Volvo v70 med en fråga om handbromsbackarna!

teneroth
5 december 2009 · 61 Inlägg

Hej, jag har bytt handbromsbackarna på min v70 från 97. Jag hade spänt handbromsen men nu har den blivit dålig igen. Ska jag behöva spänna den igen eller? Hoppas på svar.

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
isak90
5 december 2009 · 1 997 Inlägg

Prova att spänna den igen och blir den inte bra då så riv ner handbromsen igen och kolla så allt sitter som det ska..

teneroth
5 december 2009 · 61 Inlägg

ok ska göra ett försök. hoppas det blir bättre då.

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
norpan1
5 december 2009 · 1 043 Inlägg

Släpp på justeringen inne i bilen och justera sedan ute vid hjulen.
Justera sedan inne igen.

Lale
5 december 2009 · 198 Inlägg

ja de bästa är att justera ute vid hjulen så mkt som går.. och sen viren

volvo turbo
Xuri One Man Clan
5 december 2009 · 4 287 Inlägg

om man har haft isär bromsbackarna så ska man spänna ut dom max så de låser å sen ska man banka med en slägga på trumman för att backarna ska centrera sig, då brukar man kunna spänna lite till på justeringen å då blir de bra annars kan de hända som de antagligen gjort för dig. man sätter ihop och första gången man drar i handbromsen så hoppar dom rätt å man måste skruva ner för att justera igen

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
teneroth
7 december 2009 · 61 Inlägg

tack för svaren. jag ska pilla lite med detta idag. Hoppas det löser sig.

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
teneroth
9 december 2009 · 61 Inlägg

Jag prövade att spänna igen, jag lossade på torxskruven i kupen. Drog upp handbromsen några steg, spännde bak tills jag inte kunde få runt däcken, släppte handbromsen men då vad däcken fortfarande låsta. Lossade på däcken och släppte lite på spänningen så det gick att få runt däcket, gjorde det på båda sidorna sedan drog jag åt torxskruven. Men då tar inte handbromsen alls.

Vad är det för fel?

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
joliba_01
9 december 2009 · 424 Inlägg

teneroth skrev:
Jag prövade att spänna igen, jag lossade på torxskruven i kupen. Drog upp handbromsen några steg, spännde bak tills jag inte kunde få runt däcken, släppte handbromsen men då vad däcken fortfarande låsta. Lossade på däcken och släppte lite på spänningen så det gick att få runt däcket, gjorde det på båda sidorna sedan drog jag åt torxskruven. Men då tar inte handbromsen alls.

Vad är det för fel?

du ska lossa inne och ha handtaget nere!

Spänn där bak till hjulen låser sig, sen lossar du tills det går lite tungt (Lagom)

Nu spänner du handbromsen inne i cupen-

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Jerk-R
9 december 2009 · 593 Inlägg

Precis som tidigare inlägg så ska du trycka ner handbromsen och släppa på justerskruven och istället spänna ute på bakhjulen tills det tar stopp, sedan släpper du ett par knäpp på varje sida så att du kan dra runt skivorna med lite motstånd.
Efter det spänner du wiren vid handbromsen igen så ska det bli kanon smile

//Jerker

teneroth
9 december 2009 · 61 Inlägg

ok jag ska försöka med detta. Men 1 fråga till om jag skruvar åt torxskruven tills det tar stopp, hur mycket ska lossa den sen då? Och hur mycket ska jag skruva åt den sen igen?

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
Jerk-R
9 december 2009 · 593 Inlägg

Om jag inte missminner mig så ska bilen kunna "stå" på 3dje klicket.. jag kan dra min handbroms cirka 5-6 klick, sen vågar jag inte dra hårdare, det är rätt stumt där. Sedan får du efterjustera lite efter att du kört in backarna osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang