24 februari 2010
Trådstartare
Hej
Jag har en Volvo 855 94a.
Köpte för ett tag sen nya bromsskivor och belägg till bilen och har nu fått kraftiga vibbrationer i ratt och pedal vid bromsningar i högre hastigheter.
Är ganska säker på att bromsskivorna eller en bromsskiva är skev.
Vet att bromsok belägg och allt är helt, bromsarna ligger ej på, inga blåanlöpningar i bromsskivorna eller överhettningar.
Jag har även nyligen fått byta ett hjullager fram.
Vibbrationerna fanns innan jag bytte hjullagret.
Kan det tidigare dåliga hjullagret jag kört omkring med ha orsakat att bromsskivan har blivit skev?
Nu gick även länkarmslagringen på ena sidan sönder för ett tag sen som jag bytt själva mycket noggrant, men har ej gjort någon hjulinställninge efter bytet, vibbrationerna i bromsarna fanns innan jag bytte lagringen men sen vet jag inte exakt när lagringen gick sönder heller.
Kan det kanske ha orsakat att bromsskivan slagit sej?
Efter bytet av länkarmslagringarna hö sida så känns det iallafall inte i bilen som att hjulinställningen är förändrad, ratten står som den ska, bilen går rakt och känns helt normal att köra.
Om nu fallet skulle vara så att hjulinställningen är fel kan jag iallafall aldrig tänka mej att det kan orsaka kraftiga vibbrationer vid bromsning?
Jag är ju ej 100% säker att det är bromsskivorna fram som är skeva då jag inte kan mäta dem.
Men eftersom ratten vibbrerar kraftigt när man bromsar och det även vibbrerar i hela bilen och bromspedalen, endast vid bromsning så förutsätter iallafall jag att så är fallet.
Undrar om någon varit ute för något liknande tidigare?
Kan det vara något annat än bromsarna som orsakar vibbrationerna?
Känner inga glapp i framvagnen på bilen.
Senast redigerat av Bjornn (24 februari 2010)