8457
Sök

Polyuretan bussningar värt att mont?

948 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
hej

funderar på att montera det i framvagnen på min volvo 940 97:a men är det värt att göra det jämfört med vanliga gummibussningar för "hört" att poly bussningar kan slitas snabbare? och vart köper ni era polyuretan bussningar? funderat på dom som extremt.se har för dom har ett kit fram vad tror ni? smile

Mvh Tobbe

5 710 Inlägg
18 februari 2010
Vad är syftet med bytet?
En PU bussning är hårdare än original och därför blir den stabilare = bra om man utsätter chassit för mycket krafter t.e.x vid bankörning.
Nackdelen är att det drar in mer vägljud, bussningarna kan "knarra". Angående livslängden vågar jag inte svara säkert men jag kan tro att det är dom du har hört.
Ser att redan moddat rätt bra i din hjulupphängning, då kan kanske nästa steg kan vara ett par bussningar med det beror lite på hur du använder bilen.
Är det vartider du jagar vinner du mer på att lufta ur bilstereo-junket wink

och vart köper ni era polyuretan bussningar?

Jag har svarvar mina själv.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

948 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
bussningarna har ju aldrig varit bytt i min ägo och jag har haft bilen sen 2001 och tänker att om man väl byter så är det väl lika bra att byta till lite mer rejälare smile och bilstereo junket du syftar på är en cd -radio ett par 5,25 ett par diskanter och delningsfilter det är allt wink
ja är ju mest en gatbil vet ej om det blir bana för den nån gång kanske att man testar det nån gång

1 741 Inlägg
18 februari 2010
Min nissan blev iaf ruggigt mycket stabilare och roligare att köra efter bytet så jag rekommenderar det. Knarrade ett tag men efter lite körning så blev de tysta.

Misstänker att 940 har rätt mjuka bussningar original så du kommer garanterat få en mycket stabilare bil men dock stötig. (Men det ska sportbilar vara wink )

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 februari 2010
vart får man tag på material om  man vill svarva egna?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

huh?
10 427 Inlägg
18 februari 2010
http://www.ktrimning.com/ är svensk återförsäljare för SuperPro (de sålde Superflex förut,
men har bytt fabrikat, Superpro skall dock vara väldigt motsvarande). Superflex och SuperPro
är de enda fabrikaten jag sett som tillverkar polybussningar till Volvo 7/900.

Jag har monterat flertalet bussningar från Superflex och blev kanonnöjd.
Speciellt bussningarna till stabilisatorstagen i ändarna på k-hämmarstaget
fram och infästningen mot bärarmen, mera styrrespons!

Edit:
Tänkvärt är att det drar iväg på några tusenlappar om man ska byta alla bussningarna
i framvagnen till nya bolt-on i polyuretan , när motsvarande original går på en hundralapp
(kanske aningens mer).
Senast redigerat av steifan (18 februari 2010)

5 710 Inlägg
18 februari 2010
båge skrev:
vart får man tag på material om  man vill svarva egna?

Vissa industrier har:
http://www.nordicnet.se/produkt/Polyure … +PUR/7207/
kolla om någon ligger nära dig, ring o kolla om du få handla.

Kan vara lite lurigt att svarva i men med svasst slipade snabbstålsskär funkar det bra.
Det går med vanliga hårdmetallskär oxo om man har lite tålamod.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

948 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
ok tänkte om det skillde sig i material och kvalité från återförs.
lite synd att det inte står hur komplett "IPD bussnings.kit polyuretan fram till Volvo 700/900. " ärpå xtremt.se  får ringa och höra med dom imorn
Senast redigerat av TobbeTT (19 februari 2010)

NissanMotorsport
19 februari 2010
Lånar tråden lite om det är okej, ska köpa ett polyuretan bussningskit till min 200a.. och de står som beskrivning att de är till dom viktigaste bussningarna.. någon som kan säga gissa eller säga vilka bussningar de är?.. kittet ifråga kostar 1900 kr ..

948 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
Lånar tråden lite om det är okej, ska köpa ett polyuretan bussningskit till min 200a.. och de står som beskrivning att de är till dom viktigaste bussningarna.. någon som kan säga gissa eller säga vilka bussningar de är?.. kittet ifråga kostar 1900 kr ..

kanske kan vara värt att ringa till dom och höra efter så får man det svart på vitt smile

NissanMotorsport
19 februari 2010
TobbeTT skrev:
NissanMotorsport skrev:

kanske kan vara värt att ringa till dom och höra efter så får man det svart på vitt smile

Det är inget viktigt så smile ba lite nyfiken..får annars bli en överraskning ;P

huh?
10 427 Inlägg
19 februari 2010
TobbeTT skrev:
ok tänkte om det skillde sig i material och kvalité från återförs.
lite synd att det inte står hur komplett "IPD bussnings.kit polyuretan fram till Volvo 700/900. " ärpå xtremt.se  får ringa och höra med dom imorn

Glömde att IPD också har lite bussningar.

Det är ju bara två bussningar i deras kit som är i poly enligt bilden.
Bättre att köpa SuperPro eller Superflex isåfall tongue

Finns iofs till stabilisatorstagen också:

http://www.ipdusa.com/Volvo-940960/Susp … -472-1551/

Men de har inte lagt ut dessa på Xtremts hemsida.

948 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
glömde att ringa till dom men lite dåligt om det är så om man bara får dom två trodde det bara var visnings bild för vanliga vs poly.

huh?
10 427 Inlägg
19 februari 2010
TobbeTT skrev:
glömde att ringa till dom men lite dåligt om det är så om man bara får dom två trodde det bara var visnings bild för vanliga vs poly.

Nej enligt IPDs egna sida så är det blandat i satserna.

Alla bussningar till framvagnen av fabrikatet SuperPro via KG Trimning går på 2505kr
och för bakvagnen 2830kr.

Tycker KG Trimning är duktiga på att svara på frågor
via mejl så det är väl bara att höra med dom om det är nåt.
Känns som att SuperPro är det enda vettiga alternativet om du
ej vill göra egna.

Sam Steffansson i GBG säljer också polybussningar:
http://www.samsteffansson.se/
(Antagligen Superflex eller SuperPro det med)

Edit:
Om du ändå har massa balla grejer från KaplHenke kan du ju beställa
deras http://www.kaplhenke.com/index.php?opti … ;Itemid=32
"700/900 Adjustable Swaybar Endlinks", frakten må kosta litegrann antagligen men själva stagen
kostar "bara" 620kr. Vet att användaren MASS är nöjd med sina smile
Senast redigerat av steifan (19 februari 2010)

948 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
steifan skrev:
TobbeTT skrev:

Nej enligt IPDs egna sida så är det blandat i satserna.

Alla bussningar till framvagnen av fabrikatet SuperPro via KG Trimning går på 2505kr
och för bakvagnen 2830kr.

Tycker KG Trimning är duktiga på att svara på frågor
via mejl så det är väl bara att höra med dom om det är nåt.
Känns som att SuperPro är det enda vettiga alternativet om du
ej vill göra egna.

Sam Steffansson i GBG säljer också polybussningar:
http://www.samsteffansson.se/
(Antagligen Superflex eller SuperPro det med)

Edit:
Om du ändå har massa balla grejer från KaplHenke kan du ju beställa
deras http://www.kaplhenke.com/index.php?opti … ;Itemid=32
"700/900 Adjustable Swaybar Endlinks", frakten må kosta litegrann antagligen men själva stagen
kostar "bara" 620kr. Vet att användaren MASS är nöjd med sina smile

maila faktiskt kg och fått bra svar ifrån dom för dom hade tydligen ett "kit" fram för 740/940 så det får det nog bli framöver här + volvos s k ambulansstag så borde framvagnen duga för mig smile

jo sant men vill inte ha för mkt strul med bes. det jag har nu bak är ganska så diskret så keep it that way smile

och tack för visat intresse med smile

Sök