3511
Sök

Är de någo skilldnad på en låda på en t5 manuell och en på en vanlig mauell låda???

Avstängd
34 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
är de någo skilldnad på en låda på en t5 manuell och en på en vanlig mauell låda???

Avstängd
34 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#3
okej vadå för någe

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
16 januari 2010
#4
Utväxlings förhållandet smile

Mvh


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2010
#5
Equinox skrev:
Utväxlings förhållandet smile

Mvh

Oftast sitter det 4.00 i slututväxling i T5-lådorna, men det måste inte vara så.
Själv kör jag med en växellåda från en V70N 140hk. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
16 januari 2010
#6
TurbOla skrev:
Equinox skrev:
Utväxlings förhållandet smile

Mvh

Oftast sitter det 4.00 i slututväxling i T5-lådorna, men det måste inte vara så.
Själv kör jag med en växellåda från en V70N 140hk. tongue

Exakt !
Samma som 2.0T och T4 i X40 så skiljer utväxlings förhållandet på slutväxeln.

lite nyfiken, kör du med 23 splinesad låda ? smile

Mvh


Avstängd
34 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#7
okej men de går att sätta på en sån låda???

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
16 januari 2010
#8
groogster skrev:
okej men de går att sätta på en sån låda???

Ja det går. smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2010
#9
Equinox skrev:
Samma som 2.0T och T4 i X40 så skiljer utväxlings förhållandet på slutväxeln.

lite nyfiken, kör du med 23 splinesad låda ? smile

Mvh

Nej, jag fick tag i en låda från 2001.
23-splines kom först 2002. smile

Då hade jag fått byta kopplingslamell, men det hade gått att köra då med.
Problemet är att Volvo då gick över till dubbelmassesvänghjul och stumma lameller, vilket inte är så nyttigt om man kör med enkelmassesvänghjul (850) och stum lamell. tongue

Edit: Man får byta slavcylinder och urtrampningslager också, och skaffa en kopplingsslang som passar (S/V70 -00) och adapter från Volvo.

Med gamla växellådan varvade jag 2500RPM i 130km/h och 160km/h vid 3000RPM, så teoretisk toppfart var 320km/h med original varvstopp på 6000. lol

Dock var den farten endast mätt med hastighetsmätaren, inte gps. hmm
Senast redigerat av TurbOla (16 januari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

105 Inlägg
16 januari 2010
#10
Vad kan man trimma en Audi 60L med?


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2010
#11
Linusandler skrev:
Vad kan man trimma en Audi 60L med?

Välkommen till Garaget.
Läs forumsreglerna innan du postar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

446 Inlägg
16 januari 2010
#12
Linusandler skrev:
Vad kan man trimma en Audi 60L med?

kanske göra en egen tråd för det tongue


8 276 Inlägg
16 januari 2010
#13
groogster skrev:
är de någo skilldnad på en låda på en t5 manuell och en på en vanlig mauell låda???

Ja, utväxlingen på ettan, tvåan och backen skiljer. I vissa fall även slutväxelns utväxling.


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 januari 2010
#14
TurbOla skrev:
Equinox skrev:
Samma som 2.0T och T4 i X40 så skiljer utväxlings förhållandet på slutväxeln.

lite nyfiken, kör du med 23 splinesad låda ? smile

Mvh

Nej, jag fick tag i en låda från 2001.
23-splines kom först 2002. smile

Då hade jag fått byta kopplingslamell, men det hade gått att köra då med.
Problemet är att Volvo då gick över till dubbelmassesvänghjul och stumma lameller, vilket inte är så nyttigt om man kör med enkelmassesvänghjul (850) och stum lamell. tongue

Edit: Man får byta slavcylinder och urtrampningslager också, och skaffa en kopplingsslang som passar (S/V70 -00) och adapter från Volvo.

Med gamla växellådan varvade jag 2500RPM i 130km/h och 160km/h vid 3000RPM, så teoretisk toppfart var 320km/h med original varvstopp på 6000. lol

Dock var den farten endast mätt med hastighetsmätaren, inte gps. hmm

de där låter lite väl tilltaget.. jag har då aldrig kört en volvo med så pass hög utväxling...

vad hade du för utväxling på 5an då ? 0.5 eller ?
Senast redigerat av Xuri (16 januari 2010)


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
17 januari 2010
#15
TurbOla skrev:
Equinox skrev:
Samma som 2.0T och T4 i X40 så skiljer utväxlings förhållandet på slutväxeln.

lite nyfiken, kör du med 23 splinesad låda ? smile

Mvh

Nej, jag fick tag i en låda från 2001.
23-splines kom först 2002. smile

Då hade jag fått byta kopplingslamell, men det hade gått att köra då med.
Problemet är att Volvo då gick över till dubbelmassesvänghjul och stumma lameller, vilket inte är så nyttigt om man kör med enkelmassesvänghjul (850) och stum lamell. tongue

Juste, det stämmer !
Finns väll ingen kopplingslamell med fjädrat centrum sen som Volvo hade original ?
Inte vad jag kommer på ? smile
Är väll bara till leva med det extra "rasslet" som uppstår om jag inte förstått det hela fel som uppkommer när man använder enkelmasse och stum lamell. smile

Mvh


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2010
#16
Equinox skrev:
Juste, det stämmer !
Finns väll ingen kopplingslamell med fjädrat centrum sen som Volvo hade original ?
Inte vad jag kommer på ? smile
Är väll bara till leva med det extra "rasslet" som uppstår om jag inte förstått det hela fel som uppkommer när man använder enkelmasse och stum lamell. smile

Mvh

Jag har sett vad som händer med stum lamell och enkelmassesvänghjul och 600hk i en 855 T-5R. tongue
Det rycker itu kopplingen totalt. Man får byta lamell och tryckplatta och hoppas på att växellådan är hel, ev. vevaxeln.

850-lamellerna är ju med fjädrat centrum, man brukar använda 850R-lamellen till många projekt, vanligtvis med Sachs 707 tryckplatta. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2010
#17
Xuri skrev:
de där låter lite väl tilltaget.. jag har då aldrig kört en volvo med så pass hög utväxling...

vad hade du för utväxling på 5an då ? 0.5 eller ?

Jag vet faktiskt inte, lappen på växellådan satt inte kvar.

Växellådan ligger här hemma, men jag vet inte hur man kollar utväxlingen.
Eller så stämde det inte helt enkelt...
Men det var skönt låga varvtal på femmans växel, även i hög fart. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
17 januari 2010
#18
TurbOla skrev:
Equinox skrev:
Juste, det stämmer !
Finns väll ingen kopplingslamell med fjädrat centrum sen som Volvo hade original ?
Inte vad jag kommer på ? smile
Är väll bara till leva med det extra "rasslet" som uppstår om jag inte förstått det hela fel som uppkommer när man använder enkelmasse och stum lamell. smile

Mvh

Jag har sett vad som händer med stum lamell och enkelmassesvänghjul och 600hk i en 855 T-5R. tongue
Det rycker itu kopplingen totalt. Man får byta lamell och tryckplatta och hoppas på att växellådan är hel, ev. vevaxeln.

850-lamellerna är ju med fjädrat centrum, man brukar använda 850R-lamellen till många projekt, vanligtvis med Sachs 707 tryckplatta. smile

Förlåt, vad lite otydligt, skrev lite snabbare än vad hjärnan hängde med på smile
Menade på att Volvo hade väll inga fjädrade lameller senare när dem började implentera dubbelmasse svänghjulen. smile

Exakt dem specsen jag kör på min egen setup jag håller på med så, alla var ju fjädrade centrum när det används enkelmasse smile

Hur går dem tillväga då när dem är uppe i dem effekterna och har en låda efter 02 ?
Custom grejer förmodar jag ? smile

Mvh


One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2010
#19
TurbOla skrev:
Xuri skrev:
de där låter lite väl tilltaget.. jag har då aldrig kört en volvo med så pass hög utväxling...

vad hade du för utväxling på 5an då ? 0.5 eller ?

Jag vet faktiskt inte, lappen på växellådan satt inte kvar.

Växellådan ligger här hemma, men jag vet inte hur man kollar utväxlingen.
Eller så stämde det inte helt enkelt...
Men det var skönt låga varvtal på femmans växel, även i hög fart. smile

jag har jobbat på volvo 2 år och har aldrig kört en som varit så låg växlad..

min 940 tex har motsvarande 850 utväxling, 0.8 på 5an å 3.31 slutväxel. 3000rpm = 130 knyck, dvs 260 km/h vid 6000rpm.

polarns trimmade s40 t4a med 2.0t växelåda å 4.00 i slutväxel har samma varvtal som mig..


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2010
#20
Equinox skrev:
Hur går dem tillväga då när dem är uppe i dem effekterna och har en låda efter 02 ?
Custom grejer förmodar jag ? smile

Mvh

Jag vet faktiskt inte hur killen ska lösa eller har löst det, med sin 855.
Han körde Sachs 707 och S60R-lamell.

Det finns kanske fler lameller med 23-splines och fjädrat centrum, till andra bilar? smile

Nu kommer jag tyvärr inte åt bilderna, då ägaren inte varit inloggad på Photobucket på ett tag,
men tryckplattan var helt förstörd, och lamellen med.

LeifH använder 3-skivig Tiltonkoppling i sin 850, men då måste han använda utvändig slavcylinder för att få plats med kopplingen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök