1598
Sök

Skorrande bromsar, saab -96.

17 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Hej, jag har lite problem med bromsarna med min saab 900.
Problemet är att när jag bromsar hårt så "skorrar" det, bilen bromsar ojämnt och inte så effektivt som den borde och pedalen skakar samt att man hör missljud från hjulen.
Bilen besiktigades i november utan anmärkning och problemet har dykt upp nu när det blivit kallt. Bromsar man lätt så känns det inte alls.

Modell:
Saab 900 -96:a
Två bromsskivor bytta förra året.

Mvh
Magnus

1 464 Inlägg
29 december 2009
Det är inte så enkelt att klossarna är slut? Missljud är alltid sådär lagom lätt att sia om, men... Du kan ha otur (eller tur, hur man nu ser på det) att de mattats av lagom efter besikningen.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

17 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Tack för tipset men jag tror jag kom på vad det var, nämligen underlaget roll
Har inte kört så länge och känner inte till bilens egenskaper på snö. Testade på en väg utan snö och det känns som vanligt, så nu sitter jag och känner mig dum kan du tro!hmm

749 Inlägg
29 december 2009
Mangehl skrev:
Hej, jag har lite problem med bromsarna med min saab 900.
Problemet är att när jag bromsar hårt så "skorrar" det, bilen bromsar ojämnt och inte så effektivt som den borde och pedalen skakar samt att man hör missljud från hjulen.
Bilen besiktigades i november utan anmärkning och problemet har dykt upp nu när det blivit kallt. Bromsar man lätt så känns det inte alls.

Modell:
Saab 900 -96:a
Två bromsskivor bytta förra året.

Mvh
Magnus

I hög hastighet ?

Gör en översyn av bromsarna fram.
En rekomendation är att man alltid rengör smörjer och ser över bromsarna var 6 månad för att bromsarna ska fungera som dom ska.
Gör man inte det så kan tex bromsbelägg rosta fast i bromsokets "bygel" med följd av att du får sämmre och ojämn broms samt att bromsen ligger på.
Se alltid till att bromsokets gummidamasker är hela annars kommer kolven rosta fast, eller glidbultarna kärva med dålig broms som följd.
Särskillt under vinterhalvåret då bromsarna får bada i vatten och vägsalt.

Bilprovningen kontrollerar inte bromsbeläggen om de inte kan se dem.
Oftast är det inre mer slitet än det yttre men de kan variera beroende på hur bra bromsoket flyter.
Bromsbelägg och bromsok ska kunna röra sej lätt.
När man inte trycker på bromsen ska hjulen snurra lika lätt som om inga bromsar va monterade på bilen.
Har du ett hjul som snurrar trögt där bromsen ligger på så kan det va bromsskivan som har blivit skev av värmen och orsakar höga vibbrationer ju högre hastighet ju värre vibbrationer vid bromsning, det kan ju också vara i kombination med ett utslitet bromsbelägg som gör att det skrapar.

Vad menar du med att bilen bromsar ojämt? Drar den åt något håll när du bromsar? Eller bromsar den stötvis? Är det ABS på bilen?

749 Inlägg
29 december 2009
Mangehl skrev:
Tack för tipset men jag tror jag kom på vad det var, nämligen underlaget roll
Har inte kört så länge och känner inte till bilens egenskaper på snö. Testade på en väg utan snö och det känns som vanligt, så nu sitter jag och känner mig dum kan du tro!hmm

Aha då va de förmodligen ABS som gick i när det var halt.
Då vet du ju att den fungerar iallafall.

Sök