3496
Sök

Läckande bromsnippel på Volvo 940

38 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Skulle byta bromsok höger bak på min 940 härom dagen, åkte till skroten för att se om de hade något begagnat, de hade inget 940 ok, men däremot ett V70 ok som de skulle passa rakt av, vi kollade och jämförde och allting verkade bra.

Men när monteringen av de begagnade V70 oket och en ny 940 bromsslang gjordes så läckte det ut lite olja ur nippeln vid oket efter att jag hade provat, ej luftnings nippeln utan den som kommer i från bromsslangen.

Min fråga...

Passar V70 okets gänga tillsammans med 940:s hydralslangs nippel? Jag vet att det kan skilja på koningens fals på vissa bilar.

Överladdad!
530 Inlägg
14 december 2009
gänga ur bromsslangen på me gängtätning, sen dra åt extra hårt! wink

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

38 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Sluter det tät med gängtätning då? Har du provat...

854 Inlägg
14 december 2009
Känns ju lite fel att byta till ett annat ok än vad som sitter på andra sidan... Bromsbalansen lär ju bli skit. Eller är dom så väldigt lika? Känns konstigt.

38 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Jag test körde lite innann jag fick se att det hade runnit lite olja från nippeln, och balansen var jämn tycker jag, oken är helt lika varandra, jag var också tveksam först til balansen, men det var förvånansvärt bra faktiskt, bara nippeln som krånglar och jag funderar på om jag skulle köpa en V70 bromsslang och kränga på istället för den 940 slangens som jag köpte.

Sök