Bromsarna gnisslar på min 850

tobbenilsson
13 april 2010 · 59 Inlägg

Tjena.

Har ett problem att bromsarna gnisslar när jag bromsar och kör i lägre hastigheter.
Det är APracing ok, racingskiva och biltema belägg. Allting är i fint skick (vad jag kan se).

Är det helt enkelt så att biltemas belägg är skit och gnisslar eller kan det vara något annat? Ibland känns det lite som det kan vara skivan men den är näst intill ny. När jag kör sakta och stoppar ut huvvet genom rutan kan man höra att beläggen "skär" emot skivan också, precis som om skivan skulle sitta lite löst men så är inte heller fallet.

Har fått tips om att köpa skrikdämpare från biltema eller helt enkelt nya belägg från t.ex. mekonomen.

Är det något att rekommendera eller har ni andra förslag?

Hs

tobbenilsson
13 april 2010 · 59 Inlägg

inga ideér eller tips?

Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

Köp skrikdämpningsplattor från Mekonomen, deras vet jag fungerar, Eller pröva biltemas, deras kan jag inte uttala mig om. Biltemas belägg är det inga som helst fel på.

Saab 9-3SS (2008)
tobbenilsson
13 april 2010 · 59 Inlägg

Okej får tacka för det. Vad går skrikdämparna på ?

Bagarn
13 april 2010 · 689 Inlägg

Har kört med biltema-belägg någon gång och säger bara de aldrig igen bara gnisslar!!

Rayya
13 april 2010 · 876 Inlägg

eller släng på lite kopparpasda wink

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

Bagarn skrev:
Har kört med biltema-belägg någon gång och säger bara de aldrig igen bara gnisslar!!

För dig kanske, du kanske monterade dom fel, jag har använt biltemas flera gånger innan och dom har aldrig gnisslat, så det kanske är handhavande fel roll

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

tobbenilsson skrev:
Okej får tacka för det. Vad går skrikdämparna på ?

Ingen aning, men inte så mycket har jag för mig. När jag köpte dom fick jag 2 st för 69kr hos mekonomen. Kolla med mekonomen annars så får du exakt pris

Saab 9-3SS (2008)
Bagarn
13 april 2010 · 689 Inlägg

Jimpiz skrev:

Bagarn skrev:
Har kört med biltema-belägg någon gång och säger bara de aldrig igen bara gnisslar!!

För dig kanske, du kanske monterade dom fel, jag har använt biltemas flera gånger innan och dom har aldrig gnisslat, så det kanske är handhavande fel roll

Vet inte hur mycket handhavande fel är när jag flera gånger bytt ut kunders belägg från mekonomens MINTEX och biltemas bromsbelägg..

tobbenilsson
13 april 2010 · 59 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:
eller släng på lite kopparpasda wink

Har redan testat med det utan resultat hmm

Men ska testa med skrikdämpningsplattorna från mekonomen.. cool

Jimpiz
13 april 2010 · 845 Inlägg

Bagarn skrev:

Jimpiz skrev:

Bagarn skrev:
Har kört med biltema-belägg någon gång och säger bara de aldrig igen bara gnisslar!!

För dig kanske, du kanske monterade dom fel, jag har använt biltemas flera gånger innan och dom har aldrig gnisslat, så det kanske är handhavande fel roll

Vet inte hur mycket handhavande fel är när jag flera gånger bytt ut kunders belägg från mekonomens MINTEX och biltemas bromsbelägg..

Ja, då vet jag inte. Sitter biltema runt om på volvon, Nya OK, skivor och belägg utan skrikdämp. Har suttit där i ca 1½ år. Bromsvärden på ca 2.9 runt om. Inte så dåligt.

Saab 9-3SS (2008)
Has
13 april 2010 · 191 Inlägg

Det är nog löst med nya skrikdämpningsplattor. Körde kopparpasta först men börja ändå gnissla så småningom. Så fick bli nya plattor så var allt finemang smile

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Eloranta Just around the corner
15 april 2010 · 41 Inlägg

Dämpplattor på biltema "universal" som du själv sen klipper till kostar 50 lappen

tobbenilsson
15 april 2010 · 59 Inlägg

Eloranta skrev:
Dämpplattor på biltema "universal" som du själv sen klipper till kostar 50 lappen

Tack du!
Återkommer med repost om detta funkade eller inte! lol

tobbenilsson
18 april 2010 · 59 Inlägg

Gnisselljudet har minskat, men är inte helt borta..
Får nog bli nya belägg från mekonomen då hmm

Bagarn
19 april 2010 · 689 Inlägg

tobbenilsson skrev:
Gnisselljudet har minskat, men är inte helt borta..
Får nog bli nya belägg från mekonomen då hmm

Köp inte mintex, kör på ATE smile

Severin
19 april 2010 · 1 587 Inlägg

Ja kör original belägg från mekonomen, tror dom heter Ferodo lr nåt.. Sportbelägg sa dom de va :p iaf, så funkar dom jätte fint, gnisslar ibland då de blir lite för varmt, annars nej smile

Vr6grabbarna
19 april 2010 · 234 Inlägg

Biltemas belägg är nog inget och satsa på om du har andra dyrare detaljer, för mig gnisslade det en jävla massa, och jag monterade inte det fel smile
lycka till

volvoentusiasten
19 april 2010 · 4 005 Inlägg

Mina biltemabelägg gnisslar med, bromsstoft med för den delen... Så för min del blir det greenstuff igen!

Men nu har jag testat iaf smile

Eloranta Just around the corner
19 april 2010 · 41 Inlägg

plattorna funka inte på min bil heller så ja kasta allt åt helvete... köpte nya skivor o klossar smile ... bra tänkt där haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang