Hej ! idag är en tråkig dag

jag har hört i några dagar att det har surrat från förarsidan vid framdäcket när man kör, men tryckte man ner kopplingen slutade det att surra, eller gasade på...det lät alltså inte mycket.
Men idag när jag körde på motorvägen och skulle växla ner till 2an för att köra om då lät det underligt, efter det började det rassla när jag försökte växla WTF ? fick knappt i växlarna....men iaf...när jag kom fram så hoppade jag ut bilen (hade bilen på tomgången) så hörde jag hur det rasslade som FAN från växellådan ?? låter inte fint, ungefär som det är lösa skruvar som snurrar runt i en tvättmaskin..trycker man in kopplingen så slutar det att låta

(( nu när man kör och har tex 4ans växel låter det som ett jetplan inuti bilen och växlarna hoppar ut lite då och då

Växellådan är den en äcklig F25 och ska tydligen vara en saab växellåda ? är den vanlig ? vad sitter den på för saab bilar ? eller kanske några andra oplar ? ganska svårt att hitta till just calibra v6...och är det svårt att byta vxllåda på calibra ? har tillgång till garage med alla verktyg typ iaf

För lådan är bara skrot va ?