Olika höjd vid sänkning

joockee
1 april 2010 · 328 Inlägg

Sänkte min bil fram för nån vecka sen och har märkt att vänster sida är ungefär 1cm lägre än höger. Har kapat fjädrarna två varv. Dom är kapade lika mycket och dom sitter som dom ska. Vad är felet?

Stenzzon
1 april 2010 · 173 Inlägg

troligen  stötdämparen som är dålig att den har typ (sakkat) i hop o inte orkar hålla sej ute utan sjunker ihop:P

Senast redigerat av Stenzzon (1 april 2010)

groze
1 april 2010 · 564 Inlägg

Stenzzon skrev:
troligen  stötdämparen som är dålig att den har typ (sakkat) i hop o inte orkar hålla sej ute utan sjunker ihop:P

Hmm. Det är det nog inte. Det är fjädern som håller bilen "uppe". En stötdämpare kan man trycka ihop för hand.

Sänkte du den med kapade sänkfjädrar eller kapade du originalfjädrarna? Mätte du om höjdskillnaden fanns innan du sänkte?

joockee
1 april 2010 · 328 Inlägg

det är kapade originalfjädrar. Nej det gjorde jag ifs inte, men när vinterdäcken satt på märkte jag ingen synlig skillnad som jag gör nu hmm

PH_
1 april 2010 · 310 Inlägg

Är det orginal fjädrar på en gammal bil så är det ju möjligt att de hängt med sedan 1800-kallt. Inte konstigt att en fjäder ev blivit lite mer utmattad än den andra över tid och därmed sjunker ihop mer.

Sedan kan det ju vara så att ngn varit där och bytt skärmkant. Mät från någon annan punkt än skärmkanten för att verifiera att den verkligen är lägre och inte det bara är en "synvilla".

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
joockee
1 april 2010 · 328 Inlägg

Ska ut och kontrollmäta nu i helgen. Och eventuellt slänga på ett par andra fjädrar för att se om problemet löser sig då.

PH_
1 april 2010 · 310 Inlägg

Gör så, kom också ihåg att inbillning är ett jävla sattyg som kan fucka upp en totalt wink

Vad rör det sig om för bil btw? Jag vet tex att merca (och säkert flertalet andra bilmärken) har gummidistanser med vilka man kan justera höjden 1-2cm med.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
joockee
2 april 2010 · 328 Inlägg

det gäller en Bmw 318 E21 -82

joockee
6 april 2010 · 328 Inlägg

Problemet löst wink Var bara att kapa ett varv till så blev det fin fint!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang