Bränsleproblem Volvo 945 ltt - 97

Diss Adrenaline Junkie
6 januari 2010 · 264 Inlägg

Tjenare, tänkte bara se om nån hade någon bra teori smile jag har som sagt en 945 ltt , den är chippad med bränsle chip, och höjt ladd till 0.8bar.. men har märkt att den drar väldigt mycket soppa, kan dra ca 1.5liter/mil långkörning :S ..

vad jag har hört så ska dom dra mindre med chip, och min körning när jag testade hur mycket den drog så körde jag helt lagligt med några få omkörningar, jag tankade 20 liter när tankmätaren lyste och tog mig 14.4mil innan den lyste rött igen,

har kollat efter eventuella läckage men kan inte finna något, bilen har gått 32000mil men väldigt pigg och fräsch i motorn.

skruvade nyss ner laddtrycket och tänkte prova igen hur mycket den drar, nån som har några förslag?smile

tacksam för all hjälp smile

Mvh

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Ricky
6 januari 2010 · 1 062 Inlägg

vad är de för chipp?

Diss Adrenaline Junkie
6 januari 2010 · 264 Inlägg

Ricky skrev:
vad är de för chipp?

Köpte det av en privat person, han gör egna chip, jag sa till han att ja va tänkt att köpa viking, men han sa att de inte spelar någon roll för de finns i stort sett bara 1 mjukvara till ltt så det är samma grejjer,

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 januari 2010 · 3 180 Inlägg

släng tillbaka originalchippet och se om den fortfarande drar mycket soppa, gör den det så är det trimchippet det är fel på.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Diss Adrenaline Junkie
6 januari 2010 · 264 Inlägg

NITROUS skrev:
släng tillbaka originalchippet och se om den fortfarande drar mycket soppa, gör den det så är det trimchippet det är fel på.

okej får väll testa det då , har tyvärr inte chippet här hos tjejen men får göra det när jag kommer hem, det kan inte vara något annar jag kan kolla då? eftersom flickvännen har garage smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Diss skrev:

NITROUS skrev:
släng tillbaka originalchippet och se om den fortfarande drar mycket soppa, gör den det så är det trimchippet det är fel på.

okej får väll testa det då , har tyvärr inte chippet här hos tjejen men får göra det när jag kommer hem, det kan inte vara något annar jag kan kolla då? eftersom flickvännen har garage smile

har du utrustning för att läsa ut felkoder kan du ju göra det, men tror att -97 måste du ha dosa, dom tidiga kunde man läsa ut med hjälp av blinkningar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Louksor
7 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Man kan räkna blinkningar även på 96-98, men krävs en lampa/diod och lite kablar.


Kolla bilden i denna pdf så ser du hur det ska kopplas.
http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf
Den kopplingen funkar iaf bra i min 945 -97.
Stift nr 3 är bränslesystemet och tar du bort kabeln från 3an och sätter den i 1an istället så är det tändsystemet,

Sen är det bara att räkna blinkningar.


* Vrid på tändningen
* Var beredd med papper och penna
* Slut strömbrytaren i cirka 1 sekund, släpp sedan.
* Räkna antalet blinkningar som lysdioden ger ifrån sig.
* Varje felkod består av en serie blinkningar
* Det är en 3 sekunders paus mellan varje felkod

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
jockev8
29 maj 2013 · 127 Inlägg

lånar tråd. min volvo 945 läcker soppa underifrån, kollade idag och såg att en kopplingsanordning till vad det nu är som sitter mitt under bilen. så frågan är, vad för ting är det som sitter där? bränslefilter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang