1845
Sök

Framvagn till bubbla

6 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#1
vet någon om det är någon framvagn som passar på en bubbla? eller bästa sättet att bygga om den för att den ska gå bra på vägen när man har trimmat?smile

1 Inlägg
16 januari 2010
#2
Beror på om den ska vara original eller om du ska byta hela framändan samt årsmodell

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
16 januari 2010
#3
Rekommenderar denna bok från www.amazon.uk.com
Vw Beetle Performance Handbook
by Keith Seume

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
16 januari 2010
#4
Vad är det för bubbla ?
Det är STÅR skillnad på bubblorna, faktiskt så klassas dom som olika bilar.
1200-1300-1500 har torisions framvagn.
1302-1303 har McPherson framvagn med fjäderben.
Vad har du ?


6 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#5
torisions framvagn det är en -69  går det att byta hela framvagnen att ta från en 1302 ?

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
18 januari 2010
#6
jockenilsson skrev:
torisions framvagn det är en -69  går det att byta hela framvagnen att ta från en 1302 ?

Nix, bottenplattorna är identiska från motorn till pedalerna men sen så är dom helt olika.
Men var glad, torisionsframvagnen finns det mkt "trimgrejor" till.
Genom att byta ut stötdämparna mot justerbara coilovers så kommer du långt för en mkt liten peng.
Finns mkt grejor till dom framvagnarna (och billigt) smile


6 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#7
okey men de var juh skönt att höra.

164 Inlägg
27 januari 2010
#8
Skär ut mitten fästet för fjäderpaketet som sitter i mitten på rören. Ersätt dom med en vanlig rör bit och svetsa sen igen allt. Sätt i fjäderpaketen och sen på med länkarmarna. Svetsa sedan fast fjäderpakten direkt i länkarmarna på sidan (glöm inte att montera i nål lagerna och packningarna innan du svetsar ihop)
Nu bör armana röra sig fritt upp och ner utan större motstånd. Nu tar du och förstärker stötdämpartornen genom tjock plåt som täcker från toppen av tornet snett ner på framvagnen. (samma sätt som när man förstärker en bakaxel). När det är gjort så skaffar du dig ett par mc stötdämapre som du monterar istället för original dämparna. Nu ligger all fjädring på stötdämparna istället för fjäderpaketet. Dessutom blir framvagnen väldigt styv när du förstärker tornen... Detta har jag gjort på en -65 framvagn.


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
27 januari 2010
#9
GRH skrev:
Skär ut mitten fästet för fjäderpaketet som sitter i mitten på rören. Ersätt dom med en vanlig rör bit och svetsa sen igen allt. Sätt i fjäderpaketen och sen på med länkarmarna. Svetsa sedan fast fjäderpakten direkt i länkarmarna på sidan (glöm inte att montera i nål lagerna och packningarna innan du svetsar ihop)
Nu bör armana röra sig fritt upp och ner utan större motstånd. Nu tar du och förstärker stötdämpartornen genom tjock plåt som täcker från toppen av tornet snett ner på framvagnen. (samma sätt som när man förstärker en bakaxel). När det är gjort så skaffar du dig ett par mc stötdämapre som du monterar istället för original dämparna. Nu ligger all fjädring på stötdämparna istället för fjäderpaketet. Dessutom blir framvagnen väldigt styv när du förstärker tornen... Detta har jag gjort på en -65 framvagn.

Innan ca -66 var det ledbults framvagn (stötdämparen fram ser ut ungefär som den bakre i en volvo 240, dvs likadant bultfäste "horisontel bult" uppe och nere).
Ledbultsframvagnarna medger mkt sänkning smile
Efter ca -67 så är det kulbultframvagn (stötdämparen sitter med horisontel bult nere och vertikal uppe).
Det betyder att stötdämpartornen är helt annorlunda utformade.
Kulbulsframvagnen (som du har) går att sänka, men inte lika mkt som ledbultsvarianten pga att
kulbultens begränsade rörelse förmåga.

Finns även små skillnader i torisionsrörens placering, så det går inte att montera ledbultsframvagn direkt på kulbultens ramtunnel sad

Ett billigt sätt att få en justerbar framvagn är att dra ut båda torisionstavarna och ersätta dom med gängstål (mkt billigt).
Byt sen ut stötdämparna mot justerbara coilovers (oxå billigt, finns på tex Vw-upnorth).
Men alltid vid sådana byten så måste man anpassa stötdämpartornet med förstärkningar.

Gå in på www.meanbugs.com ,där finns det ett suveränt forum med tips om allt mellan himmel o jord smile



Sök