8451
Sök

Vibrationer/skakningar i bilen.

998 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med min Volvo S70 2.5 SE -98, Det skakar i ratten och bilen när man ligger i 45-55km sen är det lugnt, känns lite lite, men vid 70-90 så kommer det igen men värst är det i 45-55, skakar som fan i ratten och bilen.
I den låga hastigheten så känns det som om bilen/däcken vobblar.
Däcken är balanserade i December, och fälgarna har jag använt innan på min gamla bil 850, Men det började innan jag satte på vinterdäcken, men det skakade inte så mycket då bara lite vibrationer.

Har kollat mina krängninsstag, styrstag, länkarm  inget glapp där.

Vad kan det vara börjar få slut på idéer?
Kan fälgar bli skeva bara sådär?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

724 Inlägg
1 mars 2010
Kolla om det ligger is på eller bakom fälgen. det kan ge vibrationer.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 mars 2010
blir så där vinter tider så fort de är snö och blir is beter sig min 850 oxå så där sen när de är varmt och smällt bort är den som helt normal

helt 100% på is på fälgarna vilket ger obalans

998 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
min bil står i ett garage med +5 grader samt att den nästan aldrig står ute , men jag ska kolla det i morgon, får hoppas att det är det, billigast så wink
Tack för era svar, om någon har någon annan ide så är jag tacksam för det.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 mars 2010
LordLife skrev:
min bil står i ett garage med +5 grader samt att den nästan aldrig står ute , men jag ska kolla det i morgon, får hoppas att det är det, billigast så wink
Tack för era svar, om någon har någon annan ide så är jag tacksam för det.

bara vanlig obalans i däcken då?

5 089 Inlägg
1 mars 2010
separation på däcken, eller vanlig obalans.  eftermarknadsfälgar?

\Lindgren

167 Inlägg
1 mars 2010
Centrum ringar? fast då brukar de märkas i högre hastigheter med. Är de gamla däck eller väldigt billiga för på några år gamla/billiga däck kan de bli som bubblor i bland eller att slitbanan släpper, märks inte i högre hastigheter men när man kör sakta så känner man de direkt

998 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
Kan det bli obalans så snabbt efter bara 3 månader?
Det är volvo original fälgar.
Inga centrumringar, inte billiga däck märkes däck typ nokian fram och gislaved bak har jag för mig.
Men ska kolla så dom inte är dåliga, dom är ju ett par år gamla, typ 2-4 år gamla. Ett par har legat ett par år utan jag använt dom för det är dubb och jag hade bara två just då med dubb.
Ska ut och kolla så fort jag har vaknat till liv.

167 Inlägg
2 mars 2010
Inga centrum ringar?eller centreringsringar heter de väll igenkligen. men ligger fälgen mot centrum då så den inte kan glappa åt nått håll? gissar iofs på de iom att de är volvo orginalfälg, för annars är de ju väldigt lätt hänt att de blir vibrationer om man kör utan när man kanske hade behövt. Gamla däck då kan det ha blivit "bubblor" på vet inte vad fenomenet kallas men har varit med om de 2 gånger dock på VÄLDIGT gamla däck typ 6-8 år gamla, ta av däcken o rulla dom så se du direkt om de är bubblor på dom för har du kört så med de i 3 veckor så har de slitits rejält där.

Sök