4582
Sök

Något i bakaxeln kuggar över.

Jävel
2 018 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Tjabba!

Har en 945a turbo med 1041 axel, slungdiff?

Axeln har alltid låtit lite, typ som att något knackar lite svagt men aldrig något jag brytt mig om.
Igår när ja va ute o sladdade så hörde jag att knackandet övergick till ett mer skorrande ljud vid belastning.. (typ när man snurrar runt eller börnar)
Idag så snurrade jag runt o gled baklänges men höll fortfarande gas, o då kom ett högt metalliskt ljud där de lät som att något i bakaxeln kuggade över typ, Vad skulle det kunna vara?
Kan tillägga att det svaga knackandet i bakaxeln hörs lite mer nu när man åker..

Mvh: Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

KHRacing
23 december 2009
om det bara hörs så är det inte lika allvarligt som om det märks :-)

Märks det inget i bilens "gång" ?

Jävel
2 018 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
När jag bara åker vanligt märks det inget speciellt, när ja gasar fullt vibrerar det lite, men tror det är stödlagret..
Men när den pressas hårt vibrerar ju allting o så kommer det hemska ljudet.

blacken
23 december 2009
Öppna banjon och titta..hmm

Jävel
2 018 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
Har tyvärr inget garage just nu, men får väl göra det så fort jag får tillgång till garaget igen.
Tänkte bara om det var ett vanligt fel eller så?

1 062 Inlägg
25 december 2009
kolla upp stödlagret först.
Kan även vara bussningarna i bakvagnen som gör att det vibrerar

hjulen kan även göra att det vibrerar

ang bakaxeln vilka växlar diffar den på? för den e ju konstruerad för att släppa vid 30 alltså bara 1ans vxl
så  försöker man drifta 2an å 3an så går bakaxeln sönder tillslut sad

så öppna å kolla hur det ser ut och ser det ok ut så svetsa fast slungan!

Team Björkeryd

Jävel
2 018 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
wildboy_87_ skrev:
kolla upp stödlagret först.
Kan även vara bussningarna i bakvagnen som gör att det vibrerar

hjulen kan även göra att det vibrerar

ang bakaxeln vilka växlar diffar den på? för den e ju konstruerad för att släppa vid 30 alltså bara 1ans vxl
så  försöker man drifta 2an å 3an så går bakaxeln sönder tillslut sad

så öppna å kolla hur det ser ut och ser det ok ut så svetsa fast slungan!

Tackar för svar!, bussningarna e schyssta, men stödlagret är rätt slut.. Så blir att byta de när jag får tillgång till garaget o sådär.
Hmm.. jag stog ju o börnade i 45 o då diffa de hela tiden, o den diffar på tvåan oxå:S. 
Okej, ja jag får väl kika på dedär, såg at en ny axel var rätt dyr så får vara lite rädd om den man har smile

761 Inlägg
27 december 2009
om stödlagret är dåligt märks det mest när vridmomentet är som högst i kardanen, alltså på dom lägre växlarna, och tillexempel om man hänger på en tung släp och kör hårt så märks det.

Det kan smälla ordentligt i bilen särskillt om hjulen studsar lite när dom släpper

Sök