Fasrostade bromsskivor :S

Matte765
14 mars 2010 · 6 Inlägg

Har en saab 9-3 aero -01 som jag inte får bort bromsskivorna på fram. Så tänkte kolla om någon har någon mirakelkur för att få bort skivorna. Har testat värme och duktigt med stryk (slägga)

Tacksam för svar Mvh M

jonas 740
14 mars 2010 · 429 Inlägg

Mer våld.. Men vart slår du med släggan?
Skivan är skrot nu ändå så slå på baksidan på skivan, allså där inre bromsbeläggen trycks emot.
Slå runt om, dra till med hammaren sen vrid på skivan. Så man inte bara slår på samma ställe.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
TireSlayer Tvivlare
14 mars 2010 · 2 266 Inlägg

eller kapa upp centrumet på den, slitsa lite grann bara, inte ner i navet. då brukar dom släppa rätt lätt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Matte765
14 mars 2010 · 6 Inlägg

Har slått överallt. har hållt på hela helgen utan att få en mm i belöning. Men nu är vi nog frame vid faktumet att kapa är det enda rätt verkar inte finnas nåt annat "knep"

Tack

volvoentusiasten
14 mars 2010 · 4 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/large/859395_z844fr.jpg

Såhär tog vi loss den på s90n... smile

Blev 2cm stora jack här o där av kraften. smile

bumpe Lastbilsmekaniker
15 mars 2010 · 3 878 Inlägg

Har inte "slitbanan" separerat från centrumet har du slagit på tok för lite!
Slå hårdare tills yttre delen av skivan lossnar, lossnar inte centrumet då är det dags o kapa! Dessutom är det smidigare att kapa när det bara är centrumet kvar! smile

Kom inte o säg att det inte går, har slagit loss många slitbanor från navet! smile

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
15 mars 2010 · 718 Inlägg

Jag använde en avdragare för svänghjul plus att jag slog med slägga på min gamla Laguna. Slutade med att skivan gick av på mitten. Men den kom ju av iaf! wink

jocke_gronberg
15 mars 2010 · 4 586 Inlägg

har hört att coca-cola ska vara en bra rostlösare men har aldrig provat. Värma är nog lösningen på ditt problem

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 mars 2010 · 10 427 Inlägg

Köp en sån här och testa:
http://www.seyboth.de/catalog/images/crc_rostflash.jpg

Alltid funkat för mig när nånting har rostat fast smile
Om inte annat så är det ju en cool grej (hö hö hö).

Edit: Det är alltså en rostlösare med "kylchock".

Senast redigerat av steifan (15 mars 2010)

Matte765
15 mars 2010 · 6 Inlägg

Skivorna är väck smile Gick på med kapen. Rätt sjuk spänning i dom, behövde itne kapa ända in till navet för dom sprack av sig självt sen bara knacka bort dom smile Tack för alla tips och råd. Uppskattas!

Mvh M

Iam2fast4U
15 mars 2010 · 1 534 Inlägg

Matte765 skrev:
Skivorna är väck smile Gick på med kapen. Rätt sjuk spänning i dom, behövde itne kapa ända in till navet för dom sprack av sig självt sen bara knacka bort dom smile Tack för alla tips och råd. Uppskattas!

Mvh M

ett tips är ju att ha på silverpasta eller kopparpasta så slipper du samma sak igen wink

BMW E34 "538" (1990)
bumpe Lastbilsmekaniker
16 mars 2010 · 3 878 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
ett tips är ju att ha på silverpasta eller kopparpasta så slipper du samma sak igen wink

Fast de är ju ganska skönt o kunna avreagera sig på skiten!

Visade "Pryo-Orvar" hur man gör, han hade som alltid suttit och försiktigt knackat och efter en halvtimme fick man visa honom hur man gör! Första slaget åkte slitbanan, andra slaget lossnade centrumet! cool

TireSlayer Tvivlare
16 mars 2010 · 2 266 Inlägg

Matte765 skrev:
Skivorna är väck smile Gick på med kapen. Rätt sjuk spänning i dom, behövde itne kapa ända in till navet för dom sprack av sig självt sen bara knacka bort dom smile Tack för alla tips och råd. Uppskattas!

Mvh M

dom brukar sitta rätt bra på NG900 och OG9-3. jobbade på saab-auktoriserad verkstad förr och så fort de va skivbyte på en sån bil så va de fram med vinkelharry direkt smile väldigt sällan som dom lossnade lätt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
saab_9-5_power
26 mars 2010 · 11 Inlägg

sitter fast på min 9-5 också vart ska man kapa på skivan? ända utifrån kanten? eller vid navet?

henke_99 Offroad Racing
27 mars 2010 · 3 122 Inlägg

saab_9-5_power skrev:
sitter fast på min 9-5 också vart ska man kapa på skivan? ända utifrån kanten? eller vid navet?

Kapa bara rakt utifrån kanten på skivan och in mot navet. Antingen kommer du så långt in att du har "öppnat" skivan (akta navet bakom den om du kommer så långt) eller så spricker den av sig själv när du har kommit en bit på väg.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
saab_9-5_power
27 mars 2010 · 11 Inlägg

henke_99 skrev:

saab_9-5_power skrev:
sitter fast på min 9-5 också vart ska man kapa på skivan? ända utifrån kanten? eller vid navet?

Kapa bara rakt utifrån kanten på skivan och in mot navet. Antingen kommer du så långt in att du har "öppnat" skivan (akta navet bakom den om du kommer så långt) eller så spricker den av sig själv när du har kommit en bit på väg.

okej då får jag prova de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang