tror att det kan vara.

Moparboy440
17 december 2009 · 4 682 Inlägg

Mathias1985 skrev:
Från cheva låda till volvo låda då. Jag har automat låda på min 940 T. Jag bytte olja i den och ca 1 vecka efter så slutade den växla till sista växeln.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel?  jag har hört något om en ventil av något slag till växeln kan vara kass men då jag inte é speciellt haj på bilar än så skulle jag uppskatta vad ni tror att det kan vara.

Skapa en egen tråd så får du säkert flera svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang