Svetsa i bromsskivor??

OPC
18 mars 2010 · 534 Inlägg

Ska på med Saab skivor på min opel

Funderar om jag törs svetsa igen ett par hål i mina Aeroskivor(5x110) så det blir enklare att borra upp dom nya hålen (4x100)?

Är väl risk att dom slår sig antar jag men det blir ju inte så himla mycket värme för att lägga igen ett par hål

Tror jag läst någonstans att nån har gjort nått liknande!

Jag har tidigare gjort samma procedur men då blev två av hålen ovala liksom och det skulle kännas bättre med 4st runda hålhmm

Opel Insignia "Opc-Line 2.0 cdti" (2014)
KHRacing
18 mars 2010 ·

Inte omöjligt, men inte rekommenderat heller.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 mars 2010 · 2 307 Inlägg

spelar ju absoöut ingen roll om några hål e ovala.

största grejjen att skivan sitter fast e ju för att den pressas mellan navet å fälgen inte för att bultarna håller den.

Då hade förmodligen bultarna gått åt rätt fort..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Germax
19 mars 2010 · 12 086 Inlägg

Du kan inte fräsa upp hålen då? Då gör de ju inget om ett blir lite fel. Svetsa låter dumt.

von_blad
19 mars 2010 · 461 Inlägg

OPC skrev:
Ska på med Saab skivor på min opel

Funderar om jag törs svetsa igen ett par hål i mina Aeroskivor(5x110) så det blir enklare att borra upp dom nya hålen (4x100)?

Är väl risk att dom slår sig antar jag men det blir ju inte så himla mycket värme för att lägga igen ett par hål

Tror jag läst någonstans att nån har gjort nått liknande!

Jag har tidigare gjort samma procedur men då blev två av hålen ovala liksom och det skulle kännas bättre med 4st runda hålhmm

Jag hade inte vågat. Det går ju inte komma ifrån att det drar sig, och en bromsskiva är ju väldigt känslig för sådant.

Men gav du inte så mkt för skivorna hade de ju vart kul att experimentera! smile

Senast redigerat av von_blad (19 mars 2010)

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
dannnej
19 mars 2010 · 761 Inlägg

Glöm att svetsa, svets agjutjänr går, men det krävs välldigt speciella tekniker, för det förska måste det förvärmas till gjödande, därefter måste det värmas efter svetsning och låta svalna i välldigt sakta tillexempel i en ugn, och måste värmas undertiden det svetsas.

sen måste det även svetsas med speciella svetspinnar/tillsatsmatereal.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang