2713
Sök

Bakbroms har låst sig! hur fungerar handbromsen?

Redlinefoto
259 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Tjenare!

Mina bromsar har fungerar skit bra hela tiden fram tills nu tongue
Har kört massor idag och nu på kvällen var jag och handlade åkte hem till tjejen parkerade och drog åt handbromsen när jag skulle köra hem nån timma senare hade bakbromsen låst sig...

Nu vet inte jag hur en handbroms fungerar (skivbroms), men när man tagit ner handbromsen så är den "lös" dom två första jacken är "borta" precis som om vajern inte följer med, alltså handromen är helt lös den biten jag hade dragit åt den tongue

så jag gissar på att det inte är oket, det  känns som om det är något påvägen till oket som har låst sig...eftersom handbromsen är lös och vajern sitter fast.

Kan tillägga att det blivit ganska kallt ikväll (kallast hittills) men om det skulle varit bromsvätskan som är dålig skulle väll alla fyra hjul låst sig?

Det handlar om en Corrado. http://www.garaget.org/?car=176774

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

Motborgare
1 099 Inlägg
1 december 2009
Fredrik wilhelmsson skrev:
Tjenare!

Mina bromsar har fungerar skit bra hela tiden fram tills nu tongue
Har kört massor idag och nu på kvällen var jag och handlade åkte hem till tjejen parkerade och drog åt handbromsen när jag skulle köra hem nån timma senare hade bakbromsen låst sig...

Nu vet inte jag hur en handbroms fungerar (skivbroms), men när man tagit ner handbromsen så är den "lös" dom två första jacken är "borta" precis som om vajern inte följer med, alltså handromen är helt lös den biten jag hade dragit åt den tongue

så jag gissar på att det inte är oket, det  känns som om det är något påvägen till oket som har låst sig...eftersom handbromsen är lös och vajern sitter fast.

Kan tillägga att det blivit ganska kallt ikväll (kallast hittills) men om det skulle varit bromsvätskan som är dålig skulle väll alla fyra hjul låst sig?

Det handlar om en Corrado. http://www.garaget.org/?car=176774

Det var väl fuktigt och nu äre kallt! Bromsen har frusit fast.
Du får vänta på våren! smile

(Nej, det är inte bromsvätskan som gör det. Det är beläggen som fryser fast)

-- K
Senast redigerat av Kavli (1 december 2009)

Redlinefoto
259 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
jag märkte det när jag började rulla å då hade jag hunnit köra en bit, och bromsskivan lös av värme så isf borde ju klossarna tinat upp?

MVH Fredrik

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 december 2009
de är i vajern de har frusit i höljet till vajern

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Redlinefoto
259 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
de är i vajern de har frusit i höljet till vajern

Ja det känns ju så eftersom vajern inte går tillbaka, så det e bara vänta på en varmare dag och sedan ge fan i att använda handbromsen när det e minusgrader tongue hehe

Får hoppas att det är ett sådant enkelt fel smile

MVH Fredrik

243 Inlägg
1 december 2009
pröva med att backa loss?
låter precis som tidigare skrivit, att bromsarna frusit fast, och iom att handbromsen inte tar vid de 2 första jacken så låter det som att det mer är vajern som frusit än att oken/beläggen frusit.

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

Redlinefoto
259 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Blue_celicA skrev:
pröva med att backa loss?
låter precis som tidigare skrivit, att bromsarna frusit fast, och iom att handbromsen inte tar vid de 2 första jacken så låter det som att det mer är vajern som frusit än att oken/beläggen frusit.

Jo min handbroms tar dom 2 första jacken, kan knappt dra 3 jack (går om man tar i)

MVH Fredrik

4 586 Inlägg
1 december 2009
ta bort wiren byt ifall dom går tungt. Smörj sedan in dom och skruva tillbaka. Handbromsen ska man använda varje gång bilen stannar då slipper man värre problem. brukar mer vara så att armen på bromsoken inte går tillbaka.

Sedan ifall det är vinter eller inte spelar ingen större roll bara dom rörliga delarna är upp smorda.

Redlinefoto
259 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
ta bort wiren byt ifall dom går tungt. Smörj sedan in dom och skruva tillbaka. Handbromsen ska man använda varje gång bilen stannar då slipper man värre problem. brukar mer vara så att armen på bromsoken inte går tillbaka.

Sedan ifall det är vinter eller inte spelar ingen större roll bara dom rörliga delarna är upp smorda.

okok, men ska ändå under bilen på torsdag och byta olja å grejer så kan ju smörja upp grejerna då.

men sånt e la ganska enkelt va? synligt och bra? ehh det märker jag la när jag e under bilen, testar man inte lär man sig inte tongue

får se hur det går, tack för alla svar smile

MVH Fredrik

4 586 Inlägg
2 december 2009
Fredrik wilhelmsson skrev:
jocke_gronberg skrev:

okok, men ska ändå under bilen på torsdag och byta olja å grejer så kan ju smörja upp grejerna då.

men sånt e la ganska enkelt va? synligt och bra? ehh det märker jag la när jag e under bilen, testar man inte lär man sig inte tongue

får se hur det går, tack för alla svar smile

tror wiren kan sitta utan några skydds plåtar men rätt enkelt är det att få bort wiren. Oken kan däremot vara lite jobbiga att få att röra sig som dom ska. Finns oftast en fjäder som går att byta ut som drar tillbaka armen

BMW entusiast
579 Inlägg
2 december 2009
Är väldigt vanligt att handbromsen fryser fast under vintern på bilar, så jag tror att det är vajern som krånglar för dig.

832 Inlägg
2 december 2009
Som sagt har den nog frusit fast men jag tror som sagt tidigare att det är wiren som fastnat. Har oket frusit borde det ha släppt av värmen från bromsarna. Kolla så höljet är helt på wiren och spruta i lite smörja så ska det nog fungera sen. Är höljet trasigt är det lika bra att köpa en ny. Det skadar ju inte att kolla och smörja armen på oket heller för den delen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök